صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: ورود محمدجواد مغنیه1 به دارالتبلیغ اسلامی

تاریخ سند: 12 بهمن 1349


موضوع: ورود محمدجواد مغنیه1 به دارالتبلیغ اسلامی


متن سند:

از: 21 تاریخ: 12 /11 /1349
به: 316 شماره: 4906 /21
موضوع: ورود محمدجواد مغنیه1 به دارالتبلیغ اسلامی

هیئت دارالتبلیغ اسلامی علی‌رغم ناصر مکارم شیرازی و برای پر کردن جای او از محمدجواد مغنیه نویسنده‌ مشهور لبنانی دعوت کرده بودند. نامبرده شب یکشنبه 10 /11 /49 به دارالتبلیغ وارد شده است. آیت‌اله شریعتمداری و مدرسین و شاگردان دارالتبلیغ در جلسه ورودی وی حاضر شده‌اند و حتی آذری بیگدلی2 کتابفروش که تا حال به دارالتبلیغ نمی‌رفت در این جلسه شرکت نموده است. وی اکنون مهمان دارالتبلیغ است و قرار است از طرف شریعتمداری ساختمانی در اختیار او گذارده شود و مشغول تحصیل و تدریس باشد.
نظریه شنبه. نظری ندارد.
نظریه یکشنبه. مفاد گزارش صحیح است. محمدجواد مغنیه از نویسندگان بنام اسلامی در لبنان است و تاکنون کتاب‌های زیادی از نوشته‌های وی به فارسی ترجمه شده که در جامعه روحانیت طرفداران زیادی دارد. بعضی صاحب‌نظران معتقدند که دارالتبلیغ در این اواخر مواجه با رکود شده و به این واسطه از مغنیه دعوت نموده تا این خلأ را پر کند. آیت‌اله شریعتمداری از قبول این دعوت بسیار خشنود شده و در صدد است که وی را برای همیشه در قم نگه دارد.
نظریه سه‌شنبه. مفاد گزارش صحیح است. محمدجواد مغنیه از نویسندگان معروف و از جهت روحانیون وزنه‌ای است و همان‌طور که در متن اشاره شده به نظر می‌رسد برای مقابله با مکارم، شریعتمداری از مغنیه دعوت کرده است.
نظریه 21 ﻫ . بطوری که آقای شریعتمداری با اینجانب مذاکره نمود محمدجواد مغنیه... و قبلاً هم با وزارت خارجه مذاکره نموده است.
[در]پرونده ناصر مکارم شیرازی بایگانی می‌شود. 28 /11

توضیحات سند:

1. شیخ محمدجواد مغنیه از نویسندگان و گویندگان عصر حاضر، در سال 1322 ق در روستای طیردبا در کشور لبنان به دنیا آمد. علوم حوزوى را در لبنان و نجف فراگرفت و در لبنان ساکن شد. وى نگرش جدیدی نسبت به گزاره‌هاى اسلامى داشت و تلاش مى‌کرد مفاهیم و اندیشه‌هاى اسلامى را براساس شرایط و منطق عصر جدید، تبیین و تفسیر کند. نسبت به مذاهب و فرق اسلامى نظرگاه «تقریب» داشت و مسافرت‌هاى متعددى به ایران نمود.
وى آثار تألیفی فراوانی دارد که از آن جمله است: فى ظلال نهج‌البلاغه که شرح نهج‌البلاغه می‌باشد. ایشان در 19 محرم سال 1400ق در لبنان رحلت کرد. پیکر او به نجف اشرف منتقل و در یکی از حجره‌های صحن حضرت علی علیه‌السلام مدفون گردید.
2. آیت‌الله احمد بیگدلى آذرى، معروف به آذرى قمی، فرزند حسینعلِی در سال 1304 ﻫ ش در قم به دنیا آمد. تحصیلات علوم اسلامى را در قم شروع و در سال 1322 جهت ادامه تحصیل راهى نجف اشرف شد . پس از بازگشت، محضر حضرات آیات بروجردى، محقق داماد، علامه طباطبایى را درک کرد. وی در جریان نهضت ملى شدن نفت، فعال و از اعضاى مؤسس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. آیت‌الله آذری قمی به دلیل مبارزه با رژیم پهلوی چندین بار بین سال‌هاى 1345 ـ 1357 دستگیر، زندانى و تبعید شد. پس از پیروزى انقلاب اسلامی وی سمت‌های: حاکم شرع دادگاه انقلاب قم، دادستان انقلاب اسلامى مرکز، دبیر و سخنگوى جامعه مدرسین، عضو مجلس خبرگان رهبرى، عضو شوراى بازنگرى قانون اساسى، نماینده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى را بر عهده داشت. وى روزنامه رسالت را با جمعى از دوستان خویش تأسیس کرد و مدت‌ها خود براى آن مقاله مى‌نوشت. از تألیفات ایشان مى‌توان: «جنگ و صلح در اسلام»،«ولایت فقیه از دیدگاه فقهاى خط امام»،«شرحى بر وصیت‌نامه سیاسى الهى امام»، «پرسش و پاسخ مذهبى»،«مالکیت در اسلام»،« ولایت فقیه از دیدگاه شیخ انصارى»، «احتکار و گرانفروشى» و ... نام برد. آیت‌الله آذرى قمى در سال 1377 به رحمت ایزدى پیوست.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 453

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.