تاریخ سند: 13 اردیبهشت 1346
شهربانی رفسنجان صادره به فرمانداری محل
متن سند:
از: ساواک استان کرمان تاریخ:13 /2 /1346
به: مدیریت کل اداره سوم /316 شماره: 2195/ﻫ
ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور
گزارش شماره 36 /5 ـ 22 /1 /46 شهربانی رفسنجان صادره به فرمانداری محل که عیناً به این ساواک اعلام شده حاکی است که چون روز /2 شنبه 21 /1 /46 مصادف با سالروز و رفع خطر سوءقصد خائنانه1 از وجود اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران بود به همین مناسبت قبلاً هشت نفر وعاظ حاضر دررفسنجان به اسامی 1ـ شیخ عباس پورمحمدی 2ـ شیخ سیدحسین مجیدی2 3ـ شیخ احمد غروی 4ـ شیح حسین غلامرضائی 5 ـ شیخ جلالالدین ترابی 6ـ شیخ کیانی 7ـ سیدمحمد تقوی 8 ـ سیدیحیی زمانی به شهربانی دعوت از نامبردگان بالا فقط شیخ عباس پورمحمدی و شیخ حسین مجیدی و شیخ احمد غروی حاضر و با اینکه کتباً به آنان ابلاغ گردیده بودکه ساعت 1630 روز مذکور برای مراسم دعا و نیایش در مسجد حاج شریف شرکت نمایند معالوصف طبق گزارش مأمورین مربوطه هیچ یک از آنان شرکت ننمودند.
نظیر این عمل در بعضی موارد در کرمان و بعضی از شهرستانهای استان دیده شده است که این قبیل افراد نسبت به مراسم میهنی و ملی بیاعتنا میباشند و حتی عملاً در چندی قبل دیده شد که برای اجرای مراسم تحلیف افراد نیروی پایداری به واسطه در مرخصی بودن قاضی عسگر پادگان احتیاج به یک نفر معمم بود با وجود مراجعات فرمانده نیروی پایداری از طبقه روحانیون یک نفر حاضر نشد در مراسم شرکت کند و در نتیجه بالاجبار به وسیله یک درجهدار این مراسم انجام یافت.
با یک بررسی اجمالی به خوبی معلوم است اتخاذ این رویه از طرف افراد فوقالذکر به تبعیت از نظرات بعضی متنفذین محلی میباشد که در واقع جیرهخوار آنها بوده و همیشه وسیله اجرای مقاصدشان میباشند و مقامات مسئول نیز باری به هر جهت نموده و با کدخدامنشی به سکوت برگزار و با ابراز گلایه شخصی از انعکاس مطلب به مرکز به عللی خودداری نموده و نخواستهاند ریشه این عملیات نامطلوب خائنانه که در افکار عمومی اثر خوبی ندارد روشن شود و به رفع آن اقدام عاجل مبذول گردد.
آنچه مسلم است در این استان وضع خاصی وجود دارد که یه هیچوجه نظیر آن در سایر استانهای کشور نمیتوان دید حتی درشهرهای مذهبی نیز تا ایناندازه خرافات و عوامفریبی رواج ندارد علت اصلی این موضوع اینست که یک طبقه خاص که عامل اصلی خرابی کرمان هستند در طی چند سال گذشته که دولتها سرگرم گرفتاریهای مسائل مهم مملکتی بودهاند با در دست گرفتن بعضی از مأمورین و حمایت از عوامفریبی و ریاکاری به ثروتاندوزی و چپاول پرداختهاند فئودالیسم با تقویت آخوندیسم موجبات استثمار طبقه زحمتکش را فراهم ساخته تا بتواند دسترنج کارگر قالیباف و یا کشاورز به سود خویش به یغما برده در داخل و یا خارج از مملکتاندوخته کند.
مالیات و عوارض نپردازد موضوع بیمه دهها هزار کارگران قالیباف سالهای سال در بوته فراموشی بماند و یا به وسیله کارفرمایان با سندسازی و تقلب و صحنهسازی حق کارگران بیمهشده تضییع شود3 و از موقوفهخواری نیز بر ثروت خویش بیفزایند و سهمی از آن را برای تثبیت موقعیت خویش به روحانینماها بپردازند تا بیشتر موجبات استثمار زحمتکشان فراهم گردد.
اعلیحضرت همایونی شاهنشاه آریامهر در موقع اعطاء اسناد مالکیت در کرمان فرمودند:
(بدترین آثار فئودالیزم را در این استان میتوان دید)
اینک به عرض میرساند که پس از انقلاب شاه و مردم در این استان فقط اجرای مرحلهای از قانون اصلاحات ارضی و اعزام سپاهیان انقلاب4 و تشکیل خانههای انصاف را آثاری از انقلاب باید دانست ولی بعضی از اصول انقلاب به مرحله عمل درنیامده یا موجبات به ثمر رساندن کامل آن به خوبی فراهم نشده است اشاعه فرهنگ و تمدن به هیچوجه میسر نیست. آموزش و پرورش تحول جدیدی را دنبال نمیکند. فیالمثل معلمین و محصلین مدارس دخترانه با چادر به مدرسه میروند و در مراسم رسمی همسران مأمورین دولت نیز کمتر بدون چادر حاضر میشوند تا به اصطلاح همرنگ جماعت باشند کارگر بیچاره در نهایت بدبختی جان میکند و از مقررات قانون کار و بیمههای اجتماعی برخوردار نیست. دهقانان به واسطه تسلط متنفذین محلی آن طور که باید و شاید از ثمرات اصول انقلاب بهرهمند نیستند. موجبات تعمیم و تأمین اجتماعی کاملاً فراهم نیست ـ افراد متنفذ به غلط سلاطین پسته و فرش معروف شدهاند و با تشکیل باند به استثمار ادامه داده و با تضعیف مأمورین دولت و مرعوب و مجذوب کردن آنها به چپاول و غارت مشغول هستند به طرق مختلف از پرداخت مالیات و عوارض فرار میکنند که در قبال میلیاردها5 ریال کالای صادراتی از نحوه معاملات و ارز حاصله مدارکی در دست نیست. علاوه بر اینکه در مسایل ملی و میهنی و عمومی و خیریه و اجتماعی به هیچوجه شرکت نمیکنند و از بذل هرگونه کمک مادی و معنوی دریغ دارند به سخریه میپردازند هر زمان موجب اشاعه نشر اکاذیبی را فراهم میسازند و چون احساس خطر میکنند برای حفظ منافع خویش به اصطلاح با مقاومت منفی عکسالعمل کرده و با تقویت آخوندیسم به جای پرداخت مالیات و عوارض قانونی مخارج محافل به اصطلاح روحانی را میپردازند و آنها که جیرهخوار این طبقه هستند کورکورانه مطابق دلخواه آنها عمل کرده با تبلیغات سوء فاصلهای عمیق بین مردم و دولت ایجاد میکنند.
با در نظر گرفتن آینده استان کرمان و تحولات عظیمی که در مملکت برای تأمین رفاه مردم در جریان است به خصوص با تجدید حیات استان و صنعتی شدن آن برای به ثمر رساندن آثار انقلاب و ریشهکن کردن دست این افراد غارتگر که تعداد آنها از ده نفر تجاوز نمیکند اقدامات حاد و اساسی و همهجانبه ضروری به نظر میرسد که از طرف مقامات مسئول استان طبق یک برنامه جامع انجام شود.
تقدیم این گزارش بیشتر از این جهت است که توجه دولت به این موضوع مهم اساسی جلب شود تا به هر نحو مصلحت است با ریشهکن کردن عوامل فساد و مخرب که به هیچوجه حاضر نیستند موقعیت زمان را درک کرده و از افکار عالیه شاهنشاه آریامهر برای تأمین سعادت مملکت پیروی نمایند به نحوی اقدام گردد تا بیش از این با ادامه این روش نامطلوب موجبات خرابی کرمان و ثروتاندوزی چند نفر فراهم نشود و همانطور که این افراد از حد اعلای کلیه مواهب میهنی خویش برخوردار هستند به شکرانه این ثروت بادآورده و غفران عملیات گذشته تجدید رویه داده در طریق خیر و صلاح مملکت اقدام کنند تا محیط مساعدی برای پرورش افکار نوین و مترقی فراهم شده و به جای آخوندبازی و ترویج خرافات و عوامفریبی جامعهای روشنفکر متشکل گردد و در اجرای نیات مقدس پیشوای عالیقدر خویش موجبات سعادت کامل و رفاه عامه اکثریت قریب به اتفاق مردم بالاخص طبقه زحمتکش فراهم گردد و محافل روحانینما جای خود را به یک جامعه روحانیت منزه و واقعی که از پلیدیها برکنار باشد واگذار کند تا در اجرای تعالیم اسلام با هدایت و ارشاد مردم آنطور که لازمه دین مبین اسلام است با دفع ظلم و حمایت مظلوم در اجرای حق و عدالت گام بردارند%
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت استان کرمان. آرشام
در ساعت 11 روز 14 /2 به بخش 316 واصل گردید
این گزارش به بخشهای 322 و 323 منعکس و در مورد روحانیون افراطی مورد بحث از طریق بخش 316 اقدام شده است
فتوکپی به پرونده تبلیغات انتشارات ضمیمه شد
توضیحات سند:
1. اشاره است به حادثه کاخ مرمر در 21 فروردین 1344 که طی آن رضا شمسآبادی سرباز گارد به سوی شاه تیراندازی کرد.
2. حجتالاسلام حسین مجیدی، فرزند اسدالله در سال 1304 ه ش در سیرجان به دنیا آمد. بر اساس اسناد ساواک وی به همراه تعداد دیگری از روحانیون استان در مراسم نیایش شرکت نکرده است.
3. مشخص نیست که بیمه نشدن کارگران و اجحاف به قالیبافهای استان و ... که مستقیماً به عملکرد دولت باز میگردد، چه ارتباطی با روحانیت دارد. در گزاشهای ساواک بارها از اینگونه فرافکنیها برای خوشایند مسئولین بالاتر دیده میشود.
4. منظور سپاه دانش و سپاه بهداشت است.
5. اصل: ملیاردها
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 1 صفحه 207