تاریخ سند: 31 تیر 1357
آیتاله دستغیب
متن سند:
از: 9/ ه1 تاریخ:31 /4/[1357]
به: 312 شماره: 6716 /9ه1
روز 10 /3 /37 آیتاله دستغیب1 از شیراز به مشهد وارد و در منزل سید عبداله شیرازی اقامت و روز 11 /3/ عدهای از روحانیون منجمله شیخ ابوالحسن مقدس. سید محمد موسوی. سید علی مدد نجفی. سید حسن نجفآبادی. سید محمدعلی میلانی. سید فاضل میلانی. سید محمد موسوی جهانآبادی با نامبرده ملاقات نمودهاند.
نظریه شنبه ـ دستغیب یکی از مخالفین دستگاه و در شیراز سخنرانیهای تندی بر علیه دولت ایراد نموده.
نظریه یکشنبه ـ به احتمال زیاد خبر صحت داردـ.خ
فیروز نظریه چهارشنبه: در مرخصی میباشد.
فراهانی ـ 27 /4 /37 عابدی ـ27 /4
توضیحات سند:
1. شهید آیتالله سید عبدالحسین دستغیب، فرزند سید محمدتقى در شب عاشوراى 1292 ﻫ ش در شهر شیراز متولد شد. خاندان دستغیب از خاندانهاى اصیل و شریف استان فارس و شیراز است که سابقهاى 800 ـ 700 ساله دارد و با 33 واسطه به حضرت امام سجّاد(ع) مىرسد. پس از خواندن دروس مقدماتى و سطح، امامت جماعت مسجد باقرخان را عهدهدار گردید و در سال 1314 به منظور ادامه تحصیلات راهى نجف اشرف شد. در آنجا از محضر اساتیدى چون آیات عظام شیخ کاظم شیرازى، سید ابوالحسن موسوى اصفهانى، سید میرزا آقا اصطهباناتى و میرزا على آقا قاضى طباطبایى کسب فیض نمود و در سن 24 سالگى به درجه اجتهاد رسید. به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسّلام) ارادت داشت و غالبا به ریاضتهاى شرعى و مجاهدات مىپرداخت. از وى که در تمام عمر، داراى نفسى مطمئن بود، کرامات زیادى نقل شده است. شهید بزرگوار آیتالله دستغیب، در میان مردم و با آنها زندگى مىکرد و این امر را سعادتى انکارناپذیر مىدانست. وى بسیار ساده مىزیست و تجمّلات در زندگیش راه نداشت. مبارزات سیاسى شهید از هنگامى شروع شد که اساس دین را با روى کار آمدن رضاخان در خطر دید. بنابراین در منابر و سخنرانیها مردم را از توطئه آگاه مىنمود؛ بویژه در مورد کشف حجاب. در اواخر سال 1341 که با طرح لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى، زمزمه مخالفت از قم به رهبرى امام امّت برخاست و نخستین اعلامیه رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامى از قم به دست شهید دستغیب رسید، صریحا اعلام نمود: «کلاّ و دربست در اختیار اسلام هستم.» وى با اظهار این جمله که «من اطاع الخمینى فقد اطاعالله»، پیروى از دستورات حضرت امام را اطاعت از خداوند سبحان مىدانست. شهید دستغیب که پیوسته بر دامنه مبارزاتش مىافزود، پس از دستگیرى حضرت امام در 15 خرداد 1342، دستگیر و مستقیما روانه زندان عشرتآباد گردید. در سال 1343 نیز یکبار دیگر مزدوران رژیم مانند سال 1342نیمه شب به منزل ایشان ریختند و باز مستقیما او را به تهران و زندان قزل قلعه منتقل کردند که پس از آزادى، مدّت 3 روز میهمان حضرت امام خمینى (ره) بود. این شخصیت بزرگوار در حرکت دادن به مبارزات مردم مسلمان فارس علیه رژیم مزدور شاه نقش بسیار مهّم و مؤثرى داشت. افشاگریهاى بىپرواى او در مورد جشن هنر فسادانگیز شیراز، حرکتهاى اسلامى مردم فارس را عمق بیشترى مىبخشید و سخنرانیها و حضورش در تظاهرات و راهپیمایىها و مبارزات امت مسلمان منطقه، پشتوانه محکمى براى مردم ستمدیده بود. در واقعه دى ماه 1356، در برابر مقاله توهینآمیزى که نسبت به حضرت امام در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده بود، به شدّت به موضعگیرى پرداخت و گفت : «.... خمینى مرجع تقلید چند میلیون شیعه مىباشد و چون روزنامه اطلاعات به وى تهمتهایى زده طبق قانون، عاملین این امر بایستى تحت تعقیب قرار گرفته و از یک تا سه سال زندانى شوند.» در همان سال ایشان مدّتى در منزل خود در محاصره ساواک به سر برد. با شروع حکومت نظامى و پس از حادثه خونین 17 شهریور 1357، مأمورین شبانه به منزل ایشان رفته و او را در حال بیمارى و تب بازداشت، ابتدا به کمیته شهربانى و پس از آن به زندان اعزام کردند. شهید آیتالله دستغیب پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى، به نمایندگى مردم فارس در مجلس خبرگان برگزیده و از سوى حضرت امام به امامت جمعه شیراز منصوب شد. با شروع جنگ تحمیلى، او با بیانات بسیار رسا جوانها را تشویق به شرکت در جبههها مىکرد و در بسیج نیروهاى خالص به جبهه و تأمین امکانات و تدارکات براى رزمندگان تلاش مستمر و پیگیر داشت. سرانجام عمر پربرکت این شهید سعید به پایان رسید و در روز جمعه 20 آذرماه سال 1360 به دست گروهک منافقین در راه نماز جمعه به شهادت رسید. شهید دستغیب داراى تألیفات فراوانى است که بعضا چند بار تجدید چاپ شده است. از جمله کتابهاى قلب سلیم، گناهان کبیره در دو جلد، معاد، تفسیر سوره حمد، توحید، امامت، معراج و...
ر.ک: یاران امام به روایت اسناد ساواک، شهید آیتالله سید عبدالحسین دستغیب، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1378
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی سید عبدالله شیرازی به روایت اسناد ساواک صفحه 266