صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : سخنرانی حجازی در مدرسه عالی1 ریاضیات و مدیریت اقتصادی کرج

تاریخ سند: 12 آبان 1353


موضوع : سخنرانی حجازی در مدرسه عالی1 ریاضیات و مدیریت اقتصادی کرج


متن سند:

به : 20ه 14 از : 20 ه ک شماره : 3058/ 20هک انجمن تحلیل عقاید اسلامی مدرسه عالی ریاضیات در ساعت 00:13 مورخه 12 /8 /53 در کل ساختمان شماره 2 با شرکت تعدادی بیش از سیصد نفر از دانشجویان مدرسه عالی ریاضیات و عده ای از دانشجویان دانشکده کشاورزی کرج تشکیل، ابتدا یکی از دانشجویان بنام مطیعی آیاتی از قرآن مجید را تلاوت و ترجمه نمود سپس آقای حجازی وارد سالن شده و شروع به سخنرانی درباره اقتصاد اسلامی بشرح زیر نمود.
اقتصاد تجارت است از سرمایه، کار، ابزار که یا ابزار کارکرده و سرمایه را به کار می اندازیم و اقتصاد بالا می رود.
امروز اقتصاد یعنی سیاست زندگی، تمدن، فرهنگ، مجلس ـ انتخابات، قدرتها و همه در این اقتصاد هستند و چون هر چه ابزار و تکنیک بالا رود ما اقتصاد بهتری خواهیم داشت پس اقتصاد یعنی ابزار، بدین معنی که این انسان بزرگ شده ابزار و کمباین و آهن می باشد و از آن اشرف مخلوقات چیزی دیگر نیست و این اقتصاد مرده است، اسلام به این اقتصاد بدون عاطفه دو چیز دیگر اضافه می کند، ایمان و اخلاق، به اضافه شدن این دو اصل اقتصاد را تکمیل می کنیم و چنین ادامه داد.
در راه این اقتصاد، کاپیتالیزم، سوسیالیزم و لیبرالها و رادیکالها بروز کردند که با برای اینکه کاپیتالیزم و غیره را بشناسیم باید بدانیم که تمام این مکتب ها برای مالکیت بوجود آمده است.
مالکیت که کاپیتالیزم می گوید مالکیت فردی و تمرکز ثروت و سوسیالیسم می گوید مالکیت، اشتراکی و به قول خودشان تساوی حقوق اما اسلام می گوید مالکیت برای اللّه است و هیچکس.
حق مالکیت به انسان بخشیده و زمین و آسمان را در اختیار انسان گذاشته است حجازی کاپیتالیزم را مردود شمرد و گفت سرمایه داری بجز گرفتن حق ضعیف و باعث شدن به اینکه ثروتمند فقط ثروتمند و فقیر فقط فقیرتر بمانند چیز دیگری نیست.
همچنین گفت که کاپیتالیزم باعث فحشایی عاطفه گری و سرانجام ویران شدن بنیان اقتصادی می گردد او اشاره به سخنان کارل مارکس نموده و در مورد آن گفت که سرانجام در یک جامعه سرمایه داری یک نظام کارگری روی کار می آید و تسلط کامل را بدست خواهد گرفت و در مورد سوسیالیزم نیز نظر داد که از نظر ما آن جامعه نیز مطرود است و اقتصاد اسلام هر دو را رد نموده است و خودش تزی را ارائه داده است که اگر اجرا، گردد بهترین اقتصاد را باید اقتصاد اسلامی نامید و او در مورد اسلام هفت ماده ارائه داد که از جمله نظارت اسلام بر کارهای شخصی و کارهای عمومی بود او در مورد بانکها گفت اگر سرمایه را به کار تولید مصرف نمایند و سود حاصل را بین سهامداران توزیع نمایند بسیار خوب بود و اضافه نمود رباخواری بدترین عمل است و یک درهم رباخواری معادل است با محارم خود زنای نامشروع در خانه کعبه همچنین رشوه گرفتن را مطرود شمرد و با صدای بلند داد زد ای واسطه مواظب باش هم حق تولید کننده و هم حق مصرف کننده را نخوری او گفت چند روزی به یزد رفته بودم و مهمان آقای وحدت بودم یک روز به یک مسجد خیلی بزرگ رفتم اینها اظهار می داشتند مسجد مزبور را یک نفر حاجی ساخته که اهالی او را مثل بت می پرستند من هم رفتم و در مورد حاجی تحقیق کردم دیدم حاجی دارای کارخانه ای است که روزانه مبلغ 000 /800 هزار تومان درآمد دارد.
درآمد یک روز کارخانه را داده یک مسجد بزرگ ساخته.
من هم رفتم منبر و پشت میکروفن حسابی حساب حاجی را رسیدم و در آخر از سخنان خود نتیجه گرفت که بزرگترین مکتب اقتصادی از اسلام است.
نظریه شنبه ـ در مورد صحت سخنرانی حجازی تمام دانشجویان و آقای پیرنیا و حیدری نیز در جلسه شرکت نموده بودند و در پایان آقای پیرنیا از حجازی تشکر کرد ضمنا آقای وحدت که حجازی مهمان او بود کسی است که با هراتی...
مدتی در زندان بوده و اکنون آزاد و در یزد زندگی می کند.
نظریه سه شنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تایید است.
تعهدی نظریه 20 ه ک ـ نظریه سه شنبه مورد تایید است.
نظریه چهارشنبه 20 ه12: حجازی مورد بحث فخرالدین حجازی بوده است.
سپاهی از طریق بخش 14 در ستاد ارسال شود 30 /8 /53

توضیحات سند:

1ـ متن سخنرانی فوق تحت عنوان سه سخن توسط مؤسسه بعثت به چاپ رسید.

منبع:

کتاب فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 440


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.