تاریخ سند: 17 دی 1352
موضوع: جلسه مذهبى منزل حاج موسوى
متن سند:
به: 20 ه 12 تاریخ:17 /10 /52
از: 20 / ه ج غ شماره: 2412 /20 ه ج غ
موضوع: جلسه مذهبى منزل حاج موسوى
مورخه 13 /10 /52 ساعت 1900 جلسه مذهبى منزل حاج موسوى واقع در خیابان خراسان خیابان زیبا پلاک 70 تشکیل گردید در این جلسه عدهاى در حدود یکصد نفر شرکت داشتند که بطور فشرده در دو اطاق نشسته بودند در این اجتماع که دو نفر معمم جوان نیز دیده میشد اکثریت شرکت کنندگان این جلسه را دانشجویان دانشگاه تشکیل میدادند قاسم معمارى دانشجوى دانشکده ادبیات شبانه دانشگاه تهران نیز در این جمع دیده میشد محمدتقی جعفرى سخنان هفته گذشته را درباره عرفان دنبال کرد و پیرامون عرفان و درون گرى1 بحث و اظهار داشت که چگونه یکفرد میتواند بدرون خود برود درونگرى امرى است سخت و کسیکه بدرون خود مراجعه کند و امور را تجزیه و تحلیل کند تا به حقیقت مطلق دست یابد مبهوت و سرگردان میشود چه آنچنان آدمى را به تعمق و تفکر وامیدارد و پس از اندیشه و تفکر بسیار از مجموعه برداشتهاى خود قانونى را متداول و بظهور میرساند که جنبه علمى پیدا مىکند و مرحله درونگرى به چهار قسمت تقسیم میشود مرحله اول کسانى هستند که میخواهند بدرون خود بروند و بمجرد برخورد با سدى بازگشت مىکند2 و آنچه را که از حقایقى به دست آوردهاند به بوته فراموشى میسپارند مرحله دوم کسانى هستند که درون گر هستند امّا شک میکنند این افراد هم بدو دسته تقسیم میشوند یکدسته از آنها که در شک خود قادر به تعمق و تفکر نیستند و برداشت خود را ظاهر میسازند و آن را دنبال نمیکنند دسته دوّم در شک خود آنقدر باقى میمانند تا سرانجام بر شک خود فائق آیند و به حقیقت برسند مرحله سوم و چهارم درونگر هستند که مرحله سدّ و شک را پشت سر گذاشته و بمرحله علمى میرسند و در این هست که بر روح خود چیره میشوند و از مجموع برداشتهاى خود یک قانون علمى بوجود میآورد3 و اصولاً اینگونه افراد بهمه چیز شک میکنند و در همه جا یقین را به چنگ میآورند و در این مورد از درونگرى ارسطو و مولوى یاد کرد و از ارسطو بطرز شایانى استقبال و یاد کرد و اضافه نمود اینهمه علومى که در یونان باستان بود در ارسطو وجود داشت خاصه در پول ـ سیاست ـ طبیعیات ـ جانور یا حیوانشناسى و مسئله روانشناسى و همه همه على الخصوص نظریات این فیلسوف در حیوانشناسى با نظریات داروین مطابقت میکند4 آنگاه ناطق بحضار قول داد که در جلسات بعدى پیرامون مکانیسم و دینامیسم جسم یا ماده و روان یا روح بحث کند و در ساعت 1950 بسخنان خود خاتمه داد. نظریه شنبه ـ محمدتقی جعفرى سعى میکند بهر نحویکه شد بحضار بفهماند که در جلسات آتى موضوع سخنرانیهاى خود را به مطالبى که میخواهند بکشاند. نظریه یکشنبه ـ مفاد گزارش خبر و نظریه شنبه صحت دارد. نظریه 20 ه ج غ ـ نظریه یکشنبه تأیید میگردد.
نظریه یکشنبه 20 ه 12 ـ جعفر5 موصوف همان محمدتقی شاطر جعفرى است که در 312 سابقه دارد. آقاى وثوقى بهرهبردارى فرمایند. 23 /10
توضیحات سند:
1. صحیح: درون گرایى.
2. صحیح: مىکنند.
3. صحیح: مىآورند
4. ابهام و پیچیدگى و نارسائى عبارات، ناشى از ناتوانى منبع در درک و ضبط دقیق سخنان استاد علامه(ره) مىباشد. بویژه آنکه تلاش نموده بطور خلاصه و فشرده آنها را تنظیم و ارائه نماید.
5. صحیح: جعفرى
منبع:
کتاب
استاد علامه محمدتقی جعفری تبریزی به روایت اسناد ساواک صفحه 170