صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : شیخ محمدتقی فلسفی

تاریخ سند: 30 آبان 1350


موضوع : شیخ محمدتقی فلسفی


متن سند:

به : 312 از : 20 ه 12 شماره : 13680 /20 ه 12 نامبرده بالا در ساعت 1300 روز 19 /8 /50 در مسجد سید عزیزاله بمنبر رفت و ضمن صحبت درباره مسائل دینی، از بی عفتی زنان انتقاد کرد و گفت اینهائی که برنامه اروپائی پیش گرفته اند بهتر است به بدبختی و فجایع آن دیار هم بنگرند و سپس آمار جنایات امریکائی ها را بیان کرد و اظهار داشت از آقایان مامورین اطلاعاتی که در اینجا تشریف دارند خواهش می کنم این دو مطلب را به اطلاع مقامات مسئول برسانید 1ـ استاد در دانشگاه باید درس بدهد نه اینکه بر علیه دین مردم صحبت بکند این افراد مزدور و خائن هستند و از کسان دیگر پول می گیرند و بر علیه دین حرف می زنند و مقاله می نویسند.
به استاد چه مربوط است که دختران دانشجو چرا در دانشگاه با چادر نماز می خوانند و یا از وعاظ ایراد می گیرند که چرا می گویند شراب و یا فلان غذا را نخورید و یا هنگامیکه صدای اذان را می شنوند دستور می دهند در اطاق را ببندند و می گویند ما نمی خواهیم این مزخرف را بشنویم.
این چنین استاد و یا استادها از استعمار دستور می گیرند و مزدور هستند و در مقابل اخذ پول این قبیل حرفها را می زنند و یا فلان خانم استاد که هیچگونه اطلاعی از دین ندارد می بینید بر می دارد از قول فلان پرفسور بر علیه دین مقاله می نویسد از شما مسئولین امر خواهش می کنم می کنم جلوی این افراد را بگیرند چون این اعمال بحال جامعه مضر است.
2ـ مجددا از شما مامورین اطلاعات خواهش می کنم که بعرض مسئولین و یا بعرض جناب آقای نخست وزیر برسانید که چرا اینقدر زائران خانه خدا را ناراحت می کنند بخدا اینها همه ایرانی و متعلق به مملکت خودمان هستند به مسئولین مربوطه دستور بدهید زودتر بکار اینها رسیدگی بکنند و با مردم درست رفتار بکنند و بآنها اذیت و آزار نرسانند و مردم را با اعمال وحشیانه نسبت به دولت و مملکت بدبین نکنند بخدا مردم به دستگاه بدبین می شوند آخر هر چیزی حسابی دارد اگر نمی خواهید به مکه بروند کاری ندارد جریان را به ما بگوئید ما هم بمردم بگوئیم باین دلیل واجب نیست شما امسال به مکه بروید.
ناطق پس از بیان مطالب فوق در ساعت 1400 به گفتارخود پایان داد و مجلس ختم شد تعداد شرکت کنندگان حدود ده هزار نفر بودند.
نظریه شنبه : نظری ندارد نظریه یکشنبه : 1ـ ایراد فلسفی از استادان دانشگاه باین جهت است که اولاً مدتی است بعضی از دانشجویان دانشکده ادبیات به او می گویند که یکی از استادان جامعه شناسی بنام دکتر صدیقی بدون اینکه موضوع تدریس او راجع به خداشناسی باشد بعضا منکر خدا می شود و دانشجویان را ناراحت می کند.
ثانیا اخیرا دو تن از استادان زبان خارجه دانشکده ادبیات بنام والتر و خانم پاتریسا به عنوان تمرین زبان مقاله ای نوشته و بین دانشجویان توزیع کرده اند که در آن نوشته شده است دین اسلام نتوانسته قانون کاملی که پاسخگوی نیازهای بشر در عصر حاضر باشد بیاورد و مفاد این مقاله مورد اعتراض روحانیون واقع شده و جریان را به دکتر نصر1 رئیس دانشکده ادبیات گفته اند و او قول داده است که از مرتضی مطهری دعوت بعمل بیاورد و با تشکیل سخنرانی موضوع را جبران بکند.
ثالثا در سال جاری به دستور مسئولین بهداشت کلیه پیژامه ها و چادرهائی که در نمازخانه مسجد دانشگاه بوده و دانشجویان از آنها برای نماز خواندن استفاده می کرده اند جمع آوری شده و این موضوع را پسر محمد صادق لواسانی واعظ به پدرش گفته و او جریان را با فلسفی در میان گذاشته است.
فلسفی هم از دکتر آرمین خواسته که دستور بدهد مجددا پیژامه ها و چادرها را در نماز خانه بگذارند و گویا به حرفش ترتیب اثر داده نشده به همین جهت موضوع را در بالای منبر عنوان کرده است.
2ـ خبر مربوط به قسمت دوم در خواست فلسفی راجع به حجاج را منبع قبلاً بطور شفاهی در اختیار گذاشته و مراتب به صورت گزارش خبر به 312 منعکس شده است.
آمال نظریه سه شنبه : نظریه یکشنبه مورد تایید است.
سپاهی نظریه چهارشنبه :

توضیحات سند:

1 ـ دکتر سید حسین نصر متولد 1312 در تهران پس از تحصیلات نیمه اول متوسطه در ایران به امریکا عزیمت کرد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه و دانشگاهی و اخذ دکترای فلسفه و تاریخ علوم به ایران بازگشت و عهده دار مشاغلی چون دانشیاری و استادی و مدیریت در دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی آموزش کشور، رئیس دانشگاه صنعتی آریامهر، مدیرعامل انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران و بالاخره ریاست دفتر مخصوص فرح (همسر شاه مقبور) گردید و علاوه بر مشاغل فوق در چندین مؤسسه و مرکز و شورای داخلی و خارجی نیز عضو بود.
دکتر سید حسین نصر همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی از ایران به امریکا گریخت.

منبع:

کتاب استاد شهید مرتضی مطهری به روایت اسناد ساواک صفحه 358


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.