صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

متن سند:

بسمه تعالی با تأییدات خداوند متعال در سایه توجهات صاحب العصر والزمان حضرت حجه بن الحسن عجل اللّه تعالی فرجه و ارواحنا له الفداء و من یعظم شعائراللّه فانها من تقوی القلوب تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم والعدوان واتقواللّه ان اللّه شدید العقاب قال رسول اللّه صلی اللّه و علیه آله انی تارک فیکم الثقلین کتاب اللّه و عترتی حسین منی و انا من حسین بسمه تعالی محضر حضرت حجت الاسلام والمسلمین اعلم العلماء العاملین ناصرالملۀ والدین آیت الله العظمی مرجع تقلید شیعیان آقای حکیم دامت برکاته العالی محترما به شرف عرض عالی می رساند شهرستان دماوند در نزدیکی طهران و شهر ییلاقی می باشد مرکز این شهرستان دماوند نام دارد قصبه و دهات بسیار در اطرافش می باشد مرکز این شهرستان دارای چهار محله و هر محلی از زمان قدیم یعنی ظهور مذهب جعفری علیه السلام یک ساختمان حسینیه که به زبان محلی تکیه می نامیم و کلیه قصبه و دهات این شهرستان هر کدام یک حسینیه دارند که وقف است به حضرت سیدالشهدا علیه السلام و شیعیان قدیم به املاکی وقف کرده اند که در این حسینیه در محل در ماه محرم عواید موقوفات اطعمه و اشربه و روضه خوانی بشود و همه ساله از اول محرم تا چهاردهم این تکیه ها را سیاه پوش و فرش گسترانده به مظلومیت حضرت امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا سوگواری می نمایند و از اول محرم تمام شبها و اغلب روزها خروارها برنج پخته از کلیه عزاداران محلی و غیره و بعضی خانه ها از شام و ناهار میل می فرمایند و قسمتی از این مخارج به وسیله آقایان محلی و غیرمحلی اداره می شود و کلیه روزها و شبها گویندگان و مداحان و محدثین ذکر مصیبت حضرت اباعبداللّه و ائمه اطهار و مسائل دینی و حدیث در این تکیه ها بیان می شود و مردم دور هم جمع و عزاداری می نمایند و بعضی از شبها و روزها دستجات عزادار حرکت می کنند از این حسینیه می روند با اطلاع قبلی به محل هم جوار و آقایان همجوار با حال عزا از ایشان استقبال و به حسینیه آن محل وارد و عزاداری می نمایند منظور از عرایض بالا این است طرز عبور دستجات از این محل به محل دیگر و اساسیه این که از آثار و علامت عزا می باشد در زیر این نامه شرح داده می شود 1ـ هر محلی دارای چند علامت بزرگ و کوچک سنگین و سبک چند تیغه می باشد و چندین علمهای پارچه ای مشکی و سبز و زرد و بعضی از محلها یک عماری که نخل می نامند دارند روی آن را پارچه سیاه انداخته و جلوی آن را چند طاقشان پشمی و نخی و آینه و شمایل آویزان و چند نفر آن را به زحمت حرکت می دهند و بعضی افراد لباس عربی می پوشند سینه می زنند نوحه می خوانند و عده ای پیراهن سیاه می پوشند زنجیر می زنند و عده ای از افراد پیراهن سیاه می پوشند سینه می زنند نوحه می خوانند و چند نفر سوار اسب می شوند با بلندگو یا غیر بلندگو تلاوت قرآن مجید می نمایند و اطفال هم لباس عزا پوشیده نوحه می خوانند در هر محل و قصبه و دهات یا تشکیلات معروضه که از آثار و علایم عزا می باشد شب و روز قتل دسته حرکت می دهند اول هر که در محل جدیدا فوت کرده باشد با اجازه صاحب عزا درب خانه اش به نام شهدای کربلا نوحه می خوانند گریه می کنند فاتحه می خوانند چای قهوه و شربت می دهند بعدا به محلهای مجاورین اطلاع داده با اجازه و ابراز همدردی مذهبی داخل تکیه و امامزاده ها می شوند در داخل تکیه دور هم جمع در مصیبت ابا عبداللّه علیه السلام مرثیه می خوانند گریه می کنند بعدا چای قهوه و شربت صرف می شود و به محل خود مراجعت می کنند و این دستجات به شرح بالا از نظر دولتی بی مانع و آزاد است خواهشمند است نسبت به این دستجات که عرض شده نظریه خود را مشروحا و مفصلاً و مکتوبا بیان فرمایید.
از طرف نوکران اباعبداللّه

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 213

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.