صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: تظاهرات خیابانی وسیله دانشجویان ادبیات

تاریخ سند: 8 خرداد 1357


موضوع: تظاهرات خیابانی وسیله دانشجویان ادبیات


متن سند:

از: 9 ﻫ 2 تاریخ: 8 /3 /2537[1357]
به: 323 شماره: 8749 /9 ﻫ 2
موضوع: تظاهرات خیابانی وسیله دانشجویان ادبیات

1. حدود ساعت 1200 روز 23 /2 /37 در حدود 60 الی 70 نفر که اکثر آنها دانشجویان متعصب مذهبی دانشکده ادبیات بودند، با در دست داشتن پلاکاردها و دادن شعارهای مختلف، خودشان را به حرم رسانیده و سپس متفرق شدند. از جمله افرادی که مورد شناسائی واقع گردیدند عبارتند از علی جوادی دانشجوی سال چهارم زبان انگلیسی . کافی دانشجوی زبان انگلیسی . دلفان آذری دانشجوی سال چهارم جغرافیا . علی صالحی دانشجوی سال چهارم جغرافیا . سلطانی دوم جغرافیا . حمیدی دوم جغرافیا، که در بین اسامی ذکر شده، فعالیت جوادی و کافی از دیگران چشمگیرتر بود و نیز این دو نفر در دانشکده ادبیات هم فعالیت دارند.
2. در تاریخ 27 /2 /37 محسن غبرائی و مختار چاکسری، بنا به پیشنهاد غبرائی عازم تهران شدند و پس از ورود به تهران، میهمان برادر غبرائی که منزلش واقع در تهران، خیابان تاج، کوچه کوکب پلاک 41 می‌باشد بودند و بنا به اظهار مختار چاکسری، در مدتی که در خانه غبرائی در تهران اقامت داشتند، محمود حسن‌پور، شاپور نیری، اسحق غبرائی و هادی دوستدار دانشجوی سال ششم داروئی تبریز به همراه تعدادی اشخاص دیگر به خانه غبرائی رفت و آمد داشتند و یک بار هادی دوستدار اعلامیه‌ای که از تبریز داشت و متن آن درباره بیانیه استادان و دانشجویان بود، ارائه نمود.
نظریه شنبه . در منزل غبرائی در تهران، موارد بخصوصی جلب توجه نمی‌کرد.
نظریه یکشنبه . مفاد گزارش خبر مورد تأیید است. تظاهرات مورخه 22 /2 /37 که اکثر شرکت‌کنندگان دانشجو بودند، به موقع طی تلفنگرام و گزارش خبر اعلام و تعدادی از شرکت‌کنندگان نیز وسیله منبع 8931 سابق شناسائی و منعکس گردیده. علی‌محمد جوادی و حاج علی صالحی و محمد سلطان‌نژاد در این سازمان فاقد سابقه مضره بایگانی شده می‌باشند، ولی محمد دلفان آذری و شهرام کافی از افراد مظنون و ناراحت می‌باشند که قبلاً نیز گزارشاتی در مورد فعالیت‌های آنان از سایر منابع گزارش و ارسال گردیده. ضمناً شناسائی افراد ترددکننده به منزل غبرائی در تهران و پی بردن به علت اجتماع دانشجویان و افرادی که اکثراً از خویشاوندان معدومین می‌باشند در خانه غبرائی، ضروری است. آشنا
نظریه چهارشنبه . نظریه یکشنبه مورد تأیید است. جم
نظریه جمعه . نظریه چهارشنبه تأیید می‌شود.
از طریق بخش 213 اقدام خواهد شد. مجتبوی 21 /3 /37









منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 12 صفحه 290


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.