تاریخ سند: 22 خرداد 1354
موضوع: ملاقات دوستانه
متن سند:
از: 17/ ﻫ تاریخ: 22 /3 /1354
به: 324 شماره: 4047/ ﻫ 1
موضوع: ملاقات دوستانه
در ملاقاتی که بین محمد رزم. حسین محبی. عباس محبی. محمد راهبر دانشآموزان دبیرستان ابنسینا بندرعباس به عمل آمده ضمن صحبت در زمینه اعلامیههایی که اخیراً در بندرعباس پخش شده رزم اظهار میدارد که این اعلامیهها هر سال روز چهارم خرداد ماه که به مناسبت شهید شدن چند نفر مجاهد بوده در سراسر ایران پخش میشود و امسال این اعلامیهها دیرتر از موعد مقرر به بندرعباس رسیده. مشارالیه سپس افزود چند روزی است که به مسجد جهت نمازخواندن مراجعه نمیکند و کمتر در خیابانهای شهر ظاهر میشود زیرا ساواک خیال میکند که پخش این اعلامیهها شاید به عهده بچههای مذهبی باشد در صورتی که ما بیگناهیم. نامبرده اضافه نمود آن شب که اعلامیهها در مساجد پخش شد من جهت نماز به مسجد نرفته بودم لیکن یکی از دوستان به نام اسماعیل شاغول اطلاع داد که اعلامیه مجاهدین پخش شده و به همین خاطر از فرط شادی در پوست نمیگنجیدم و یکی از اعلامیهها را در اختیارم قرار داد زیرا او پنج عدد از آنها را پیدا کرده بود. در خاتمه رزم به منزلش مراجعه و اعلامیه مربوط به گروه مجاهدین را با خود آورد و ضمن قرائت متن آن توضیحاتی درباره آن میداد و تفسیر مینمود.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: با توجه به صداقت شنبه خبر صحت دارد و افراد فوقالذکر همگی از دانشآموزان دبیرستان ابنسینا در بندرعباس میباشند که فعالیتهایی در زمینه مذهبی دارند ضمناً با توجه به پخش اعلامیه گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران1 در بندرعباس و این که رزم اظهار داشته که ساواک تصور میکند که پخش اعلامیه کار بچههای مذهبی است تصور میرود احتمالاً در تهیه و پخش اعلامیهها با سایر عناصر مذهبی افراطی در بندرعباس همکاریهایی داشته باشد. ضمناً اعمال و رفتار یادشده حتیالمقدور تحت مراقبت میباشد و آموزش لازم به شنبه داده شده و هر گونه اخبار مکتسبه به موقع به استحضار خواهد رسید. بیضاء
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تایید است. ثابت
نظریه جمعه: نظریه یکشنبه مورد تایید است.
______________________
1. سازمان مجاهدین خلق ایران که بعد از انقلاب به منافقین معروف شدند، در شهریور 1344 به وسیلهى سه تن از اعضاى نهضت آزادى ایران به نامهاى محمّد حنیفنژاد، سعید محسن و علىاصغر بدیعزادگان بنیان گذاشته شد. این سازمان با تکیه بر سه اصل مبارزهى مسلّحانه، تأکید بر ضرورت تشکیلات مکتبى یا ایدئولوژیک بودن مبارزه، فعالیّت خود را آغاز کرد. آنها علاوه بر پذیرش ایدئولوژى اسلامى، با نزدیک شدن به روحانیون و حتى اعزام افرادى از سازمان به حوزههاى علمیّه، تلاش خود را در جهت جذب افراد بیشتر به سازمان افزایش دادند. در اواخر سال 1347 مقدّمات جنگ مسلّحانه را فراهم آوردند. در سال 1354 با ایجاد بحران ایدئولوژیک، بیانیهى تغییر مواضع ایدئولوژیک انتشار یافت. گرایش مارکسیستى سازمان سبب دورى نیروهاى مذهبى و روحانیون حامى آنها شد. مجید شریف واقفى و مرتضى صمدیّه لباف توسط طرفداران مارکسیست این سازمان به قتل رسیدند. سازمان مجاهدین بعد از پیروزى انقلاب به ترورهاى وسیعى دست زد و شخصیتهاى سیاسى - مذهبى زیادى را ترور کرد.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 1 صفحه 259