تاریخ سند: 21 فروردین 1356
موضوع : محسن قرائتی فرزند علینقی
متن سند:
از : 21 ه
به : 312 شماره : 9 /21
روز پنج شنبه 18 /1 /36 در خیابان چهارمردان جنب بانک عمران سابق در منزل اسلامی
جلسه ای از اکثر منبریهای طراز اول قم از قبیل سیدمرتضی برقعی.
سیدمحمد آل طه.
کوثری.
صادقی.
یثربی و اخوان مدرسی تشکیل شده بود که آقای محسن قرائتی برای آنان سخنرانی
میکرد.
وی سبک جدیدی از نحوه منبر رفتن ارائه داد.
مثلا نقش معاویه و امام حسن را پای
تخته سیاه پیاده کرد و خطاب به وعاظ اظهار داشت سعی کنید در آینده سخنرانی را با سبک
جدید انجام دهید.
روایات خوبست ولی عربی نخوانید ترجمه فارسی آنرا بخوانید.
خطبه اول
منبر را کمتر بخوانید.
بیشتر حرف بزنید و موعظه کنید اگر سبکی صحبت کنیم که مردم را بیدار
کنیم دولت هم بما احتیاج دارد چرا باید پدری نماز خوان باشد و در سال دو مرتبه حج عمره و
زیارت برود ولی پسرش کمونیست باشد این ضعف تبلیغاتی ما است زیرا جوان دلیل میخواهد
باید با دلیل او را قانع کرد.
من در شیراز چندی قبل برای زنان و محصلین و دبیران سخنرانی
میکردم اول خیلی ها بی حجاب بودند حتی بعضی ها لخت بودند.
بعضی ها هم احترام کردند
بجای چادر روزنامه روی سرشان کشیدند و با سخنرانی بسبک جدید و اقامه دلیل بیشتر آنها
چادری شدند.
نظریه شنبه ـ این جلسه مورد توجه آل طه واقع و قرار شد چند هفته دیگر روز پنجشنبه ادامه
یابد.
نظریه یکشنبه ـ مفاد گزارش صحیح است محسن قرائتی موضوع نامه شماره 4681 /21 ـ
17 /9 /53 میباشد.
دعوت وعاظ باین جلسه از جانب آل طه بعمل آمده و اوست که قرائتی را
تشویق و ترغیب به این ایده کرده.
قرائتی چندیست که بفکر نوآوری در نحوه وعظ و خطابه
افتاده و خود نیز بهمین کیفیت عمل میکند.
متد جدیدی مورد توجه طلاب جوان واقع شده
ولی بقرار اطلاع وعاظ قدیمی بجز آل طه چندان از نحوه منبر وی خوششان نیامده و تا حدودی
نیز این جلسه را اهانت آمیز تلقی کرده اند زیرا قرائتی جوان است و عده ای که در مجلس مذکور
حضور داشتند همگی از وعاظ طراز اول قم و خود را نسبت بوی پیش کسوت میدانند.
از طرف
دیگر چون قرائتی در جلسه مذکور اظهار داشته که این سبک مورد تأیید آیت اله گلپایگانی قرار
گرفته و ضمنا دعوت هم از جانب آل طه صورت گرفته با توجه باینکه آل طه را بلندگوی
گلپایگانی و مجری طرحهای وی می دانند معتقدند که این طرح از جانب سیدمهدی ارائه شده
لذا بنظر میرسد در جلسات متشکله آینده تعداد زیادی از وعاظ شرکت نکنند.
شراره
نظریه دوشنبه ـ مفاد خبر و نظریه یکشنبه مورد تایید است و مراقبت از اعمال و رفتار محسن قرائتی ادامه دارد.
پارسا
نظریه سه شنبه: با تایید مفاد گزارش خبر و نظریه یک شنبه در جهت مراقبت از جلسات بعدی اقدامات لازم معمول گردیده است.
رهبر
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 441