تاریخ سند: 28 فروردین 1352
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در حسینیه بنیفاطمه
متن سند:
از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 28 /1 /1352
به: 312 شماره: 656 /20 ﻫ 12
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در حسینیه بنیفاطمه
نامبرده بالا در ساعت 2000 روز 23 /1 /52 در حسینیه بنیفاطمه به منبر رفت و ضمن بحث درباره جامعهشناسی و تشریح چگونگی زندگی مردم در دوره عصر حجر و دوره کنونی نتیجه گرفت که وجود آثار تمدن در شرق 400 سال قبل از وجود آثار تمدن در غرب بوده است و اینکه غربیها میگویند تمدن از غرب به شرق رفته ادعای پوچی بیش نیست و مقصود از این بحث این است که چه در دوره عصر حجر و چه در دوره کنونی انسان به یک نیروی مافوق اعتقاد داشته و دارد و در ضمیر خود به وجود یک نیروی بالاتر چشم دوخته است که همین مطلب منشأ دینداری و اعتقاد به خداوند را به وجود میآورد. دین از نظر فیلسوفان به عنوان یک منبع آموزش روانی برای انسان و بازداشتن او از لغزشها میباشد و اگر غیر از این بود و قرار بود بشر به دلخواه خود هر کاری را انجام دهد وجود پیغمبران لازم نبود. ناطق افزود افرادی به من مراجعه میکنند و میگویند ما در مؤسسه و یا ادارهای که کار میکنیم فقط دو نفر نماز میخوانند دینداری از بین رفته است و یا شخصی میگوید رادیو در این چند شب داستانی برای بچهها میگوید که قهرمانان این داستان پدر و مادر و یک خواهر و برادر هستند. برادر از روی تعصب مذهبی مانع میشود که خواهرش بیحجاب از منزل بیرون برود. خواهر به این موضوع اعتراض دارد. سخنگوی رادیو در تشریح این مطلب میگوید حضرت علی (ع) فرموده است انسان باید با زمان پیش برود و خود را هماهنگ زمان بسازد یعنی مثلاً دزدی را به بهترین وجه انجام دهد و یا با روش خوبی هروئین بکشد. بعضی مواقع میبینی دختر به مادرش میگوید چون خوانندگی در این زمان درآمد خوبی دارد به من اجازه بدهید خواننده بشوم و از پول کلانی که به دست خواهم آورد تو را هم به مکه میفرستم (خنده حضار) ملاحظه میفرمایید که رادیو چه اراجیفی به مردم یاد میدهد و خیلی مشکل است این افکار را از مغز مردم دور ساخت. چرا اعتراض نمیکنید باید زنده بود و انتقاد کرد. اگر صد نفر دویست نفر و حتی دو نفر به این موضوعات اعتراض کنند مؤثر واقع میشود. سخنرانی مکارم در ساعت 2100 به اتمام رسید و مجلس ختم شد. تعداد شرکتکنندگان حدود 400 نفر بودند. ضمناً در این جلسه یک جزوهای که مربوط به چگونگی انتخاب حضرت علی به جای پیغمبر و در سه برگ بود به وسیله یکی از گردانندگان هیئت بین عدهای توزیع میشد که یک نسخه آن به پیوست1 تقدیم میگردد.2
نظریه شنبه. نظری ندارد
نظریه یکشنبه. به صحت گزارش شنبه میتوان اعتماد نمود.
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است
نظریه چهارشنبه. نظریه یکشنبه تأیید میگردد.
رهبر عملیات. صبوری
رئیس دایره 2. میرمصداق
رئیس بخش 12. دانائیان
رئیس اداره یکم امنیت داخلی. فرنژاد
به عرض میرساند. 27 /1 /52
ارسال شود 27 /1 /52
توضیحات سند:
________
1. در بخشی از جزوه مورد اشاره که دارای عنوان «درس چهادرهم» و در چهار صفحه در اثبات ولایت و امامت حضرت علی(ع) میباشد، آمده است: «کمتر کسی است که از حادثه غدیر به طور اجمال اطلاعی نداشته باشد ... حسان بن ثابت در همان روز در محضر رسول خدا اشعاری خواند و صریحاً دلالت دارد که همه حضار واقعه، از «مولی» همان موضوع امامت را فهمیدند ... برخی نتوانستهاند در سند حدیث اشکالی بترشاند، هوس کردند که در دلالت حدیث خدشه کنند و مولی را به معنی ناصر و حجت بگیرند ... » بخش ضمائم
2. پس از درج این خبر در بولتن «گزارش وقایع روزانه» مورخه 3 /2 /52 در حاشیه آن دستور داده شد: «از طریق ساواک تهران به وی تذکر داده شود.» بخش ضمائم که بر همین اساس طی شماره 788 /312- 8 /2 /52 نوشته شد: «به نامبرده بالا تذکر داده شود که منبعد از بازگو کردن مطالب خلاف در بالای منبر خودداری ورزد و چنانچه به رویه خود ادامه دهد، تصمیمات دیگری که به صلاح او نخواهد بود، در موردش اتخاذ و اجرا خواهد گردید.» بخش ضمائم
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 4