تاریخ سند: 23 مرداد 1357
موضوع: سخنرانی شیخ حافظی
متن سند:
به: 312
از: 20 ه 12 شماره: 24082 /20 ه 12
از ساعت 1400 الی 1500 روز 19 /5 /37 جلسه مذهبی با شرکت تقریبی
ششصد نفر در مسجد جلیلی تشکیل گردید آنگاه شیخ حافظی به منبر رفته و
چنین اظهار داشت : به طور کلی هر کس زحمت بکشد ثمرش را خواهد دید
دانشجوئی که زحمت نکشید نباید انتظار نمره داشته باشد همه ما باید زحمت
بکشیم و سعی و کوشش نمائیم اگر زمان جهاد فرا رسید همه آماده باشیم چنانچه
پیشوا و امام ما خمینی دستور داد با جان و دل انجام دهیم نه اینکه بگوئیم حالا
هوا سرد است من کاسبی دارم آن یکی فکر زن و بچه اش را بکند بلکه باید در راه
دین و اسلام کوشید و ترس به خود راه نداد همین ترس زنجیری است بپای ما
پس باید امروز با فردا فرق داشته باشد وای به حال ملتی که امروز با دیروزش
یکی است یعنی این ملت ورشکسته است چطور میتواند به دروازه تمدن بزرگ
برسد برای رسیدن به این دروازه شناخت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و
فرهنگی لازم است خودمان در کشورمان نه صنعت داریم نه تکنولوژی نه
کشاورزی، گوشت یخ زده که باید کود شیمیائی بشود مصرف می کنیم چطور
می توانید به این دروازه برسید یک دهاتی آمد شهر و رفت در یک مسجد نماز
بخواند از منارهای این مسجد خوشش آمد پرسید اینها چیست گفتند این مناره
تمدن بزرگ است دهاتی خیلی دلش خواست اصرار کرد تا اینکه
یک اصفهانی رند و زرنگ دو تا تخم زردک به دهاتی فقیر و بدبخت داد اکنون
برای پیاده کردن زردک ها باید تشکیلاتی باشد زمین را یک متر در یک متر
زردک ها را چال نمود البته مناره ها هیچوقت سر از خاک بیرون نیاوردند کدام
تمدن بزرگ ما ملت ورشکسته ایم پس باید آماده باشیم همان طوری که مرجع
عالیقدر امام خمینی می فرماید اگر لازم باشد روزی من اسلحه به دست بگیرم
اینکار را خواهم نمود فتوای جهاد یکبار توسط میرزا علی اکبر شیرازی1 در
زمان ناصرالدین شاه داده شد همه همگام شدند و تنباکو را تحریم کردند خمینی
می فرماید چرا جشن بگیریم و نباید جشن بگیریم هیچکس جشن نگرفت اتحاد
یعنی همین وقتی می فرماید مغازه ها بسته باشد یعنی ببندید چه فضای بازسیاسی
اینکه فضای گشاد سیاسی است فرق است میان خیابان باز و خیابان گشاد چون
خیابان گشاد را با زور و بولدوزر خراب کردند تا گشاد شود ولی خیابان باز یعنی
همیشه باز.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: خبر صحت دارد.
ورزنده
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
سپاهی
توضیحات سند:
1ـ فتوای تحریم تنباکو از طرف
مرحوم آیت الله حاج میرزا
محمد حسن شیرازی که ساکن
سامرا بود صادر شد.
اسم
کوچک مرحوم میرزای شیرازی
در این سند به اشتباه گفته شده یا
درج گردیده.
مرحوم عباس
اقبال درباره این تحریم
می نویسد : «به دو نظر قابل
اهمیت و شایان توجه و بحث
است.
یکی آن که مردم تا چه حد
تابع اوامر و احکام علمای دینی
خود بوده و ایشان تا چه پایه در
مردم صاحب نفوذ...
قدرت
معنوی محسوب می شدند...
.
دیگر آن که قیام ملت و توفیقی
که در راه الغای امتیاز دخانیات
نصیب ایشان و علما شد چنین
فهماند که با مقاومت و قیام و
پافشاری به خوبی میتوان از
اعمال خودسرانه دستگاه
استبداد و اقداماتی که به ضرر
ملت از جانب آن دستگاه
صورت می گیرد جلوگیری
نمود.
» (انقلاب اسلامی به
روایت اسناد ساواک، جلد هشتم
صفحه 349، مرکز بررسی اسناد
تاریخی)
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 605