تاریخ سند: 19 آذر 1357
ازساعت 8:00 روز جاری
متن سند:
از: بابل تاریخ:19 /9 /57
به: ساری شماره: 6022 /2ﻫ ب
ازساعت 8:00 روز جاری به تدریج عدّهای بالغ [بر] 7000 نفر بدواً در مسجد نوشیروانی واقع در جادهی جدید شاهی بابل اجتماع و ساعت 9:30 درحالیکه پلاکارتهائی به مضمون درود به مجاهدان خلق1 خواستهی ما خواستهی خمینی است و اسامی کشتهشدگان وقایع اخیر و عکسهائی از خمینی و دکتر علی شریعتی را با خود حمل و شعارهائی مبنی بر بیا خمینی ایران انقلاب است. نقش مخالفین تو بر آب است. جان ما فدایت همچو مصطفییت و اللهاکبر خمینی رهبر میدادند در محل چهارسوق به طور نشسته توقف و یکی از طلبههای ناشناس اعلامیّهای را که اخیراً از طرف آیات عظام قم منتشر شده قرائت و به تظاهرات خود ادامه و در آرامگاه گله محله مستقر و ساعت 13:20به تدریج متفرّق عناصری که در تظاهرات شرکت داشته و موردشناسائی همکار اشرف و پازوار و بابازاده قرار گرفتهاند عبارتند از:
الف. روحانیون. محمّدجواد حجتی، نقوی2. هادی روحانیراد، فاضل، امیری، نوروزیان، باقری واعظ، سیفی، انصاری فیروزجائیان، بابائی، محامدی، بزّازی [بزّاز]3
ب - بازاریان:
جهانگیر محسنیافشار، ﻫادی یزدانی، محسن آقاجانی، رضا غفوری، ملاّ آقا غفوری، علیاکبر کثیریان، مهدی یزدانی، پاینده، علیجانزاده، داماد کثیریان، حاج آقاپور، اکبر شعشعانی و از امیرکلا حاجی رحیمیزاد، حاجی امیری، حسین اسلامی و عسگری اسلامی.
پ - پزشکان:
دکتر احمد نوریان، مهدی نوریان(دانشجو)، دکتر رجبعلیان، دکتر مکانیکی، دکتر طبریپور.
ت - مهدی مجیدی، حسن اکبری مرزناک، محمّدمهدی بیژنی و مهدی موتمنی ضمناً این ساعت اتفاق سوئی رخ نداده و پلیس در امر تظاهرات دخالتی نداشته است.
تقیزاده
گیرنده: آقای علی محمّدی
گوینده: دولتی
ساعت: 13:45
توضیحات سند:
1ـ سازمان مجاهدین خلق ایران که بعد از انقلاب به منافقین معروف شدند، در شهریور 1344 به وسیلهى سه تن از اعضاى نهضت آزادى ایران به نامهاى محمّد حنیفنژاد، سعید محسن و علىاصغر بدیعزادگان بنیان گذاشته شد. این سازمان با تکیه بر سه اصل مبارزهى مسلّحانه، تأکید بر ضرورت تشکیلات مکتبى یا ایدئولوژیک بودن مبارزه، فعالیّت خود را آغاز کرد. آنها علاوه بر پذیرش ایدئولوژى اسلامى، با نزدیک شدن به روحانیون و حتى اعزام افرادى از سازمان به حوزههاى علمیّه، تلاش خود را در جهت جذب افراد بیشتر به سازمان افزایش دادند. در اواخر سال 1347 مقدّمات جنگ مسلّحانه را فراهم آوردند. در سال 1354 با ایجاد بحران ایدئولوژیک، بیانیهى تغییر مواضع ایدئولوژیک انتشار یافت. گرایش مارکسیستى سازمان سبب دورى نیروهاى مذهبى و روحانیون حامى آنها شد. مجید شریف واقفى و مرتضى صمدیّه لباف توسط طرفداران مارکسیست این سازمان به قتل رسیدند. سازمان مجاهدین بعد از پیروزى انقلاب به ترورهاى وسیعى دست زد و شخصیتهاى سیاسى - مذهبى زیادى را ترور کرد. خاطرات آیتالله شیخ اسماعیل صالحى مازندرانى، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامى، چاپ اول، تابستان 1384، ص 131.
2ـ منظور آیتالله محمّدباقر نقوی است.
3ـ حجتالاسلام و المسلمین شهید ابوالقاسم بزّاز، در سال 1332 در شهرستان بابل به دنیا آمد. علاقه به اسلام او را رهسپار حوزهی علمیّهی قم کرد و مدّتی نیز در مشهد به فراگیری علم پرداخت. او در محضر آیتالله کوهستانی کسب فیض کرد و اخلاق حسنه را از او آموخت. هم زمان با تحصیل از مبارزات اسلامی و انقلابی نیز غافل نبود به قصد دیدار با حضرت امام در نجف، به پاکستان رفت ولی موفق نشد بدون گذرنامه به عراق سفر کند. در اوج مبارزات اسلامی در توزیع اعلامیّهها بسیار فعال بود و در مقابل کماندوهای رژیم میایستاد. او از همرزمان شهید اندرزگو بود و با راهنمایی آن شهید به وارد کردن اسلحه به کشور پرداخت. بر این اساس در بابل اقدام به تشکیل گروههای مسلّح نمود. پس از ورود امام به قم، مدّتها محافظ خانهی ایشان بود و در سال 1358 به عضویت سپاه پاسداران درآمد. شهید بزّاز با جمعی از پاسداران بابل به کردستان عزیمت نمود و در تاریخ 10 /3 /1359 در سنندج براثر انفجار بمب به شهادت رسید. خاطرات حجتالاسلام حاج شیخ محمّدفاضل استرآبادی، تدوین: محمّدرضا احمدی(تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1387)، ص 221.
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ هادی روحانی به روایت اسناد ساواک صفحه 369