تاریخ سند: 28 آذر 1357
موضوع: افراد محرک شرکت کننده در تظاهرات روز تاسوعا و عاشورای بابل
متن سند:
از: 2ﻫ1 تاریخ: 28 /9 /1357
به: 312 شماره: 6138 /2ﻫ ب
موضوع: افراد محرک شرکت کننده در تظاهرات روز تاسوعا و عاشورای بابل
پیرو شماره: 6153 /2 ﻫ ب ـ 28 /9 /1357
عطف به شماره 4842 /2ﻫ 1 ـ 22 /9 /1357 و پیرو 6022 /2ﻫ ب ـ 19 /9 /1357روز 19 /9 /1357 و 20 /9 /1357 برابر نهم و دهم محرّم روز تاسوعا و عاشورای حسینی تظاهراتی در بابل انجام که افراد مؤثر و محرک شرکتکننده در این تظاهرات به شرح زیر میباشد:
هادی روحانی کلهبستی، رضا غفوری، ملّا آقا غفوری، جهانگیر محسنی افشار،هادی یزدانی، مهدی یزدانی، آیتالله نقوی، محمدجواد حجتی، بابایی، فاضل، محامدی، سیفی، امیری، نوروزیان، فیروزجائیان، انصاری، بهشتی، فوکلائی، باقری، بزازیان، واعظین مدرسه صدر، محسن آقاجانی، اسحاق طبری، غلامی کفّاش، محمد زاهدی، اسماعیل مهرجو، تقوی خیّاط، جمال کیانی، احمد ارهکشان، محمدرضا ثلاثی، مهدی سفیدیان،رضا بهفر، محمد طبری، رمضان اکبری، ناصر همّتی، قاسم همّتی، ابراهیم شعبانزاده، حاجی تقیزاده، بیژن قنبر پور، اکبر کثیریان، محمدرضا عزیزی، عبدالله شیروانی، اسماعیل محمّدیان، ناصر محمّدیان، یوسف محمّدیان، مهدی نوریان، دکتر نوریان، محمدرضا باقرپور، حسین امیری، دکتر ژندهپوش، حسن طاهری، اکبر شعبانی، مجید شعشانی، حسین شعشانی، اکبر ثاقب، حسین ثاقب، مهدی مرندی، اسماعیل رضویان، عباس مرندی، حاجی رضوانی، محمدرضا رضویانی، رضوانی رئیس درآمد شهربانی، محسن احمدزاده، محمد احمدزاده، حسین باقری، محمدباقر باقری، پسران محبوبی بزّاز، جمال کجکوی، حسین کجکوی، یزدانی [ناخوانا]، یزدانی آهنگر، علیرضا آهنگر چاله زمین، احمد قاسمزاده، حاجی قاسمزاده و پسران، حسینی کرامتی، رضا کرامتی، منصور مقدّم، دکتر مکانیکی، دکتر طبریپور، دکتر رجبعلیان و برادرانش، حدیقی معلم، برادران شریفی معلم، حسین شعبانزاده معلم، مهدی مجیدی، مجیدی سلمانی، سرهنگ پور، محمدرضا سپهر زاده، حاجی سپهر خراز، گرجی خراز، عباس گرجی، هوشنگ حریری، حاجی عزیزی، تاجداران و پسران، دکتر نوریان، حاجی نوریان، حسین اسلامی، [ناخوانا] اسلامی، اصغر اسلامی، حسن اسلامی، غلامعلی رحیمیزاده، غلامعلی شریعتمداری، قاسم اسلامی، ابراهیم اسلامی، حاجی اسلامی، عسگری [ناخوانا]، حسین روح اللهی راننده کامیون، قاسم آبادیان، عباس ابوکاظم پور، عباس اسلامی، [ناخوانا] اسلامی، ولی الله اسلامی، اسماعیل رنج کش، کربلائی خبّازیان، اصغر اشرفی، حاجی قربان اشرفی، جعفر حاجی عبدی، محمود اشرفی، قاسم اشرفی، احمد اشرفی، محمد اشرفی، ناصر شاطری، کاظم شاطری، باقر خلیلی، پسران سلیمانی امیری، محمد صفری، اصغر شیخ الاسلامی، رمضان درخشنده، نقی درخشنده واعظ، حسین درخشنده شیخ الاسلامی بقّال معاون قرض الحسنه، محمد نجف زاده، علی نجف زاده، علی طالبیان، قاسم طاهری، علی طاهری، حسین طاهری، جعفر محمدیان، جواد [ناخوانا]، اصغر حمیدیان، ناصر جعفریان، پسران عسگریان، تقی صدیقی، علی حاجی آقابرارپور، ناصر حاجی آقا برارپور، خانم عالیّه تقیزاده فرزند حاجی تقیزاده بلور فروش، عزت آقاجانی و عفت آقاجانی زن ملّا آقا غفوری خورشید غفوری، فرشید غفوری و صادق معتمدی.
نظریه شنبه: خبر صحت دارد. عناصر مذکور در تظاهرات روز تاسوعا و عاشورا شرکت داشتهاند.1
نظریه یکشنبه: نظریه شنبه مورد تأیید است. یوسف
نظریه دوشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است. خسرو
نظریه 2ﻫ ب: این عناصر همگی مورد شناسایی فردی قرار گرفته و شکی هم در صحت آنها نیست.
توضیحات سند:
1. آیتالله محمد فاضل استرآبادی در خصوص تظاهرات شب و روز عاشورا در بابل میگوید: «اکثر تظاهرات و راهپیماییها زیر نظر علمای بابل انجام میگرفت. آقایان علما در منزل یک نفر جلسه میگرفتند و در رابطه با فعالیتهای سیاسی برنامه ریزی میکردند.به خصوص برنامههای مربوط به روز عاشورا و روزهایی که از حساسیت برخوردار بود، حتماً با برنامههای از قبل تعیین شده انجام میگرفت. البته گاهی اوقات صاحبخانه را مورد اذیت و آزار قرار میدادند. از جمله آقای کبیری که یک بار جلسهای در منزل ایشان برگزار شد او را به ساواک احضار کردند و گفتند چرا جلسه در منزل شما برگزار شد؟ ایشان هم گفتند که اینها علمای شهر هستند و منزل ما میآمدند. از جمله راهپیماییهای باشکوه راهپیمایی روز عاشورا بود. یادم میآید که مقداری از فشارها کم شد و اجازه دادند مردم راهپیمایی داشته باشند. جلسه هماهنگی راهپیمایی در منزل ما برگزار شد. علما و برخی بازاریان نشستند و درباره راهپیمایی و مقدمات آن مانند شعارها و محل شروع و پایان مسیرهای راهپیمایی و دیگر مسائل تصمیمگیری کردند. از جمله تصمیماتی که در آن جلسه گرفته شد این بود که در راهپیمایی شعارهای تند مانند مرگ بر شاه گفته نشود و دلیلش هم این بود که حالا که آنها به ما اجازه راهپیمایی دادهاند چرا آنها را وادار کنیم که به ما حمله کنند و مزاحم کار ما شوند و مانع راهپیمایی گردند. مسیر راهپیمایی هم از میدان حمزهکلای بابل تا امیرکلا بود که چند کیلومتری میشد. در تظاهرات افراد مختلف روحانی و غیر روحانی حضور داشتند که از جمله آنها مرحوم حجتالاسلام آقای شیخ سعدی حیدری بود. ایشان در راهپیماییها حضور داشت و یک روحانی فعال بود. ناگهان دیدم که ایشان میکروفن را در دست گرفت و شعارهایی مانند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی سر داد و بعد هم با شور و حرارت تمام فریاد زد: «مرگ بر شاه”همه ی ما تعجب کردیم زیرا قرار نبود این شعارها گفته شود. البته مردم هم منتظر بودند که شخصی جلو بیفتد و از این شعارها بدهد و آنها هم تکرار کنند. به هر حال این شعار داده شد و تظاهرات به میدان امیرکلا منتهی شد. در آنجا هم باز شعار دادند و سخنرانی کردند و من هم مقداری در آنجا صحبت کردم. در صحبتهایم گفتم: این تظاهرات و قیام عمومی یک رفراندوم است، دنیا در مقابل این رفراندوم چه چیزی دارد که بگوید؟ شبهای محرّم هم هیأتها در دستههای عزاداری علیه رژیم شعار میدادند. از جمله در شب عاشورا که مشغول دسته روی بودند یک فرهنگی به نام حاج مهدی مجیدی که شخصی محترم و مذهبی و دبیر ادبیات عرب بود فریاد مرگ بر شاه سر دادو بقیه به دنبالش راه افتادند و به تظاهرات پرداختند. مشخص است که کنترل کردن مردم مشکل بود. مبارزات جوانان انقلابی و حضور گسترده مردم به ویژه در راهپیمایی عظیم روز عاشورا که رفراندومی علیه رژیم به شمار میآمد نیروهای امنیتی و نظامی رژیم را در موضع ضعف قرارداد و ترس و هراس را بر آنها مستولی نمود.”خاطرات حجتالاسلام محمد فاضل استرآبادی، تدوین محمدرضا احمدی،تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1378، صص 239 تا 241
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 11 صفحه 242