بسمالله القاصم الجبارین
به نام خداوند درهم کوبنده ستمگران
متن سند:
بسمالله القاصم الجبارین
به نام خداوند درهم کوبنده ستمگران
تظاهرات و اعتراضاتی که در چند ماه اخیر در نقاط مختلف ایران به وقوع پیوست که مسلم ادامه خواهد یافت ـ باید تعبیر به نفرت عمومی از اعمال رژیم مخصوصاً استبداد شاه شود البته رژیم با تبلیغات شیطانی خود حقایق را همیشه وارونه جلوه میدهد و برای تحمیق افکار عمومی بجای آنکه خواستههای معترضین را بیان کندکه چرا و به چه علت به مخالفت با او برخاسته تبلیغات شدیدی را علیه آنها آغاز کرد و برای بیاعتبار کردن آنها در مطبوعات دست نشانده خود مخالفان را گاهی خرابکار و زمانی دیگر اراذل و اوباش و حال نیز با کمال بیشرمی و وقاحت آنها را مارکسیست اسلامی مینامند. بیشک تظاهرات شهرستانهای قم، تبریز و تهران .................1 از یک سو بیانگر وحدت و یکپارچگی ملت ما در مقابل اجانب و عمال دستنشانده آنها است و از سوی دیگر نشان دهنده وابستگی و علاقه شدید آنها به اسلام و روحانیت اصیل و مبارز شیعه میباشد برای آگاهی شما لازم دیدیم که ریشه و علل اصلی تظاهرات عظیم قم و تبریز را که هریک منجر به قتل دهها تن از مردم بیدفاع مسلمان گردیده بیان کنیم.
بعد از آنکه ورق پاره مزدور اطلاعات به مرجع عالی مقام شیعه امام خمینی یک سلسله افتراها و تهمتهای ناجوانمردانه نسبت داد طلاب غیور حوزه علمیه که این اتهامات ناروا احساسات پاک و انسانیشان را جریحهدار کرده بود در روز شنبه 17 دی ماه به عنوان اعتراض تمام دروس حوزه را تعطیل کرده و برای جلوگیری از انتشار این گونه مقالات با کمال آرامش به منزل علماء میرفتند و خواستار اقدام فوری شدند. این وضع در روزهای 18 و 19 دیماه2 نیز ادامه پیدا کرد در ضمن کسبه محترم قم نیز به پاس احترام به مرجع بزرگوار با اعلام هم بستگی بازار را تعطیل نمودند تا اینکه پلیس خونآشام آریامهری آن حادثه ناجوانمردانه را که روی وحشیان مغول را سفید نمودند به وجودآورد و با کوچکترین بهانه به روی مردم بیدفاع مسلسل کشید و خون 8 تا 1 نفر از برادران پاک را به زمین ریخت و جسد مقتولین را به خانواده آنان نداند و شهداء را یا بطور ناشناس دفن کرده و یا به دریاچه حوض سلطان انداختند. و با بیشرمی تمام آنها که رفتند خون به مجروحین برسانند دستگیر کرده و گویا کسانی نیز به خاطر کمبود خون جان سپردند. شاه و دارودسته لاشخورش گمان میکردند که با این کشتار خواهند توانست مردم را چنان در ترس و ارعاب فرو برند که دیگر فکر اعتراض را نیز نکنند اما به کوری چشم شاه و اربابان امریکایش انعکاس دلیرانه مردم [ناخوانا] زودگذر حکومت بیدغدغه و هرچه خواستی بکن شاه را تیره کرد و او که از این کشتار خود جز اعتراضات مردم نتیجهای نگرفت در دایره فکر گاویاش گمان میکرد که با کشتار عظیمتر به منظور خویش خواهد رسید.
ما مسلمانان به رسم معمول چهلمین روز مردگانمان را به عزا مینشینیم و آن روز را به یادبود آنها سپری میکنیم شنبه 29 بهمن مصادف با چهلمین روز مرگ شهداء قم بود و روح مجروح ملت مسلمان ایران که هم چنان از کشتار فجیع قم رنج میبرد برای التیام زخمهای روحی حدود نیز با سخنگوئی و به درخواست چند تن از مراجع عظام خصوصاً آیهالله شریعتمداری و آیهالله گلپایگانی که آن روز را عزای عمومی اعلام کردند و خواستار اعتراض عمومی مردم با بستن مغازهها و تشکیل مجالس ترحیم در مساجد و تکایا شده بودند مردم مسلمان تبریز با بستن مغازهها در آن روز باردیگر پیوستگی و پشتیبانی خود را از اسلام در حمایت اعلام نمودند هنگامی که برای یادبود شهداء به مساجد روی آوردند با درهای بسته مأموران انتظامی مواجه شدند، مردم تبریز نیز در مقابل یک صدا و متحد خشم و نفرت خود را از اعمال ضداسلامی و ضدانسانی شاه با حمله به مراکز فساد و فحشاء از قبیل سینما و مشروب فروشی و بانکها اعلام کردند رژیم پوشالی در مقابل برای آنکه مردم وطنمان از ماهیت تظاهرات و خواستههای مردم تبریز بیاطلاع بمانند اعلام میکند که آنها عوامل بیگانه و مارکسیست اسلامی هستند.
ما از شما سئوال میکنیم آیا اسلام که دینی الهی است با مکتب ضدخدائی مارکسیسم میتواند التقاط پیدا کند؟
اینها همه دروغ و تهمت است و تظاهرکنندگان قم و تبریز همهشان مسلمان و خداپرست هستند و مخالف مارکسیسم، شهادت این پاکبازان راه عدالت و قسط را به شما و به همۀ مسلمانان متعهد تسلیت میگوئیم و از تو میخواهیم ای دبیر محترم که عین واقعیت را با حفظ تقیه اسلامی برای شاگردانت بیان کن تا تو نیز در رشد فرهنگ اجتماعی و مذهبی جامعهات سهمی داشته باشی ما باید از حادثه تبریز درس بگیریم و تجربه بیاموزیم باید آموخته باشیم که قدرت رژیم در ضعف ما نهفته است اگر تمام ملت ایران چون مسلمانان تبریز متحد شوند دیگر از قدرتهای ارتجاعی کاری ساخته نیست و ما پیروز خواهیم شد ما به پیروزی در این راه امیدمان به خدا است که فرمود:
و نریدان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین
و اراده کردیم برکسانی که در زمین به ضعف کشیده شدهاند منت نهیم و ایشان را پیشوایان خلق و وارثان مال و جاه فرعونیان قرار دهیم.
قصص 5
توضیحات سند:
1. نقطهچینها در متن اعلامیه آمده است.
2. واقعه 19 دی قم: انتشار مقاله در 17 دی ماه 1356 را باید نقطهی عطفی در تاریخ معاصر ایران دانست؛ چرا که این مقاله پس از شهادت «آیتالله سید مصطفی خمینی» در آبان 1356 و در حالی که مراسمهای یادبودی در سراسر کشور برگزار میشد، یک اقدام نسنجیده و غیرمنطقی به حساب میآمد. انتخاب روزنامهی اطلاعات برای چاپ این مقاله را باید از وابستگی خاص فرهاد مسعودی دانست؛ چرا که وی هیچگونه انگیزهای برای مقاومت نداشت. ماجرا از این قرار بود که در اواسط دی ماه 1356 یک پاکت ممهور از طرف دربار برای «داریوش همایون»، وزیر اطلاعات و جهانگردی ارسال شد و وی نیز آن را در اختیار روزنامهی اطلاعات جهت انتشار قرار داد. فرهاد مسعودی از واکنش علما و مردم میترسید. از طریق «جمشید آموزگار»، نخستوزیر دریافت که مفاد تند و تحریکآمیز مقاله به خواست محمدرضا شاه تهیه شده است.
پخش مقالهی فوق، واکنشهای شدیدی را در میان علما و مردم به دنبال داشت و در شهرهایی مانند قم، تعداد زیادی به شهادت رسیدند. در بسیاری از شهرها نیز فروش روزنامهی اطلاعات پس از انتشار این مقاله به طرز محسوسی کاهش یافت.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 04 صفحه 130