صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : مرتضی مطهری

تاریخ سند: 23 آذر 1353


موضوع : مرتضی مطهری


متن سند:

از : 23 ه به : 312 شماره : 3095 /23 ه نامبرده بالا که از وعاظ ساکن تهران می باشد از مورخه 2 /9 /53 الی 5 /9 /53 بنا به دعوت شیخ هادی باریک بین1 مدرس مدرسه دینی شیخ الاسلام قزوین به مدت چهار شب در مدرسه مذکور سخنرانی نمود که همه شب در حدود 800 تا 1000 نفر در جلسات او حضور پیدا می کردند نامبرده در این مدت فقط در یک شب در بین اظهاراتش گفت به کتاب تاریخ نمی شود اعتماد کرد مگر آنکه نوشته هایش از نظر عقل و منطق درست و صحیح باشد مثلا امیرکبیر را ناسخ التواریخ معرفی کرده اند و در این کتاب تاریخ نوشته بودند که او به جهت نفخ شکم درگذشت ولی پس از مدتی معلوم شد که او را در حمام فین کاشان رگ زده بودند و سپس درباره بقاء یک ملت سخنرانی کرد و گفت اگر ملتی با عدالت اجتماعی سر و کار نداشته باشد واژگون خواهد شد.
نظریه شنبه : آقای مرتضی مطهری گفته هایش را به نحوی عنوان می کرد که قابل تفسیر نبود و اثر نامطلوبی بر روی حضار نداشت.
نظریه یکشنبه و سه شنبه : با توجه به اینکه گزارش دال بر اظهار خلافی از جانب مرتضی مطهری در جلسات منعقده از سایر منابع دریافت نگردیده لذا نظریه شنبه صحیح می باشد.
روی سابقه بایگانی فرمائید 48539

توضیحات سند:

1ـ آیت الله هادی باریک بین در سال 1309 در شهر قزوین متولد شد و پس از تحصیل مقداری از علوم حوزوی راهی قم شده از محضر اساتیدی چون آیات منتظری، مشکینی، سلطانی و پس از آن در درس خارج آیات بروجردی و امام خمینی شرکت جسته و مدتی بعد به نجف اشرف رهسپار شد و در سال 1341 به قم بازگشت و پس از آن به قزوین برگشته و به احیاء دوباره مدارس پرداخت و اداره مدرسه شیخ الاسلام قزوین را به عهده گرفت و فعالیتهای سیاسی خود را همراه نهضت مردمی امام خمینی آغاز کرد تا اینکه در بین سالهای 56ـ57 به سردشت تبعید شد و پس از مراجعت از تبعید به مبارزات خود ادامه داد.
ایشان پس از انقلاب اسلامی از طرف مردم زنجان در مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد و در سال 60 طی حکمی از حضرت امام به امامت جمعه قزوین منصوب شد.
(اطلاعات ش 16897 ـ 30 آذر 1361)

منبع:

کتاب استاد شهید مرتضی مطهری به روایت اسناد ساواک صفحه 477

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.