تاریخ سند: 20 دی 1356
گزارش خبر موضوع : تظاهرات قم
متن سند:
در ساعت 5 /7 بعداز ظهرروز دوشنبه 19 /10 /36 یکی از فضلای حوزه علمیه قم که
در ضمن از اطرافیان آیت اله شریعتمداری است ملاقات کردم.
نام این روحانی آقای
دوزدوزانی است.
نامبرده اظهار داشت چرا اجازه می دهند چنین مطالبی در روزنامه ها
نوشته شود چه عاملی سبب شده که نوشتن اینگونه مطالب ضرورت پیدا کرده است.
دوزدوزانی گفت که تعجب من در اینست که چرا اجازه داده اند چاپ شود.
نویسندگان
اینگونه مطالب دشمن شاه اند دشمن مملکتند یا اینکه باید گفت دوستان نادانند.
نتیجه
یک مقاله بی ارزش و اهانت آمیز باعث شده که شهری دو روز در آشوب و بلوا باشد و
شهر بحال تعطیل درآید.
نظریه شنبه: تعطیل شهر و تظاهرات قم بخاطر مقاله ای بود که در شماره 15506
روزنامه اطلاعات بقلم احمد رشیدی مطلق تحت عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه
نوشته شده بود.
من نمیدانم چاپ این مقاله بدستور و با اجازه بوده و یا اینکه خودسرانه
نوشته شده است اگر دستگاهها اطلاع داشته و اجازه چاپ داده اند باید بگویم بزرگترین
اشتباه را کرده اند زیرا چاپ این مقاله در هنگامی که مملکت چندی است در گوشه و
کنار آن آشوب و سر و صدا است بی تناسب ترین چیزی بود که ممکن است باشد.
مقاله
روزنامه مانند جرقه ای در انبار باروت انفجار داشت و من هر چه فکر کردم نتوانستم
تناسب آن را با امروز در نظر بگیرم.
1
خمینی بدرست و نادرست از یک محبوبیت خوبی برخوردار است و بیشتر مراجع
روحانی با خمینی نظر خوبی ندارند اما بعلت محبوبیت جرات ابراز مخالفت نداشته اند.
کوبیدن خمینی باید در شرایط مناسبی صورت گیرد.
بعقیده من در جریان قتل
شمس آبادی 2 میشد بنحو مطلوب خمینی و دارودسته اش را لجن مال کرد و اعمالشان
را ننگین و وابسته به خمینی نمود که قتل طبق دستور انجام شده است.
بهر صورت
مسائلی از این قبیل آنهم شرایط زمانی آن باید تشخیص داده شود آنچه میتوان گفت
اینست که دوست و دشمن از چاپ مقاله انتقادی و اهانت آمیز روزنامه اطلاعات راضی
نیستند.
نظریه یکشنبه ـ اکثریت قریب باتفاق اهالی قم دولت را مسبب اصلی بروز این
اغتشاشات میدانند.
شراره
نظریه دوشنبه: درج مطالبی در روزنامه ها راجع به خمینی و اصولاً روحانیت اصلح است با بررسی
بیشتر صورت گیرد تا بهانه ای بدست عوامل ناراحت داده نشود در ضمن ماهیت واقعی خمینی و
طرفداران او باکثریت مردم نشان داده شود.
پارسا
نظریه سه شنبه: با تایید نظرات یکشنبه و دوشنبه باستحضار می رساند قریب باتفاق طلاب علوم
دینی و مذهبیون گرایش شدیدی بخمینی داشته درج این چنین مطالب در روزنامه ها تاثیری زیادی
روی این عده میگذارد و در نتیجه حوادث اخیر قم را بوجود میآورد.
رهبر
توضیحات سند:
1 ـ رادیو لندن نیز با اشاره به
آغاز قیامها و تظاهرات علیه
شاه پس از 19 دی ماه 1356
می نویسد: «از ماه ژانویه سال
جاری (دی ماه سال 1356)
دولت شاه با شورشها و
ناآرامیهای وسیعی روبه رو
بوده است که در 15 سال
گذشته بی سابقه بوده است و
موجی از شورشهای خشونت
بار به طور مرتب در سراسر
کشور ادامه یافته است.
نخستین تعداد کشته شدگان در
این حوادث با ارقامی که دولت
منتشر کرده است به شدت
متفاوت است و به همان نسبت
مکررا در مطبوعات غرب و
حتی در کنگره امریکا از وضع
حقوق بشر در ایران انتقاد شده
است.
»(بولتن رادیو تلویزیون
ملی ایران / ش 119 / ص 43)
2 ـ آیت الله سید ابوالحسن
شمس آبادی از علمای اصفهان
و نماینده آیت الله خویی بود.
پس از انتشار کتاب «شهید
جاوید» نوشته حجت الاسلام
نعمت اللّه صالحی نجف آبادی
در سال 1350 که در مورد
زندگی و شهادت امام حسین
(ع) بود، بین علمای شیعه
اختلاف نظر پیدا شد.
عده ای
مفاد کتاب را تأیید کردند و
عده ای نیز آن را خلاف اصول
اعتقادات شیعه دانستند.
ساواک با اطلاع از این اختلاف
نظر تلاش کرد آن را دامن بزند.
از جمله کسانی که به دام
ساواک افتاد، سید مهدی
هاشمی، یکی از نزدیکان آقای
حسینعلی منتظری بود.
هاشمی که گروه «هدفی ها» را
رهبری می کرد اقدام به قتل
آیت الله شمس آبادی کرد.
در
فروردین سال 1355 اعضای
این گروه مرتکب این جنایت
شدند و جنازه این عالم 78 ساله
را درون جویی در «درچه پیاز»
اصفهان انداختند.
جنازه ایشان
بعد از کشف توسط جمع
کثیری از مردم تا اصفهان تشیع
شد.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 02 صفحه 20