تاریخ سند: 28 خرداد 1352
موضوع : اختلاف هیئت علمیه قزوین پیرو 1795/23 ﻫ – 2/5/51
متن سند:
از : 23 ﻫ
به: 312 شماره : 1153 /23 ﻫ
اخیراً اختلافاتی در بین هیئت علمیه قزوین که از روحانیون سرشناس این شهرستان میباشند در مورد دعوت از وعاظ غیربومی1 بروز کرده از جمله حاج میرزانصراله شهیدی .
سیدعباس ابوترابی و میرزاعبداله شهیدی(امام جمعه) و سیدجلیل زرآبادی و آقابزرگ علوی با یکدیگر هم عقیده هستند و شیخ رحیم سامت و میرزامحمود شریعت مهدوی از طرف دیگر دارای عقیده مخالف آنها.
دسته اول معتقد هستند که دعوت واعظ غیربومی و پخش اعلامیه به امضاء هیئت علمیه بدین جهت با بودن وعاظ شهر صحیح نیست؛ لیکن دسته دوم با نظر آنها مخالف میباشند کما اینکه اخیراً از واعظی به نام گرامی2جهت سخنرانی به قزوین دعوت به عمل آورده و قرار است در هر جلسه دو هزار ریال به او پرداخت گردد.
به همین جهت در مورخه 18 /3 /52 ضمن مذاکراتی که بین امام جمعه قزوین و شهاب واعظ و حاج میرزانصراله شهیدی در منزل یاد شده اخیر به عمل میآید از این موضوع شدیداً اظهار تأسف مینمودند و اظهار عقیده میکردند که چرا باید بین جامعه روحانیت اختلاف وجود داشته باشد تا دستگاههای دولتی از همین اختلافات برعلیه آنها استفاده کنند و حاج میرزاعبداله شهیدی (امام جمعه) نیز افزود همین اختلافات با وضعی شدیدتر در قم موجود است زیرا در حال حاضر مهمانان دولتهای ممالک عرب که به دعوت ایران آمدهاند درقم فقط با آقای شریعتمداری ملاقات و دیدار میکنند و حتی اگر افرادی بخواهند به آقای مرعشی3و دیگر مراجع روحانی قم عرض ارادت نمایند علناً مورد تعرض مأمورین انتظامی قرار میگیرند.
نظریه شنبه .
شنبه نظری ندارد
نظریه یکشنبه و سه شنبه .
با توجه به صداقت شنبه مطالب فوق به صورت مذکور عنوان شده.
ضمناً همان طور که قبلاً هم به عرض رسیده است هیئت علمیه قزوین که روحانیون سرشناس این شهرستان هیئت مذکور را تشکیل میدهند با یکدیگر هم عقیده نبوده و در اکثر مسائل نیز اختلاف سلیقه موجود باعث دسته بندی بین آنان میگردد.
البته حاج میرزانصراله شهیدی نسبت به دیگران معمرتر بوده و نظرات وی را تا حدود زیادی حتی اگر خلاف جهت عقیدئی آنها نیز باشد قبول میکنند.
آسمانی
نظریه 23 .
نظریه سه شنبه مورد تایید است.
سابقه .
30 /3
فیش به نام سیدجلیل شهرت زرآبادی بررسی و بایگانی شود.
17 /4 /52
6 نسخه تکثیر شود.
توضیحات سند:
1.
علیرغم این ادعا و مطرح نمودنِ اختلافات شدید در رابطه با این موضوع، که ممکن است در حدود بحث و ارائه نظر پیرامون آن بوده باشد، دعوت از آیتالله خزعلی برای سخنرانی و همراهی آیتالله سیدعباس ابوترابی(ره) و آیتالله شیخ رحیم سامت(ره) با ایشان برای سخنرانی وی، خود نشانگر بی اساس بودن ادعای اختلاف در این موضوع بخصوص میباشد.
اسناد ساواک
2.
آیتالله محمدعلی گرامی، فرزند عباس در سال 1317ﻫ ش در قم متولد شد.
از 18سالگی دروس فقهی را نزد استادانی چون حضرات آیات عظام: سید محمدحسین بروجردی(ره)، امام خمینی(ره)، سیدمحمد محقق داماد(ره) و محمدعلی اراکی(ره) آموخت.
با شروع نهضت اسلامی در سال 41 به صف مبارزین پیوست و از سالهای 1352 تا 1355 همراه با دیگر روحانیون مبارز، در زندانهای ستمشاهی به سر برد و پس از آزادی نیز به علت فعالیت هایی که داشت، مدتی را درجیرفت و خوزستان به صورت تبعید گذراند.
از آیتالله گرامی تا کنون حدود سی جلد اثر تألیفی در مسائل اجتماعی، فلسفی، منطق و عرفان به چاپ رسیده است.
ر.ک : خاطرات 15 خرداد، دفتر ششم، ص 324
3.
آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی فرزند سید محمود در سال 1276 ﻫ ش در نجف اشرف متولد گردید.
نسب شریف او با 29 واسطه به حضرت امام سجاد (علیه السلام) می رسد.
تحصیلات ابتدایی و مقدمات علوم را نزد پدر فرا گرفت و پس از ادامه تحصیل در محضر اساتید بزرگ آن زمان، در علوم گوناگون از جمله رجال، فقه، کلام، ادیان، انساب، حدیث و علم حروف سرآمد شد.
وی در ادبیات، علم طب و هیأت نیز صاحب نظر بود.
آیت اللّه مرعشی در جوانی به مقام اجتهاد نائل آمد و مدرسان مشهوری همچون آیات عظام: ضیاءالدین عراقی، فشارکی، یثربی کاشانی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی و میرزا محمد حسین نائینی به وی اجازه روایت و اجتهاد دادند.
ایشان پس از فوت آیت الله العظمی بروجردی به عنوان یکی از مراجع مطرح شد.
از جمله اقدامات فرهنگی و علمی مهم وی، تأسیس یک کتابخانه با بیش از 90000 جلد کتاب است که 25000 جلد آن به صورت خطی و بعضاً کمیاب می باشد و به عنوان یکی از گنجینه های کم نظیر و ارزنده اسلامی به حساب می آید.
از آیتالله مرعشی 70 اثر نفیس علمی در زمینه های مختلف به جای مانده و از دیگر خدمات ایشان بنای مساجد، حسینیه ها و مراکز درمانی در داخل و خارج کشور می باشد.
فعالیت سیاسی ایشان از سال 1341 آغاز شد.
وی مانند بیشتر علمای مشهور قم با لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی مخالفت کرد.
درماجرای قیام 15 خرداد و حوادث پس از آن از طریق انتشار اعلامیه رژیم را نسبت به اقدامات ضداسلامی و خشونت بار مورد انتقاد قرار می داد.
با اوج گیری انقلاب اسلامی در سالهای 1356 و 1357 ایشان با اعلامیه های متعدد به رفتاردولت اعتراض می کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره از نظام اسلامی حمایت می نمود.
آیت الله مرعشی نجفی در روز 8 شهریور 1369 بر اثر سکته قلبی در سن 96 سالگی به رحمت ایزدی پیوست و در محل کتابخانه خویش به خاک سپرده شد.
منبع:
کتاب
آیتالله سید عباس ابوترابی به روایت اسناد ساواک صفحه 68