صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اظهارات شیخ پشیمان واعظ

تاریخ سند: 27 اسفند 1352


موضوع : اظهارات شیخ پشیمان واعظ


متن سند:

شب عاشورا سید محمد جواهری رئیس اتحادیه خواربارفروشها و عضو هیئت مذهبی لنگرود عده ای را به خانه خود دعوت و شام می داده در ساعت 2100 بعد از صرف شام آقای پشیمان واعظ ساکن لنگرود دستور می دهد بلندگو را قطع و اظهار می دارد از ضبط صوت هم استفاده نکنید سپس در اطراف ارزشیابی مراسم مذهبی صحبت کرده و آن را به سه دسته تقسیم می نماید و می گوید: 1ـ مراسمی که در کاخها منعقد می شود جنبه تشریفات و تبلیغات داشته در این مراسم هدف صاحب عزا و سخنرانان و شنونده معلوم است که در چه زمینه ای بحث می کند و 90 درصد جنبه دینی ندارد 2ـ مراسمی است که حاجیها برگزار می کنند و هدف صاحب عزا این است که از همه چیز صحبت شود جز نزول خواری 3ـ مراسمی است که زاغه نشینان و روستائیان دارند و گویندگان مذهبی چند بیت شعر در توصیف صحرای کربلا می گویند و پولی می گیرند و هیچگاه بزرگی و شناخت واقعی امام حسین مطرح نیست بعد از سخنرانی نامبرده شخصی به نام اسداللّه عبدالکریمی فوق لیسانس آموزش و پرورش لاهیجان در علوم دینی ضمن تأئید سخنان شیخ پشیمان اظهار می نماید رشادت و فکر بلند امام حسین باید سرمشق مردم مسلمان باشد زیرا به جای پیروی از نهضت حسینی برای میز و ریاست همه کار می کنیم دست می بوسیم تعظیم می کنیم در صورتی که به شخص نباید تعظیم کرد و دست بوسید فقط باید بخدا تعظیم کنیم ما هیچگاه حقیقت شهادت حسین را بیان نمی کنیم و از آن پیروی نمی نمائیم باید فکر آزاد داشت و آزادانه فکر کرد در این راه باید مبارزه کرد حتی اگر جان ما فدا شود باید نهضت حسین را درک کنیم و در این راه مردانه مبارزه نمائیم سپس با بیان چند حدیث به صحبت خود پایان داد.
نظریه شنبه : مطالب خبر عینا نقل قول از حسین حسینی کومله کارمند بهداشت شهرداری کومله است به دلیل اعتماد به وی مفاد خبر تأئید می گردد ضمنا اسداللّه عبدالکریمی اهل کومله لنگرود بوده و تحصیلاتش را در قم و سپس در دانشکده به پایان رسانده و در حال حاضر ساکن لنگرود منزل شخصی بوده و عموما در مجامع مذهبی شرکت دارد.
نظریه یکشنبه : مفاد خبر و نظریه شنبه به احتمال قوی صحت دارد.
آذین نظریه ل / ه : در مرخصی است.

توضیحات سند:

* دیروز (17 /12 /52) چندین گروه مسلح که ماسک بر چهره داشتند به سفارتخانه های ایران در استکهلم و بروکسل حمله بردند و سفارتخانه ها را اشغال کردند.
هدف این چند گروه اعتراض به بازداشتها در ایران و اعدام جوانان بود.
یکی دیگر از اعتراض این عده این بود که چرا ایران در عمان ظفار مداخله نظامی کرده است.
(روزشمار تاریخ، ص282)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان گیلان، کتاب 1 صفحه 375


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.