تاریخ سند: 1 تیر 1346
موضوع: سید عبدالکریم هاشمینژاد1 و وحید خراسانی
متن سند:
به: 20 ه 3 [شماره]: 24392 /316
از: 316
طبق اطلاع واصله نامبردگان فوقالذکر اخیراً در مسجد ارک تهران مبادرت به اظهارات خلاف مصالحی در مورد لایحه حمایت خانواده2 و همچنین انتقاد از مجله زن روز نمودهاند که اظهارات آنان در حاضرین در مسجد مؤثر واقع گردیده است.
ملاحظات:
خواهشمند است دستور فرمایید حتیالامکان پیرامون چگونگی و تاریخ صحبت این دو نفر تحقیق و نتیجه را ضمن تعیین میزان صحت و سقم موضوع و نیز روشن نمودن مشخصات کامل وحید خراسانی اعلام دارند.
در صورت تصویب ارسال شود.
توضیحات سند:
1ـ شهید آیتالله سید عبدالکریم هاشمینژاد در سال 1311 ش در بهشهر زاده شد.
در نوجوانی به حوزه علمیه کوهستان در 2 کیلومتری بهشهر رفت و تحت نظر آیتالله کوهستانی به فراگیری دوره مقدمات پرداخت.
به منظور ادامه دورههای سطح و خارج فقه و اصول به حوزه علمیه قم رفت و در درس آیات عظام بروجردی، حضرت امام و علامه طباطبایی حاضر شد.
شهید هاشمی نژاد بیش از 12 سال از حوزه درس و بحث حضرت امام در مراحل عالی فقه و اصول استفاده کرد و به درجه اجتهاد رسید.
با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در سالهای 1341 و 1342 ش وی به عنوان یکی از شاگردان برجسته و باسواد و آگاه حضرت امام به خدمت نهضت درآمد.
از 15 خرداد 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی حدود پنج مرتبه دستگیر و زندانی شد.
شهید هاشمینژاد با سخنرانیها و نیز نوشتههایش نقش مهمی در توسعه و تعمیق آگاهیهای دینی، سیاسی و اجتماعی مردم به ویژه نسل جوان داشت.
آثار و نوشتههای وی با استقبال گسترده روبرو شد و رژیم برخی از کتابهای وی را ممنوعالانتشار کرد.
شهید هاشمینژاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتهای علمی و فرهنگی خود را گسترش داد و در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور داشت و سرانجام در 7 مهر 1360 به دست منافقان به شهادت رسید.
2ـ لایحه حمایت از خانواده: این لایحه برای اولین بار از طرف گروه مرموزی که وابسته به عوامل صهیونیزم در ایران بودند در تاریخ 4 /3 /43 مطرح شد.
در مجله اطلاعات بانوان آن روز (شماره 366 مورخ 4 /3 /43 صفحه دوم ستون 1) چنین آمد: «به مناسبت دهمین سال تأسیس جمعیت را ه نو هفته گذشته مراسمی در محل جمعیت برپا بود، در این مراسم خانم فریده دیبا مادر گرامی شهبانوی ایران و اداره کننده جمعیت و عدهای از رجال سرشناس و رجال معروف حضور داشتند و از کیک (تولد جمعیت) که 9 شمع [!؟] روی آن بود نوش جان کردند.
در این جمعیت صحبت از این بود که جمعیت راه نو طرحی را که برای حفظ حقوق زن تهیه کرده است تصمیم دارد به امضای عدهای از نمایندگان زن و آقایان وکلای مجلس برساند و تقدیم مجلس کند.
احتمال زیاد داده میشود که در این دوره مجلس در زمینه حقوق زن و خانواده قانونی به تصویب برسد ...
.
» رژیم شاه پس از آنکه مدتی از طریق مطبوعات روی این طرح رسوا تبلیغ کرد و به گمان خویش افکار ملت مسلمان ایران را برای پذیرش آن آماده ساخت، بر آن شد که آن را به مجلس به اصطلاح شورای ملی بفرستد و به آن جنبه قانونی بدهد.
از این رو در تاریخ 11 اسفند ماه 1345، روزنامهها اعلام کردند که: «لایحه حمایت خانواده امروز از طرف دولت به مجلس تقدیم شد» این طرح که در ظاهر داعیه حمایت از زنان را داشت با برخی اصول مسلم فقهی در تناقض بود.
(ر.ک: نهضت امام خمینی، سید حمید روحانی، جلد 2، صفحه 192-198)
با شروع جنجال رسانهای در مورد طرح قانون خانواده از طرف رژیم، روحانیون مبارز اقدام به جبههگیری در مقابل آن نموده و با انجام سخنرانیها در مساجد و مجامع عمومی و برگزاری نشستهایی در مجامع خصوصی نسبت به آن افشاگری نمودند.
قسمتی از این طرح در مجله اطلاعات بانوان شمارههای 364، 365 و 366 درج گردید و در هر سه شماره مجله بالای صفحه این جمله نوشته شده بود: « این طرح که بر مبنای اصل تساوی حقوق زن و مرد تهیه شده است بسیاری از تبعیضات ناروای خانوادگی را از بین میبرد».
در این طرح بسیاری از مواد قانونی مدنی از جمله ارث فرزند از پدر و اقوام پدری، ارث فرزند طبیعی (ولدالزنا)، حکم والدالزنا، فروض معینه ارث، ارث زن و شوهر، تفاوت ارث دختران و پسران، جواز نکاح موقت، عدم جواز ازدواج زن مسلمان با مرد کافر، ضرورت خطبه عقد، ضرورت وجود مهریه زن، ضرورت اجازه زن از شوهر برای کار در خارج از منزل، گذشت سه پاکی برای زن در عده طلاق، عدم تعقیب شوهری که مرد اجنبی را در فراش همسر خود به قتل رسانده و ...
.
.
را نسخ یا آن را تغییر داده است.
برای اطلاع بیشتر از تغییرات موردنظر در طرح اولیه لایحه حمایت از خانواده به سه صفحه سند درج شده در بخش ضمائم مراجعه نمایید.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد ارک تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 177