صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: در مسجد جلیلی

تاریخ سند: 13 مهر 1355


موضوع: در مسجد جلیلی


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 23616 /20 ه 12 ـ منبع 7880 روز 26 /6 /35 در مسجد جلیلی نماز ظهر و عصر را شیخ احمد غروی با شرکت حدود یکصدوپنجاه نفر از ساعت 1300 خواند.
دعاهائی بعد از نماز به وسیله رضا اسماعیلی مهر شغل مداح خوانده شد.
سپس حاج اکبر مداح مدت یک ربع ساعت مداحی و نوحه سرایی نمود.
آنگاه غروی یک ساعت در منبر دنباله بحث روزهای گذشته در پیرامون مسایل شرعی از روی کتاب عروه الوثقی را ترجمه و طرز رفتار مسلمین با کفار را مورد بحث قرار داده.
نامبرده در پایان سخنرانی خود از کتاب احکام القرآن (تألیف علامه سیدابوالفضل برقعی1) بدون ذکر نام به نویسنده کتاب حمله کرده که با مطالبش خط بطلان بر کتاب مفاتیح الجنان کشیده است.
ناطق افزود علاقمندان می توانند به جای کتاب فوق از کتاب «با احکام اسلام آشنا شوید» نوشته علی غفوری استفاده نمایند که خیلی هم بهتر نوشته شده و سپس از نویسنده آن تعریف و تمجید نمود.
چند صندوق که روی آن نوشته شده بود برای کمک به مردم لبنان در راهرو و کنار تالار مسجد گذارده بودند.
ضمنا کتابهایی به نام آموزش نماز که متعلق به یک شیخ قد بلند 60 ساله بود به وسیله پسر 14 ساله حاج محمد یزدی (حسین مختاری) فروخته می شد.
افراد شناخته شده در مسجد همان اعضاء قبلی بودند که به طور مداوم در جلسات مسجد مذکور شرکت می کنند.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: به صحت اظهارات شنبه اعتماد حاصل است.
نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه: نظریه سه شنبه تأیید می گردد.
رونوشت برابر اصل است اصل در پرونده کلاسه 123017 می باشد.
در پرونده 13295 بایگانی شود.
غلامحسین زنجانی 10 /8 /35

توضیحات سند:

1ـ سیدابوالفضل ابن الرضا مشهور به علامه برقعی در سال 1329 ه ق مطابق با 1287 ه ش در شهر قم به دنیا آمد.
پدرش سیدحسن مردی فقیر و زاهد پیشه بود، جد پدری وی سیداحمد مجتهدی از شاگردان مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تاریخی تحریم تنباکو بود.
مادرش سکینه سلطان نام داشت، جد مادری نامبرده حاج شیخ غلامرضا قمی صاحب کتاب ریاض الحسینی بود.
از آنجایی که سلسله پدران وی به جناب موسی مبرقع فرزند امام محمدتقی علیه السلام می رسد به برقعی شهرت یافته است.
تحصیلات ابتدایی را در مکتب خانه های قم گذرانده و در زمان زعامت حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم به طلبگی پرداخته، دوره های مقدماتی، سطح و خارج را در آن حوزه می گذراند و خود تدریس علوم مقدماتی و فقه و اصول را برای طلاب دیگر آغاز می نماید.
سپس به مدت سه سال به نجف اشرف رفته، از محضر درس آیت الله سیدابوالحسن موسوی اصفهانی استفاده می برد.
اجازه اجتهاد خود را از آیت الله عبدالنبی نجفی عراقی اخذ می نماید و بیش از بیست سال در تهران امامت جماعت مسجد گذر وزیر دفتر (مسجد شاهزاده واقع در خیابان شاهپور (وحدت اسلامی فعلی) را عهده دار می گردد و نهایتا در سال 56 و 57 به لحاظ انحراف عقایدش توسط مرحوم سیدهادی خسروشاهی و مردم و کسبه متدین محل از مسجد و محل اقامت خود بیرون رانده می شود.
شکی نیست که علامه برقعی در اوایل حیات علمی خویش عقیدتا شیعه اثنی عشری بوده و تألیفاتی نیز در این خصوص دارد ولی در اثر عواملی مانند: سطحی نگری و نداشتن عمق تفکر در عقاید و معارف حقیقی، عقده های خاص نسبت به روحانیت و برخی از مراجع تقلید، توجه صرف به ظواهر قرآن و احادیث و روایات، غرور و تکبر علمی، بیزاری از خرافات رایج در عامه مردم و تعمیم آن به آموزه های اصیل شیعه اثنی عشری، تأثیرپذیری از افکار انحرافی ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب و...
به گرایش وهابیگری روی آورده و برای خود مریدانی جمع کرد.
نامبرده در سال 1414 ه ق مطابق با سال 1372 ه ش درگذشت.
برخی از آثار وی به قرار زیر است: تفتیش در رد برمسلک اهل تصوف دعای ندبه و بیان مخالفت جملات آن با قرآن درسی در ولایت حدیث ثقلین ترجمه المنتقی نوشته علامه ذهبی که مختصری از کتاب منهاج السنۀ النبویۀ ابن تیمیه است و نام آن را «رهنمود سنت در اهل بدعت» گذارد.
خرافات وفور در زیارت اهل قبور تضاد مفاتیح الجنان با آیات القرآن جامع المنقول فی سنن الرسول (ص) عقل و دین ترجمه احکام القرآن شافعی ترجمه عقیدۀ اسلامیۀ، تألیف محمدبن عبدالوهاب که با اسم مستعار عبدالله تقی زاده چاپ شد.
دیوان حافظ شکن یا گفتگویی با حافظ

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 560

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.