تاریخ سند: 4 بهمن 1356
موضوع: اعلامیه
متن سند:
شماره: 1221 /5 تاریخ: 4 /11 /2536[1356]
از: شهربانی کاشمر
به: تیمسار ریاست شهربانی استان خراسان (دایره اطلاعات)
موضوع: اعلامیه
پیرو تلگرام رمز شماره 1156 /5- 2 /11 /2536
مقام عالی را آگاه میسازم. طبق صورت جلسه ساعت 0645 روز 4 /11 /2536 متصدی نگهبانی مستند به گزارش پاسبان علیاصغر رضازاده ترشیزی و محمد قوی بازو مغانی، یک نفر بچه طلبه به نام محمدرضا موسوینژاد در میدان مرکزی جلو بانک سپه مشغول چسبانیدن اعلامیه بوده که به شهربانی معرفی نمودهاند. لزوماً جهت بازرسی از اطاق مسکونی وی طی شماره 1219 /5- 4 /11 /36 از دادسرای شهرستان کاشمر تقاضای اعطاء نمایندگی شده که طی شماره 8461- 4 /11 /536 به سرکار سروان وزیری افسر این شهربانی نمایندگی داده شده در ساعت 1000 روز 4 /11 /536 با عنایت به اینکه در دو روز گذشته تعدادی اعلامیه مضره وسیله افراد ناشناس در معابر الصاق گردیده بود، با انجام کلیه تشریفات قانونی از محل سکونت طلبه مذکور واقع در مدرسه علمیه حاج سلطان1 بازرسی به عمل آمد،2 اشیاء برخلاف و کتابهای مضره ملی به دست نیامد و در ساعت 1030 روز موصوف از اطاقهای محل سکونت طلبه .
1. کاظم چهلسر واقع در مدرسه علمیه حاج شیخ3 بازرسی به عمل آمده کتابهای مشروحه ذیل: تشیع سرخ4 نوشته دکتر علی شریعتمداری[شریعتی]، نامهای5 به دفاع از علامه اقبال،6 غرب بیمار است7 نوشته محمود حکیمی،8 آشنائی با اصول اسلام و از محل سکونت طلبه قاسم صادقی کتابهای مسئولیت شیعه بودن9 بدون مؤلف و امت و امامت10 نوشته علی سبزواری و کتاب چه باید کرد11 بدون مؤلف که مشکوک به نظر رسید، به دست آمده.
لزوماً از محمدرضا موسوینژاد فرزند محمود 12 ساله شغل طلبه اهل ظاهرآباد12 مقیم کاشمر مدرسه حاج سلطان بازجوئی اظهار میدارد یک برگ اطلاعیه در جلو شیشه پاسخ به سئوالات دینی بوده که من روز یکشنبه 2 /11 /536 آن را مشاهده و از شیشه کندم و به داخل مدرسه حاج سلطان رفتم. بعد از یک ساعت آقای محمد صادقی طلبه که از قم میباشد به من گفت میخواهند داخل مدرسه را تفتیش نمایند و گفت برو و آن را در جائی بینداز. بعد کاظم چهل سر طلبه به من گفت این را بایستی در جائی که بوده بزنید. من گفتم تو چه کار داری. گفت اگر من فردا بیایم و ببینم زده نیست میدانم با تو چه کار کنم و شب سهشنبه 3 /11 /536 به من گفت اعلامیه را زدهای یا خیر. من هم گفتم نه. گفت برای چه نزدهای. گفتم دلم میخواهد. گفت باید بزنی اگر نزنی میدانم با تو چه کار کنم. من هم از ترس اعلامیه را به دیوار فلکه مرکزی چسبانیدم که مأمورین مرا دیده و به شهربانی آوردند. از کاظم چهلسر فرزند علیجان 14 ساله شغل طلبه اهل زرمهر تربت...13
توضیحات سند:
1. مدرسه علمیه حاج سلطان در سال 1330ق در یکی از بهترین مناطق شهرستان کاشمر توسط حاج ملاهادی سلطانالعلماء بنا گردید. این مدرسه در سال 1384ش در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسید.
2. عین مطالب صورتجلسه بازرسی از حجره سیدمحمدرضا موسوی در متن گزارش آمده است. بخش ضمائم
3. مدرسه علمیه حاج شیخ که حدود یکصد سال قدمت دارد، توسط حاج شیخ محمدحسین مجتهد اولیائی بنیان نهاده شد. این مدرسه در سال 1382ش تخریب و مورد بازسازی قرار گرفت.
4. تشیع سرخ، همان کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی، نوشته دکتر علی شریعتی میباشد که به این نام تشیع سرخ و سیاه نیز منتشر گردید.
5. نامهای به دفاع از علامه اقبال و مسلم لیک، نوشته دکتر علی شریعتی بود که به نام مستعار علی سربداری نیز منتشر شد.
6. علامه محمد اقبال لاهورى، فرزند شیخ نورمحمد در 18 آبان 1256 در محله کشمیریهاى شهر سیالکوت ایالت پنجاب متولد شد. وى شاعر، نویسنده، متفکر و نظریهپرداز سیاسى مذهبى پاکستان و از رهبران بزرگ فکرى ـ فرهنگى مسلمانان شبه قاره هند بود. وى خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را در مکتبخانه مسجد حسامالدین در محل تولدش آموخت و سپس در میسیون اسکاتلندیها که اسکاچ میشن نام داشت به تحصیل پرداخت. آنگاه براى ادامه تحصیل به لاهور رفت و لیسانس فلسفه را در آنجا گرفت. اقبال در سال 1284 به لندن رفت و در دانشگاه کمبریج به ادامه تحصیل در رشته فلسفه پرداخت. وى در رشته حقوق نیز مشغول تحصیل شد. براى اخذ درجه دکترى از دانشگاه کمبریج رسالهاى تحت عنوان سیر مابعد الطبیعه در ایران، تهیه کرد. اقبال در مدت اقامت خود در اروپا، زبان آلمانى را فراگرفت و ضمنا دانشگاه مونیخ نیز براى همان رساله، درجه دکترى در فلسفه به وى اعطا کرد. وى در سال 1287 به وطن خود بازگشت و براى تدریس فلسفه و ادبیات انگلیسى وارد دانشکده دولتى گردید و به او اجازه داده شد که در خارج از دانشکده به شغل وکالت دادگسترى مشغول شود. پس از چندى از استادى دانشگاه دست کشید و منحصرا به کار وکالت پرداخت و این شغل را تا سال 1313 ادامه داد. به عنوان مصلح و منادى اتحاد مسلمانان، متأثر از سیدجمالالدین اسدآبادى با سلاح شعر و قلم در صحنه ظاهر شد. اقبال دیوان شعرى به زبان فارسى دارد که حاوى اشعارى نغز مىباشد. دیگر آثار بجا مانده از وى شامل پیام مشرق، اسرار خودى و رموز بىخودى، جاویدنامه، بانگ درا، زبور عجم، مثنوى مسافر، بال جبرئیل، احیاء تفکر اسلامى و سیر فلسفه در ایران مىباشد. محمد اقبال لاهورى در اردیبهشت 1317 در لاهور پاکستان دار فانى را وداع گفت.
ر.ک: دایرۀالمعارف تشیع، ج 2 . علىاصغر حلبى، تاریخ نهضتهاى دینى سیاسى معاصر، ص 335
7. کتاب غرب بیمار است، با موضوع غربشناسی و تمدن غرب توسط محمود حکیمی نوشته شد که در سال 1359ش توسط دارالتبلیغ اسلامی قم تجدید چاپ گردید.
8. محمود حکیمی در سال 1323ش در تهران به دنیا آمد. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، به دانشگاه تربیت معلم رفت و لیسانس انگلیسی گرفت و پس از آن در مدارس تهران به تدریس مشغول شد. پس از مدتی به انگلستان رفت و فوق لیسانس گرفت و پس از بازگشت به ایران، به تدریس در مراکز تربیت معلم مشغول شد. کار نویسندگی را از دوران نوجوانی آغاز کرد و برای مجله امید ایران نیز داستانهای پلیسی ترجمه مینمود. در سال 1345ش با نوشتن مقاله «اسلام و مسئله گرسنگی» در مجله مکتب اسلام، به جرگه نویسندگان سیاسی و هدفمند پیوست، که این فعالیت را با مجله «نجات نسل جوان» ادامه داد. ارتباط وی با شهید باهنر، موجب تحقیق پیرامون ادیان و آموزههای آنان شد.
محمود حکیمی، نویسنده و مترجم پرکاری بود که پس از بازگشت از انگلیس در سال 1356ش، با وجود آنکه قصد نوشتنِ «تاریخ تمدن» داشت، به دلیل شرایط انقلابی کشور، به نوشتن کارهائی با محتوای انقلابی پرداخت.
برخی از آثار وی که عدد آنها از 100 متجاوز میباشد، عبارت است از: پرواز به سوی آزادی . سرودهای رهائی . به سوی ساحل . رهبر آزادگان حسین علیهالسلام . وجدان و ...
محمود حکیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در نهادهای مختلف فرهنگی مانند ریاست کتابخانه پژوهش و برنامهریزی و دفتر نشر فرهنگ اسلامی و... فعالیت کرد و نشریه «آوا» را در زمینه آموزش کودکان استثنائی بنیان نهاد. وی در سال 1389ش به عنوان چهره ماندگار آموزش و پرورش کشور معرفی شد.
9. کتاب مسئولیت شیعه بودن، از آثار دکتر علی شریعتی است.
10. کتاب امت و امامت، مجموعهای از سخنرانیها و درسهای دکتر شریعتی در سال 1348ش در حسینیه ارشاد است.
11. کتاب چه باید کرد از آثار دکتر علی شریعتی است.
12. روستای ظاهرآباد، از توابع بخش بردسکن استان خراسان رضوی است که در سال 1385ش، 1606 نفر (401 خانوار) جمعیت داشته است.
13. این سند برگ دومی نیز داشته که در سوابق موجود نبود. شهربانی خراسان این گزارش را طی شماره 3499 /28 /57- 5 /11 /2536 به شرح زیر برای ساواک خراسان ارسال نموده است: «1. محمدرضا موسوینژاد فرزند محمود 2. قاسم صادقی فرزند ذبیحالله 3. کاظم چهلسر فرزند علیجان.»
بدینوسیله یادشدگان بالا که از شهربانی کاشمر معرفی گردیدهاند، جهت بررسی بیشتر و هرگونه اقدام به آن سازمان اعزام و معرفی میگردند. ضمناً فتوکپی گزارش شهربانی مذکور و صورتمجلس تنظیمی و عین کتابها و اوراق موصوف به پیوست ایفاد میگردد.» بخش ضمائم
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 10 صفحه 224