صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 27 شهریور 1357


متن سند:

جناب آقای شریف امامی نخست وزیر محترم ایران محترما، همانطور که خاطر عالی مستحضر است ؛ یکی از نمایندگان مجلس ـ تحریک شده بوسیله دشمنان مجله رنگین کمان ـ در سخنرانی که در مجلس شورای ملی ایراد کرده، بعنوان اینکه مندرجات مجله از زمره مطالب ضالّه است، خطاب به جنابعالی و وزیر اطلاعات دستور داده که مجله را توقیف کنید و وزیر اطلاعات دولت جنابعالی هم ـ بطوریکه در رادیو و تلویزیون و جراید خبر دادند ـ با اجازه سر کار اطاعت امر نموده و به استناد اصل بیستم متمم قانون اساسی، شماره 7 و 8 مجله رنگین کمان مورخ 23 شهریور 1357 را بعلت چاپ مطالب خلاف شعائر مذهبی توقیف کرده و به مطبعه دستور داده شد حتی یک نسخه از مجله را در اختیار اینجانب نگذارند، که البته اطلاع بر این امر از چند نظر مایه تعجب گردید.
1 ـ در برنامه دولت جنابعالی صحبت از آزادی بیان و قلم شده است و در برنامه دولت و مصاحبه هائیکه فرموده اید با صراحت اشعار داشته اید : «سانسور برچیده شده است»، در حالیکه رفتار وزیر اطلاعات دولت سر کار ـ آنهم قبل از گرفتن رأی اعتماد در مورد سانسور مجله رنگین کمان و جلوگیری از انتشار آن، خلاف این ادعا را ثابت نموده و چنین بنظر میآید که این طرز رفتار نعل وارونه ایست که دشمنان دولت بوسیله یکی از نمایندگان گول خورده، در لباس موافق و در آستانه شروع به کار دولت جنابعالی، زده و از نظر اجرای قانون بزرگترین ضربت را در جهت رفتار خارج از مقررات قانون بر دولت شما وارد آورده است، که جبران آن بسیار مشکل خواهد بود.
چه، خواهند گفت : بعضی افراد که در دولت جنابعالی عضویت دارند و همچنین آلت های فعل بیگانه که مذهب را یدک میکشند1 و کسانیکه دشمن ایران هستند و قبلاً در مجله رنگین کمان پرده از ماهیت آنان برداشته شده است ـ دست بدست هم داده و خواسته اند در آستانه شروع بکار دولت سرکار نه تنها مجله رنگین کمان را از سر راه خود بر دارند، بلکه از انتشار حقایق نیز جلوگیری کنند.
ولی با توجه باینکه نوشته های گذشته مجله از بین رفتنی نیست، این وصله بسیار بزرگی است که با توجه به اوضاع نابسامان فعلی نمیتواند جز زائیده تحریکات بیگانگان قلمداد گردد، و چون معتقدم که ایران باید بماند تا من بتوانم قلمم را در راه وطنم، شاهم، دین و آئینم و هموطنانم بکار ببرم، لذا این بود که سکوت کردم و در برابر اتهام ناروائی که بر خلاف آزادی حقوق بشر و آزادی عقیده نسبت به من روا داشته اند دم نزدم.
2 ـ به دستور وزیر اطلاعات، مجله رنگین کمان در مطبعه سانسور شده و خبر توقیف آن قبل از انتشار، در تمام جراید و مجلات و رادیو و تلویزیون به شکل عجیب و غریب منعکس گردیده است، در حالیکه به اینجانب ـ که صاحب امتیاز مجله و ناشر و نویسنده مقالات آن هستم ـ تا این تاریخ هیچگونه اطلاعی داده نشده و من واقعا نمیدانم که بر طبق کدام قانون و مقرراتی چنین ایلغاری اجازه داده شده است.
3 ـ در اصل اوّل متمم قانون اساسی، مذهب رسمی ایران مذهب جعفری حقّه اثنی عشریه ذکر شده است.
نماینده مجلسی که به مطالب مجله رنگین کمان بی توجه بوده که لفظ «حقّه» را که معلوم میدارد مذهب جعفری اثنی عشریه بر دو گروه است : یکی حقّه و دیگری غیرحقّه، اشتباه گرفته است.
(اکثریت ملت ایران که طرفدار علمای مذهبی حوزه های علمیه هستند، از این نظر که معتقد به قوانین اصولی هستند، پیرو مذهب حقّه شمرده میشوند، زیرا از طریق آنها میتوانند به خرافاتی که به دسته «غیر حقّه» مربوط است و آنها را شیخ صدوق، شیخ حرّ عاملی،1 شهید ثانی2 و مجلسی3 مفوّضه4 معرفی کرده اند و در نزد علمای اسلامی بنام غلاۀ5 معروف میباشند ـ پی ببرند).
و حال آنکه تمام مندرجات مذهبی مجله رنگین کمان موافق اصول علمای شیعه حقّه جعفری اثنی عشری و مطابق نصّ صریح آیات قرآنی است.
و نماینده مذکور چون به آیات قرآن کریم که «امام زمان و امام اوّل مسلمانان قرآن کریم است» توجه نکرده، لذا نابخردانه چنین اهانتی به مجله رنگین کمان نموده و ذهن نمایندگان محترم مجلس را منحرف کرده و شاید هم باعث گمراهی فکر جنابعالی و وزیر محترم اطلاعات ـ که در این روزها سخت گرفتار امور پر خطر مملکت میباشید ـ شده و باعث گردیده که عاجلانه چنین تصمیمی بگیرید.
4ـ دین من اسلام، آنهم اسلام واقعی است و تابع هیچ فرقه و دسته ای هم نیستم.
بنابه وصیت رسول خدا و دستور حضرت علی علیه السلام، به تفصیلی که در مجله شرح داده ام ؛ تابع قرآن یعنی امام مبین و امام زمان (به موجب آیات قرآن) و سنت های رسول اکرم هستم و بنابر دستور خداوند در قرآن کریم نیز از نظر سیاست روز تابع دولت یعنی اولی الامر و چرخاننده امور مملکت و نظام کشورم هستم.
من مسلمان واقعی هستم و به خواست پروردگار در همین شماره مجله ای که به اتهام انتشار مطالب ضد شعائر مذهبی توقیف شده، مقاله ای درباره وصیت حضرت علی علیه السلام و مطالب دیگری درباره شناخت دین درج شده که در آنها با خرافات و جعلیات و اسرائیلات بر مبنای اصول حقّه جعفری اثنی عشری با استدلال و منطق مبارزه شده است، آنهم خرافات و جعلیاتی که در طول 14 قرن مسلمانان را از هم متفرق ساخته و بر پایه فرقه های ساخته شده ـ که قرآن کریم نهی شده است ـ اتحاد اسلامی را از هم گسیخته است.
بخصوص در این شماره تحت عنوان «اسلام برتر از تمام ادیان» در 5 صفحه مجله با استناد به کلام الله مجید (که در آن پیشگوئی شده است: بعد از منکوب شدن اسلام و تفّرق بین مسلمانان، بار دیگر اسلام که دین برتر و والاتر از تمامی ادیان و دین آخرالزمان می باشد و قرآن که امام مبین و امام زمان قاطبه مسلمانان است، مورد قبول تمام جهانیان قرار خواهد گرفت) به تفصیل بحث کرده ام و با توجه دادن روحانیان و علمای واقعی مسلمان هم وطنم به این موضوع، تقاضا کرده ام که از تعصب و دسته بندی هائی که در دین مبین اسلام شده است به بپرهیزید و به خاطر رستگاری مسلمانان و رواج دادن اسلام واقعی (یعنی اسلام صدر اسلام) پیشکسوت شده و با همکاری یکدیگر برای از بین بردن خرافات و موهومات و اسرائیلیات ـ که باعث تفرقه در بین مسلمانان شده است ـ کوشش نمایند.
و همانطور که در مجله توضیح داده ام : روحانیان و علمای مسلمانان ایران بایستی از طریق پیشقدم شدن در این نهضت عظیم اسلامی و تبلیغ اصول اسلام (خداوند یکی، قرآن یکی، محمد رسول خداوند و خاتم النّبین یکی، دین اسلام خاتم ادیان) که پایگاهی جهت نجات مردم جهان از کمونیست ها و لامذهب ها و منکرین وجود خداوند است، اجازه ندهند که دشمنان اسلام و مسلمانان، مذهب را وسیله پیشبرد مقاصد سیاسی خود نموده، برادران دینی را در برابر هم قرار داده، کشت و کشتار براه بیاندازند تا به اصطلاح آب را گل آلود نموده، به نفع خود ماهی گرفته و از نظر اقتصادی ثروت های خدادادی ملل مسلمان را تاراج کنند.
5 ـ به موجب آیه 11 سوره احقاف قرآن مجید، امام زمان در هر عصر و دوران و رهبر کافّه مسلمانان از نظر امور دینی، قرآن است و نگارنده که یکی از بندگان مسلمان خداوند و پیرو قرآن هستم و به قانون اساسی مملکت احترام می گذارم، در تمام دوران زندگی نویسندگی و در تمام نوشته هایم حتی یک کلمه برخلاف دستورات الهی نگفته و ننوشته ام و افتخار دارم که در مجله رنگین کمان یک دوره ترجمه و تفسیر قرآن را ـ که عاری از هرگونه خرافات و جعلیات و اسرائیلیات بوده است ـ درج کرده و در هر شماره مجله از فرمایشات حضرت علی علیه السلام مطالبی از نهج البلاغه نقل نموده و در شماره های آخر نیز از مصاحبه های حضرت آیت الله شریعتمداری1 پیشوای شیعیان ایران نقل کرده با منطق و استدلال مطالب بسیاری در جهت نزدیک کردن قلوب برادران مسلمانم نوشته، و با صراحت درباره امامان زمان ـ که ساخته و پرداخته سیاست های بی پدر و مادر و دکانداران مذهبی و در جهت ایجاد تفرقه و نفاق بین مسلمانان می باشند ـ توضیحات کافی داده ام.
با این سوابق نمیدانم چگونه ممکن است لکّه انتشار مطالب ضّاله بر دامن چنین مجله ای بنشیند.
1 خداوند در قرآن کریم به محمّد فرستاده خود فرموده است «بگو دین من برای من و دین شما برای شما» و در جای دیگر: «در داشتن دین کراهتی نیست» پس به این ترتیب به دولتی که ادعا دارد مسلمان است، قانون اساسی را اجراء می کند، اعلامیه حقوق بشر را قبول دارد، و مملکتی که پیروان ادیان مختلف زندگی می کنند و در پناه قرآن ـ که قانون مسلمانان است ـ از تعرض مصون می باشند و قانون اساسی و قوانین مملکتی حامی آنهاست چگونه می توان به توقیف مجله رنگین کمان که ناشر اصول اسلام واقعی، آن هم اسلام صدر اسلام است، فقط به بهانه درج مطالب خلاف شعائر مذهبی، صحه گذارد؟ لطفا دستور فرمائید برخلاف قوانین اسلام ـ که ادعا دارند آن را محترم می شمارند ـ و بر خلاف قانون اساسی و بخصوص قوانین مملکت رفتار نشود و از جمله رفع توقیف گردد.
و در ضمن استدعا دارد، اولاً تحقیق شود جناب نماینده مجلسی که در سخنرانی خود چنین وصله ای بر مجله رنگین کمان بسته است، از طرف چه فرد یا افرادی تحریک و موجب چنین گرفتاری شده است؟ و ثانیا به اتهام نشر اکاذیب و تحریک افکار عمومی علیه مجله رنگین کمان تحت تعقیب قانونی قرار گیرد.
با تقدیم احترامات فائقه مدیر مجله رنگین کمان دکتر حسن میمندی نژاد

توضیحات سند:

1 ـ میمندی نژاد با مذهب بطور اعم سر ستیز دارد.
1 ـ شیخ حرّ عاملی: محمّدبن حسن بن علی بن حسین (یا محمد بن حسین) عاملی مشغری، عالمی است فاضل، جامع کامل، فقیه جلیل، محدّث نبیل.
از اکابر علمای دینیّه که شیخ المحدثین بوده و به شیخ حرّ عاملی معروف می باشد.
وی در سال 1033 هجری در قریه مشغره از دیهات جبل عامل متولّد شد.
او نزد اکابر عصر خود از جمله شهید ثانی تلمّذ نمود.
وی 40 سال در بلاد خود توقف داشته و در آن مدت 2 مرتبه سفر حج نمود.
اخیرا به زیارت ائمه عراق و حضرت رضا (ع) مشرف و در ارض اقدس رضوی مقیم شده و به منصب شیخ الاسلامی و قاضی القضاتی رسید.
دو مرتبه نیز در آنجا سفر حج نمود.
در آن ایّام به اصفهان رفته و مورد احترامات بی نهایت ملامحمد باقر مجلسی و شاه سلیمان صفوی شد.
از تألیفات وی عبارتند از : 1 ـ الاجازات 2 ـ الاثنی عشریه فی رد الصوفیه 3 ـ ارجوزۀ فی المهندسه 4 ـ تحریر وسایل الشیعه و تحبیر مسائل الشریعه.
5 ـ دیوان الشعر 6 ـ وسائل الشیعه 7 ـ التنبیه فی التنزیه 8 ـ دیوان الشعر 9 ـ الجواهر السنیه فی الاحادیث القدسیه 10 ـ الاربعون حدیثا و...
وفات شیخ حرّ در سال 1104 هجری قمری در مشهد مقدس رضوی واقع و در صحن شریف آن حضرت نزدیکی مدرسه میرزا جعفر مدفون گردد.
نقل از کتاب «ریحانه الادب» تالیف استاد علامه میرزا محمد علی مدرس 2 ـ شهید ثانی : شیخ زین العابدین بن علی بن احمد بن محمد بن جمال الدین بن تقی الدین بن صالح ـ شاگرد علامه حلّی.
از مفاخر و اعیان علمای امامیّه و اکابر و متبحّرین فقهای اثنی عشریه می باشد که فقیه اصولی، محدث رجالی، مفسّر، ادیب لغوی، حکیم متکلّم، قاری، طبیب ریاضی بود.
وثاقت و جلالت، علم و تبحّر و تفنّن و جامعیّت او در تمام علوم عقلیّه و نقلیّه و فنون ادبیّه و عربیّه و ریاضیّه مسلّم عامّه و مشهور آفاق و نخستین کسی است از امامیّه که در علم درایۀ تألیف کتاب کرده.
مصنّفات شهید تماما در نهایت اتقان و متانت بوده و فصاحت الفاظ، ابتکار معانی را جامع و محل توجه و استفاده فحول و اکابر هر طبقه در هر عصر و هر دیار در غایت اشتهار هستند.
از جمله تألیفات اوست : 1 ـ آداب الجمعه 2 ـ الاجازات 3 ـ الایمان و الاسلام 4 ـ تحقیق العداله 5 ـ تفسیر البسمله 6 ـ حاشیه الشرایع 7 ـ شرح الشرایع 8 ـ النیه 9 ـ الولایۀ و ان الصلوۀ لا تقبل الّا بها 10 ـ مختصر مسکن الفؤاد 11 ـ شرح لمعه 12 ـ الغیبه و...
شهید ثانی برای تکمیل مراتب علمیّه مسافرتهای بسیاری به مصر، دمشق، حجاز، عراق، بیت المقدس و غیرها کرده است.
از فحول علمای فریقین به تکمیل تمامی فنون متداوله موفق شده، در بعلبک مفتی عام و مرجع کل بوده، مذاهب خمسه را تدریس می کرده و هر فرقه را موافق مذهب خود فتوی می داده و از بلاد بعیده حاضر حوزه او می شده اند در عهد سلطان سلیم خان عثمانی به سال 966 هجری قمری در اثر سعایت بداندیشان در راه استانبول مقتول شد و سرش را بدان بلده بردند.
همان منبع 3 ـ مجلسی : ملا محمد باقر بن محمد تقی بن مقصور علی ـ مجلسی اصفهانی.
از متبحّرین علمای امامیّه و فحول و اعیان فقهای اثنی عشریّه، از عدول وثقات محدثین طریقت جعفریه و عالمی است عامل ربّانی، فقیهی است کامل سبحانی، محقّق مدّقق متکلّم، جامع معقول و منقول، در فقه و تفسیر و حدیث و درایه و رجال و اصول فقه و کلام و دیگر علوم دینیّه مسلّم خاص و عام.
در اصفهان امام جمعه و جماعت، از طرف سلاطین وقت شیخ الاسلام و دارای نفوذ تمام، یگانه حامی دین مبین و مجدّد سنن و شرایع سید المرسلین (ص) و محیی آثار ائمه طاهرین (ع) بود.
در اینجا به طور اجمالی تذکر می دهد که در ترویج دین و احیای شریعت سید المرسلین (ع) شاید کمتر کسی به پایه او برسد.
خصوصا نشر آثار شریعت مقدّسه در بلاد عجم که همه گونه اخبار فقه و ادعیّه و قصص و حکایات راجع به غزوات و معجزات و دیگر شرعیّات را به زبان فارسی ترجمه کرده و به تماس بلاد اسلامی انتشار داده و سبب هدایت اغلب مردم از اکابر و فحول عرب و از تألیفات علامه مجلسی است : 1 ـ آداب الحج 2 ـ الاربعون حدیثا 3 ـ بحار الانوار فی اخبار الائمه اطهار (ع) 4 ـ تذکره الائمه 5 ـ تعبیر الرؤیا 6 ـ حلیۀ المتقین 7 ـ حیات القلوب 8 ـ زادالمعاد 9 ـ عین الحیات و...
ولادت مجلسی به سال 1037 هجری و وفات او در سال 1111 هجری واقع شد.
توان گفت که علاوه بر احیای دین و شریعت، حفظ و حراست کشور و مملکت نیز به واسطه قلّت تدبیر شاه سلطان حسین صفوی بسته به وجود مجلسی بوده، چنانچه در سال وفات او قندهار مسخّر بیگانه شد و بعد از آن هم وضع سلطنت و حکومت رو به انحطاط گردید.
همان منبع 4 ـ مفوّضه = تفویض شده، واگذار گردیده.
«فرهنگ معین» 5 ـ غلاۀ : اسم عام جمیع فرقه هایی که در باب پیغمبر اسلام (ص) یا ائمه شیعه یا بزرگان اسلام غلو کرده و ایشان را درجه الوهیّت داده اند.
«فرهنگ معین» 1 ـ آیت الله شریعتمداری : وی در سال 1283 هجری شمسی در تبریز به دنیا آمده تحصیلات خود را در تبریز، مشهد و قم ادامه داد.
پس از کسب مقام اجتهاد به درخواست اهالی آذربایجان به تبریز بازگشت و به تدریس فقه و اصول پرداخت.
وی در سال 1326 علیرغم تحریم دیدار با شاه از سوی علمای تبریز ملاقاتی با شاه در مدرسه طالبیه تبریز داشت، همین امر ادامه کار را در آذربایجان دشوار ساخت و لذا راهی قم شد و ارتباط با دربار را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد.
محمد رضا پهلوی آنگاه که از سوی روحانیون مبارز و مقاوم تحت فشار قرار می گرفت و اعصاب و روانش خرد می شد، چاره ای جز توسل به آقای سید کاظم شریعتمداری نداشت.
امیر اسداللّه علم وزیر دربار شاه در اجرای فرمان شاهانه [!] با واسطه ای مطمئن و مورد وثوق با شریعتمداری تماس می گرفت و از او چاره جویی می کرد.
گاهی نیز آنچه را که تحلیل گران دربار تصمیم می گرفتند به آقای شریعتمداری ابلاغ می شد و او را موظف به اجرای آن می کردند.
نگرش خاص وی به مسائل سیاسی، مخالفتهای مکررش با روحانیت انقلابی وی را در برابر حرکت انقلاب اسلامی قرار می داد.
مواضع سیاسیش با دستاوردهای انقلاب، پس از پیروزی بحدی رسید که در جریان کودتای نوژه یکی از عوامل این حرکت ضد انقلابی گردید.
پس از اثبات کمکهای وی به کودتاچیان از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرجعیت خلع شد.
و سرانجام در سال 1365 درگذشت.
1 ـ میمندی نژاد عقاید باطل خود جهت تشکیک مبانی اعتقادی و اصولی مسلمانان و شیعیان از جمله : 1 ـ فلسفه انتظار و وجود امام زمان (عج) 2 ـ امامت 3 ـ تفسیر به رأی آیات قرآن و...
را مجددا مؤزیانه مطرح کرده است.

منبع:

کتاب مطبوعات عصر پهلوی - مجله رنگین کمان نو به روایت اسناد ساواک صفحه 194





صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.