تاریخ سند: 15 دی 1352
درباره: محمدهادی فامیلی فرزند شکرالله دبیر دبیرستانهای سمنان
متن سند:
از: ساواک سمنان تاریخ: 15 /10 /1352
به: مدیریت کل اداره سوم 312 شماره: 2990/ ﻫ
درباره: محمدهادی فامیلی فرزند شکرالله دبیر دبیرستانهای سمنان
بازگشت به شماره 7932 /312 - 7 /8 /52
جلسه اسلامی جوانان سمنان 6 ماه از سال فعالیت چشمگیر داشته و با شروع تعطیلات مدارس و عدم حضور دانشآموزان در جلسه مذکور، تعطیل و فعالیت چندانی (جز قرائت دعای ندبه) ندارد. جلسه موردنظر از ابتدای تأسیس، جنبه افراطی نداشته و هدف آن تفسیر قرآن و مسائل مذهبی و مبارزه با فرقه بهائیت بوده؛ ولی به مرور و با دخالت روحانیون و متعصبین مذهبی در این جلسه و تهیه مقالههای تند مذهبی و بیان مطالب تحریک آمیز (بهطور خصوصی)، کمکم هدف اصلی که مبارزه با فرقه بهائیت بوده فراموش و مسائل جاری مملکت و انتقاد از رادیو و تلویزیون و مجلات و حمله به بیحجابی جایگزین هدف اصلی شده است. نامبرده بالا در مراحل مختلف، دانشآموزان و متعصبین مذهبی را جهت شرکت در این گونه جلسات ترغیب و ضمن تشویق آنان، وسیلۀ[ای] فراهم مینماید تا دانشآموزان و متعصبین با رغبت بیشتری به جلسات فوق روی آورند. در مراحل اولیه در کلاس درس به دانشآموزان توصیه مینماید برای کسب معلومات و اطلاعات بیشتر پیرامون مسائل مذهبی در جلسات اسلامی جوانان شرکت نمایند. پس از شرکت آنان در جلسات مذهبی، سفارش مینماید کتب مذهبی را از مغازه محمد علی وحدتی (پدر مرتضی وحدتی گرداننده جلسه) خریداری و مطالعه نمایند و [در]مراحل بعدی، از دانشآموزان شرکتکننده میخواهد تا از کتابهای مطالعه شده (کتب مهندس مهدی بازرگان، طالقانی،1 مطهری و ...) مقالهای تهیه تا در جلسه جوانان قرائت نمایند و پس از قرائت مقاله، جایزهای نیز به تهیه کننده میدهد تا سایرین تشویق شوند و مقالههای بیشتری تهیه نمایند. علیهذا با توجه به مراتب فوق و همچنین اطلاعاتی که در زمینه اظهارات گردانندگان جلسات انجمن مذکور در دست است، این احتمال وجود دارد که در آینده جلسات متشکله در این انجمن، که در ظاهر به عنوان مبارزه با بهائیت و تفسیر قرآن تشکیل میگردد، ماهیت خود را تغییر و انحراف جوانان را علیه مصالح مملکتی سوق دهد. ضمناً به استحضار میرساند با اینکه انجمن اسلامی جوانان این شهرستان از نظر قانونی رسمیت ندارد و با توجه به مطالبی که فوقاً اشاره شد، اصلح است چنانچه موافقت فرمایند ترتیبی اتخاذ گردد موضوع در شورای هماهنگی مطرح و از طریق شهربانی محل از فعالیت انجمن مذکور جلوگیری به عمل آید.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت فرماندار کل سمنان. فردوس
______________________
1. آیتالله سید محمود طالقانی در سال 1289 ش دیده به جهان گشود. وی در خانوادهای اهل علم و فضیلت و دارای روحیات انقلابی و ضدظلم رشد نمود و برای نخستین بار پدرش مرحوم آیتالله سیدابوالحسن آغاز به یادگیری مفاهیم اسلامی درس تقوا کرد. پدر وی را به لحاظ تقوا سرآمد پرهیزکاران یاد میکنند. آیتالله طالقانی در زمان طلبگی آشنایی فراوانی با امام خمینی داشت و روابط متقابل آن دو بسیار بود. مرحوم طالقانی دروس حوزوی را در محضر آیات عظام و اساتید به پایان رساند و از آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اجازه اجتهاد گرفت. پس از پایان تحصیل به تهران بازگشت. در مدرسه سپهسالار به تدریس علوم اسلامی مشغول شد. تبلیغ، تشکیل جلسات مذهبی، مبارزه با رضاخان باعث شد که در سال 1318 دستگیر گردید. پس از شهریور 1320 و شکست استبداد فعالیتهای خود را گسترش داد. در جریان نهضت ملی نفت از فعالان بود. پس از کودتای آمریکائی 28 مرداد 1332، دستگیر و به دلیل مخفی نمودن شهید سید مجتبی نواب صفوی در خانهاش مدتی زندان بود. در کنگره جهانی «شعوب المسلمین» در کراچی شرکت نمود. در کنگره اسلامی قدس که سالی یک بار تشکیل میگردید دو بار مقام ریاست هیئت نمایندگی ایران را داشت. از سوی مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی حامل پیامی برای «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» در مصر شد. با آغاز نهضت امام خمینی از فعالان صحنهی سیاست و تبلیغ بود. در سال 1341 دستگیر و پس از اندکی آزاد شد. سپس در جریان نهضت 15 خرداد بار دیگر به زندان محکوم گردید. در سال 1346 آزاد و در سال 1350 دستگیر و مدت سه سال به زابل و 18 ماه به بافت کرمان تبعید شد. در سال 1352 مجدداً دستگیر و به 10 سال زندان محکوم و با اوجگیری نهضت آزادی از بند آزاد شد. آیتالله طالقانی از بدو آزادی خود بار دیگر وارد صحنهی سیاست شد و با انتشار اعلامیه ددمنشی رژیم سفاک پهلوی را محکوم نمود. با تأسیس شورای انقلاب به ریاست آن تعیین و در سال 1358 از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه تهران معین شد. در 19 شهریور 1358 در اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت. آیتالله طالقانی که مقام والائی چون حضرت ابوذر داشت و علیه ستمگران و چپاولگران مبارزه مینمود، در برابر دشمنان چون مالک اشتر مجری عدالت و مدافع ولایت بودند. آیتالله طالقانی علیرغم زندانها - تبعیدهای مکرر چندین اثر جاودان منتشر کردند:
1. حاشیه بر تنبیه الامه مرحوم آیتالله میرزا محمدحسین نائینی 2. تفسیر پرتوی از قرآن 6 جلد 3. تفسیر نهجالبلاغه 2 جلد 4. با قرآن در صحنه 1 جلد 5. آینده بشریت از نظر مکتب ما 6. سفرنامه حج 7. اسلام و مالکیت 8. جهاد و شهادت 9. وحدت 10. آزادی 11. توحید 12. ترجمه جلد اول امام علی (ع)
ر.ک: یاران امام به روایت اسناد ساواک: آیتالله سید محمود طالقانی،3 جلد، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان سمنان - کتاب 1 صفحه 310