صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: مسیح مهاجری شغل واعظ مقیم قم

تاریخ سند: 11 شهریور 1357


درباره: مسیح مهاجری شغل واعظ مقیم قم


متن سند:

شماره: 4652 /2ﻫ ب تاریخ: 11 /6 /2537[1357]
از: سازمان اطلاعات و امنیت بابل
به: ریاست محترم سازمان اطلاعات و امنیت مازندران
درباره: مسیح مهاجری شغل واعظ مقیم قم

یک برگ‌نامه شماره 64-3-53-4 /6 /37 شهربانی آمل به انضمام یک حلقه نوار سخنرانی نامبرده بالا در شب 19 ماه مبارک رمضان به پیوست تقدیم1 و به استحضار می‌رساند که مواد مستخرجه از قانون دادرسی و کیفر ارتش مندرجه در شورای هماهنگی مورخه 24 /5 /37 از طریق شهربانی آمل به مشارالیه ابلاغ و یادشده از امضای آن استنکاف که صورتجلسه در این زمینه در شهربانی تنظیم گردیده پس از یک سلسله مذاکرات لازم از طریق شهربانی به مشارالیه منابر وی از آن به بعد مطالب تحریک‌آمیز نداشته است و آنچه در حال حاضر مورد توجه قرار دارد جمعیتی انبوهی که هر روز پای منبر وی افزایش می‌یابد ولی سخنان خلافی از تاریخ ابلاغ مواد نداشته که فتوکپی نامه پیوست شهربانی آمل پیرامون موضوع نشان می‌دهد که تذکرات در وی مؤثر افتاده است با در نظر گرفتن اینکه چند روزی به آخر ماه مبارک رمضان نمانده به نظر می‌رسد چنانچه براساس گزارش شهربانی مستند به نوار تهیه شده از منبر وی مخالفت گردد جمعیت حاضر دست به اقدامات خلاف بزند و تظاهراتی در آمل به این بهانه صورت گیرد. در صورت تصویب و موافقت ضمن تذکر مجدد به یادشده از طرف شهربانی منابر یاد شده تا آخر ماه مبارک ادامه یابد و مراقبتهای لازم نیز از طریق شهربانی محل به عمل آید.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت بابل ـ تقی‌زاده
بخش یک:
1- سابقه بررسی شود.
2- اگر پرونده ندارد نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمائید.
3- خلاصه سابقه به مرکز منعکس شود.
4- نوار روی پرونده نگهداری شود.
نوار در بخش یک می‌باشد.
آقای علیمحمدی:
سابقه بررسی و ضمن تشکیل پرونده انفرادی اقدام شود. 11 /6 /37

توضیحات سند:

1. در سند دیگری در همین ارتباط آمده است:
شماره: 64-3-73 تاریخ: 4 /6 /2537[1357]
از: شهربانی آمل
به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت شهرستان بابل
موضوع: شیخ‌مسیح مهاجری شغل واعظ
پیرو شماره: 64 /3 /53 ـ 29 /5 /57

نامبرده بالا روز 1 /6 /37 مجدداً به آمل وارد و از شب 19 ماه مبارک رمضان در مسجد امام جعفر صادق(ع) شروع به وعظ نموده تا اینکه در شب 21 ماه مبارک رمضان مبادرت به بیان مطالب خلاف و اهانت‌آمیز و تحریک کننده نموده که از سخنرانی وی نوار گرفته شده متن آن بشرح زیر اعلام می‌گردد%
پس از سخنرانی در مورد ماه مبارک رمضان و نماز صحبت را به فرعون کشانیده و خطاب به مستمعین بیان می‌دارد مبادا عنوان این مطلب باعث شود که کسی برخلاف میل ما شعاری بدهد چون همانطوریکه بارها گفتم سکوت شما از ماست و عمل کردن بدستور ماست و شعار ندادن و تظاهر نکردن در شرایط کنونی برشما حمایت کامل شما از ماست ما می‌دانیم و دستگاه هم میداند و همه شما و همه مردم ایران با هیئت حاکمه و دولت مخالفند این را همه می‌دانند نه تنها شما و ما و مردم ایران دنیا می‌داند خوب حالا که دنیا این را میداند بگذارید ما مطالبمان را بگوئیم و شما بشنوید و تنها با گفتن و شنیدن و روشن شدن حقایق ما فعلاً به مقصود خود میرسیم و چیز دیگری هم نمی‌خواهیم شما اگر با سکوتتان تظاهرات هم نکنید نشان داده‌اید با دولت مخالفید ولی من از زبان همه شماها میگویم که تنها شما حضار در این مجلس نه تنها شما مردم آمل مردم مازندران بلکه تمام مردم ایران با اینها مخالفند این را همه می‌دانند و نشان دادم مخالفت شما را بنابراین هیچ‌گونه تظاهری جا ندارد سپس به تفسیر مخالفت روحانیت با دولت از 17 ماه پیش پرداخته و بنوشته روزنامه اطلاعات با عنوان تشیع سرخ و سیاه پرداخته و انتقاد از نوشته‌های وقیحانه اطلاعات وقیع پرداخته و سپس لحظه به لحظه وقایع قم را به عنوان یک ناظر تشریح کرده و عنوان نموده که دولت با در نظر گرفتن اینکه هیچگونه تظاهری از ناحیه روحانیون صورت نگرفته دولت با خشونت رفتار و نسبت به کشتار عده‌ای از مسلمانان بی‌گناه پرداخته سپس انتقاد نموده که این جماعت که مدعی هستند پیرو مکتب علی علیه‌السلام می‌باشند و علی علی میزنند بر خلاف دستورات علی (ع) عمل نموده و بر روی مشتی بی‌گناه بی‌دفاع آتش گشودند و در اینجا شعری را عنوان نموده (مژده آور که گربه عابد شد ـ عابد و زاهد و مسلمانا) اینها با این تظاهرشان وقتی مردم شکایت می‌کنند که چرا به جامعه روحانیت اهانت شده است رگبار گلوله به روی‌شان می‌بندند و اگر مقامات انتظامی عاقل باشند می‌گذارند مردم حرفشان را بزنند انتقادشان را بکنند آنهائی که ادعای آزادی بیان و قلم دارند. خوب مردم حرفشان را بزنند و خوب تا بحال شما که بحرفتان عمل نکرده‌اید. بگذارید مردم حرفشان را بزنند و عقده‌شان را خالی کنند فقط برای اینکه شما هم نشان داده باشید که با ما هم صدائید و مخالفید در عین حال که روشن است و معلوم است فقط برای اینکه خودتان هم ابراز انزجار و تنفر و مخالفت کرده باشید فقط سه‌بار و نه بیشتر و نه کمتر و نه هیچ چیز دیگر سه‌بار مخصوصاً جمله منفور تنفر را می‌گویم بعد از پایان سه‌بار بگوئید صحیح است و دیگر هیچ و تا آخر مجلس سکوت و بعدهم بطرف منزل با آرامش کامل میروید.
مردم حاضر در این مسجد بدین وسیله تنفر و انزجار شدید خود را از عاملین و مسببین وقایع قم، تبریز، یزد، مشهد، ارسنجان، شهسوار، بابل و تمام شهرهای دیگر که همه‌شان در حال یادم نیست بدینوسیله تنفر خودشان را اعلام می‌کنند (از طرف حضار سه‌بار جمله صحیح است تکرار شد) سپس بذکر مصیبت پرداخته و در پایان به دعا مشغول و مجلس ختم شده است با مراقبت‌هائی که معمول گردیده بدون هیچگونه تظاهر و یا عملیات اخلالگرانه‌ای مستمعین مسجد متفرق گردیده‌اند علیهذا با نگرش به سخنرانی واعظ فوق‌الذکر که شرح بیاناتش به تفصیل بیان گردیده و تاکید واعظ مذکور به دعوت مستمعین به آرامش و سکوت و با درنظر گرفتن اینکه احتمال می‌رود که با دستگیری واعظ مزبور عده‌ای شر و پست [به] هواخواهی وی دست به تظاهراتی بزنند به پیوست یکعدد نوار کاست مربوط به سخنرانی شیخ‌مهاجری مراتب اعلام خواهشمند است در این‌باره نظریه اعلام دارند%
رئیس شهربانی آمل ـ سرهنگ حسین واعظی
گیرندگان
ریاست محترم اداره اطلاعات برای استحضار عالی
ریاست محترم شهربانی استان مازندران


منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 06 صفحه 275


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.