صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : تشکیل جلسه بحث و تفسیر هفتگی در مسجد هدایت و اظهارات سیدمحمود طالقانی پیرامون تذکری که از طرف شهربانی به وی داده شده است

تاریخ سند: 25 فروردین 1347


موضوع : تشکیل جلسه بحث و تفسیر هفتگی در مسجد هدایت و اظهارات سیدمحمود طالقانی پیرامون تذکری که از طرف شهربانی به وی داده شده است


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 404 /20 ه 2 ـ منبع 617 روز 22 /1 /47 جلسه بحث و تفسیر هفتگی در مسجد هدایت واقع در خیابان اسلامبول تشکیل گردید.
تعداد افراد شرکت کننده بسیار زیاد و مسجد پر از طرفداران سیدمحمود طالقانی اعم از دانشجویان.
دانش آموزان.
افراد اداری و فرهنگیان و کسبه و غیره که اکثرا وابسته به جبهه ملی.
جمعیت نهضت آزادی و احزاب وابسته به آنها بود.
تعدادی نیز از اعضای انجمن اسلامی مهندسین در این جلسه شرکت داشتند.
افراد شناخته شده عبارت بودند از دکتر یداللّه سحابی.
حاجی جباری.
سیدابراهیم موسوی حسینی.
امیرخانی و پسرش که کفشدار مسجد هستند.
حاجی محمود مقدس زاده.
حاجی بابا.
عبداللّه سلطانی.
احمد سلطانی.
رضا سلیمی.
مرتضی بیوک افشاری.
حسن افتخار اردبیلی.
محمدمهدی اندوهی.
مهدی خمسه ای.
احمد رضایی.
مصطفی صادقی.
احمد فراهانی.
مظفری.
محمد قدس.
پس از پایان نماز جماعت و تلاوت آیاتی از قرآن سیدمحمود طالقانی به صحبت پرداخت و ضمن مقدمه ای اظهار داشت به علل و جهاتی که قبلاً نیز تصمیم به انجام آن داشتم از این هفته نوار ضبط صوت گذاشته ام تا افرادی که مایل به استفاده از بحث و تفسیر هر هفته این مسجد هستند از روی آن نوار پر کنند و مأمورین هم بتوانند از روی آن نوار تهیه کنند و به دستگاه گزارش نمایند یا این که اگر مأمورین برخلاف گزارش یا اشتباها مطالب را وارونه گزارش نمودند و دستگاه توضیحاتی خواست عین نوار پخش و مسئول آن خودم خواهم بود.
ناطق اضافه کرد شب قبل که در مسجد بودم یک مأمور شهربانی نامه ای از طرف شهربانی به من تسلیم داشت1 که متن نامه خیلی بی ادبانه و به مطالبی اشاره شده بود که اساس واقعی نداشت و ضمن تهدیدات اضافه نموده بود که نسبت به قانون حمایت خانواده اهانت و جوانان و خدمتگزاران صدیق را افراد پرورشگاهها معرفی کرده ام و مطالب دیگر که در جواب نامه که آن را همان موقع پس دادم باید گفت معلوم نیست دستگاه شهربانی تمام اعمالش خودسرانه است و تمام کارهای قضایی و اجرایی رأسا دخالت می نماید یا صرفا برای اینجانب بوده است اگر جرم و گناهی مرتکب شده ام و برخلاف قانون بوده طبق گزارش مأمورین خود بایستی به مراجع قضایی احاله و آن مراجع طبق اخطاریه ای مرا دعوت و بازجویی و محاکمه نمایند نه این که شخصا قوه قضائیه را نادیده گرفت اینها می خواهند برای خوش خدمتی به شخص و فردی و نشان دادن خود به آن شخص دست به هر اقدام خلاف قانونی بزنند اینها اگر می خواهند با این اعمال خوش خدمتی خود را نشان دهند و تمام خوش خدمتی ها ناشی از این اعمال باشد که باید گفت دشمن و کارشکن و اختلاف انداز و مفسده جوتر از همه هستند و فی الواقع یکی از دشمنان آن شخص که برای او داعیه خوش خدمتی دارند بشمار می روند این کارهای اشتباه وضع را برای کسانی که کاری به کاری ندارند دشوار و برعکس می کند این اخطار و تهدید نشان می دهد دستهایی برای اخلال و فتنه انگیزی در کار است که چند روز قبل نیز یکی از روزنامه های معلوم الحال سرمقاله و مطالبی که حاکی از طرز تفکر نویسنده اش می باشد و جز آن انتظاری نباید داشت بر علیه اینجانب منتشر و هر چه خواسته اهانت نموده است که با مراجعه به وی اظهار داشته شهربانی به ما دستور داده این مطالب را انتشار دهیم ما گناهی نداریم در برابر این نامه تهدیدآمیز و این روزنامه و مطالب آن چه باید گفت به چه کسی حقیقت را گفت که شما اختلاف می اندازید، شماها رسما به اربابتان خیانت می ورزید ما در این جا از آیات قرآن ترجمه و تفسیر می نمائیم و از سوره بقره تا سوره نساء را ترجمه و تفسیر کرده ایم اگر مطالبی طی این آیات راجع به وراثت و سفها و غیره به میان آمد و توضیح داده شد میراث به چه افراد بلافصلی می رسد باید به نام اهانت به قانون حمایت خانواده1 مورد اهانت طرفین قرار گیرم یا اگر برای روشن شدن بحث از آمار و ارقام دنیا استفاده شد به جایی توهین شده؟ من اصولاً قانون حمایت خانواده را نمی دانم چیست و چون تمایلی به خواندن روزنامه ها ندارم آن را در روزنامه ای نخوانده ام تا ببینم این قانون حمایت خانواده با موازین قرآن و اسلام تطبیق دارد یا خیر و اگر تطبیق می کند که ما هم مدافع آن هستیم و در غیر این صورت نه تنها من بلکه هیچ کس آن را قبول ندارد و نخواهد داشت در هر صورت مأمورین یا اگر برنخورد آقایان مأمورین اگر نتوانستند گزارش درست تهیه کنند نوار بیاورند و مطالب گفته شده اینجانب را ضبط و همراه ببرند ضمنا همه مأمورین بد نیستند و یا نظرات شخصی با من ندارند و عده ای شرافتمند و مؤدب دیده ام که در دوران زندانم آنها را شناخته ام و واقعا افراد خوب و بی نظیر بوده اند.
سیدمحمود طالقانی سپس درباره حدود و مقررات در اسلام صحبت و مدت سه ربع به قوانین اسلام و حدود آن اشاره نمود که تماما روی نوار ضبط شد.
ناطق ضمن اظهارات فوق گفت وای به حال اجتماع و ملتی که به بی بندوباری رو آورند و هیچ حدومرزی را برای جلوگیری از گناهان جلو خود نبینند این اجتماع روزبه روز بدبخت تر و بیچاره تر خواهد شد.
حدود و مقررات قرآن و اسلام اجتماع را از آلودگیها و ناپاکیها ایمن و جامعه را به راه صفا و راستی سوق می دهد.
در ساعت 2100 بحث مذکور خاتمه یافت و افراد از مسجد خارج گردیدند.
ملاحظات ـ در شماره مورخه 15 /1 /47 روزنامه یومیه آژنگ مطالبی علیه سیدمحمود طالقانی درج گردیده بود علیهذا یک نسخه از روزنامه مذکور تهیه و متعاقبا ارسال خواهد گردید.
رونوشت برابر اصل است.
123613

توضیحات سند:

1ـ ساواک در مورد این جریان چنین گزارش داده: به: 316 تاریخ : 25 /1 /47 از: 20 ه 3شماره: 1647 /20ه 3 موضوع : سیدمحمود طالقانی پیشنماز مسجد هدایت.
در ساعت 2000 مورخه 21 /1 /47 هنگامی که نامبرده بالا از مسافرت چالوس مراجعت نموده بود یکی از مأمورین کلانتری 9 به نام احمدی اخطاریه ای به سیدمحمود طالقانی ارائه و اظهار داشت چون شما در قانون حمایت خانواده صحبت ها کرده اید از این پس ممنوع المنبر می باشید.
وی در پاسخ اظهار داشت من از حبس و تبعید نمی ترسم شما می توانید ضبط صوت بیاورید و حرفهای مرا ضبط کنید.
من گفته قرآن را بازگو می کنم اگر مخالفید قرآنها را جمع کنید.
ملاحظات : هرگونه اقدام مستقیم موجب شناسایی منبع خواهد شد.
در پرونده سیدمحمود علایی طالقانی بایگانی شود 316 عمید اصل در پرونده 161711 بایگانی است.
51941 1ـ منظور قانون حمایت از خانواده می باشد.
این لایحه برای اولین بار از طرف گروه مرموزی که وابسته به عوامل صهیونیزم در ایران بودند در تاریخ 4 /3 /43 مطرح شد.
در مجله اطلاعات بانوان آن روز (شماره 366 مورخ 4 /3 /43 صفحه دوم ستون 1) چنین آمد : «به مناسبت دهمین سال تأسیس جمعیت راه نو هفته گذشته مراسمی در محل جمعیت برپا بود، در این مراسم خانم فریده دیبا مادر گرامی شهبانوی ایران و اداره کننده جمعیت و عده ای از رجال سرشناس و رجال معروف حضور داشتند و از کیک (تولد جمعیت) که 9 شمع روی آن بود نوش جان کردند.
در این جمعیت صحبت از این بود که جمعیت راه نو طرحی را که برای حفظ حقوق زن تهیه کرده است تصمیم دارد به امضای عده ای از نمایندگان زن و آقایان وکلای مجلس برساند و تقدیم مجلس کند.
احتمال زیاد داده می شود که در این دوره مجلس در زمینه حقوق زن و خانواده قانونی به تصویب برسد...
» رژیم شاه پس از آن که مدتی از طریق مطبوعات روی این طرح رسوا تبلیغ کرد و به گمان خویش افکار ملت مسلمان ایران را برای پذیرش آن آماده ساخت، برآن شد که آن را به مجلس به اصطلاح شورای ملی بفرستد و به آن جنبه قانونی بدهد.
از این رو در تاریخ 11 اسفند ماه 1345، روزنامه ها اعلام کردند که : « لایحه حمایت خانواده امروز از طرف دولت به مجلس تقدیم شد» این طرح که در ظاهر داعیه حمایت از زنان را داشت با برخی اصول مسلم فقهی در تناقض بود.
ر.ک : نهضت امام خمینی، سید حمید روحانی، ج 2، صفحه 192 ـ 198.
با شروع جنجال رسانه ای در مورد طرح قانون خانواده از طرف رژیم، روحانیون مبارز اقدام به جبهه گیری در مقابل آن نموده و با انجام سخنرانیها در مساجد و مجامع عمومی و برگزاری نشست هایی در مجامع خصوصی نسبت به آن افشاگری نمودند.
قسمتی از این طرح در مجله اطلاعات بانوان شماره های 364، 365 و 366 درج گردید و در هر سه شماره مجله بالای صفحه این جمله نوشته شده بود: «این طرح که بر مبنای اصل تساوی حقوق زن و مرد تهیه شده است بسیاری از تبعیضات ناروای خانوادگی را از بین می برد.
» در این طرح بسیاری از مواد قانونی مدنی از جمله ارث فرزند از پدر و اقوام پدری، ارث فرزند طبیعی (ولدالزنا)، حکم والدالزنا، فروض معینه ارث، ارث زن و شوهر، تفاوت ارث دختران و پسران، جواز نکاح موقت، عدم جواز ازدواج زن مسلمان با مرد کافر، ضرورت خطبه عقد، ضرورت وجود مهریه زن، ضرورت اجازه زن از شوهر برای کار در خارج از منزل، گذشت سه پاکی برای زن در عده طلاق، عدم تعقیب شوهری که مرد اجنبی را در فراش همسر خود به قتل رسانده و...
را نسخ یا آن را تغییر داده است.
برای اطلاع بیشتر از این طرح به قسمت ضمائم آخر کتاب مراجعه شود.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 310


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.