صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : صالحی نجف آبادی

تاریخ سند: 10 اسفند 1349


موضوع : صالحی نجف آبادی


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 12023 /20 ه 3 ـ 10 /12 /49 منبع 1708 نامبرده بالا اخیرا کتابی تحت عنوان شهید جاوید نوشته است که در آن به مقام حضرت حسین اهانت کرده و روی همین اصل عده ای از روحانیون از جمله سیدصادق روحانی.
سیدکاظم شریعتمداری.
گلپایگانی.
سیدمرتضی علم.
شهاب الدین مرعشی با انتشار کتاب مخالفت کرده اند فقط دو نفر از روحانیون به اسامی شیخ حسینعلی منتظری و شیخ علی مشکینی موافق هستند و در کتاب مزبور نوشته اند انتشار این کتاب خوب است.
نظریه شنبه ـ مطالب کتاب ماهیت صالح نجف آبادی را روشن می سازد زیرا این شخص مرتبا سنگ دین به سینه می زند.
نظریه یکشنبه ـ یکشنبه نظری ندارد.
نظریه چهارشنبه ـ نظری ندارد رونوشت برابر اصل است اصل در شماره 38356 می باشد.
در پرونده مرعشی نجفی بایگانی شود اوانی 29 /2 312 75862

توضیحات سند:

1ـ نعمت اللّه صالحی نجف آبادی به سال 1302 ه ش در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد.
تحصیلات حوزوی را تا سطح عالی نزد استادانی چون مردم آیت حاج شیخ محمدحسن عالم نجف آبادی، مرحوم آیت الله رحیم ارباب، مرحوم آیت الله میرزا علی شیرازی و مرحوم آیت الله شیخ احمد فیاض سدهی طی کرد و سپس راهی قم شد و از درس خارج فقه و اصول آیت الله بروجردی و نیز دروس حضرت امام خمینی، آیت الله داماد و آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری بهره برد.
وی همچنین از محضر استاد علامه طباطبایی نیز استفاده نمود.
از ایشان تاکنون آثاری چون : «ولایت فقیه، حکومت صالحان»، «جمال انسانیت»، «شهید جاوید»، «توطئه شاه بر ضد امام خمینی»، عصای موسی» و «نگاهی به حماسه حسینی.
» به چاپ رسیده است.
موضوع کتاب «شهید جاوید» یکی از مهمترین مباحثی بود که بیش از انقلاب مدتی روند فعالیتهای مخالفان رژیم طاغوتی پهلوی را تحت الشعاع قرار داده بود.
2ـ کتاب شهید جاوید نام کتابی است که آقای نعمت اله صالحی نجف آبادی درباره قیام امام حسین (ع) نوشته است، نویسنده در این کتاب ادعای کرده است که: «حضرت سیدالشهداء (ع) در آغاز حرکت به سوی کربلا برای تشکیل حکومت قیام کردند و سپس با ملاحظه وضع کوفه از ادامه قیام منصرف گردیده و خواستند به مکه باز کردند، اما با جلوگیری عمال یزید از بازگشت امام، آنحضرت ناچار به جنگ با یزیدیان پرداخت، در این مرحله بود که امام تصمیم به مقاومت تا سر حد شهادت گرفت، نویسنده کتاب شهید جاوید معتقد است امام (ع) در آغاز حرکت به تشکیل حکومت و نیز حمایت مردم کوفه امیدوار بود» لکن اعتقاد مشهور در میان علمای شیعه و اهل تحقیق آن است که «امام (ع) قبل از حرکت به سوی کوفه از حوادث هولناک آینده آگاه و قیام خود را برای انجام تکلیف الهی و احیاء شریعت مقدس اسلام که بدست بنی امیه در حال انحراف و اضمحلال بود شروع فرمود» بدیهی می نمود که مباحث کتاب مزبور بحث، انتقاد و جدالهای زیاد را در پی داشته باشد، بویژه آنکه نویسنده از پرداختن به مسئله «علم امام (ع) به امور غیب که از جمله صفات ممتاز ائمه معصومین (ع) است» غفلت نموده است، حضرت آیت الله گلپایگانی که کتاب را با دقت مطالعه کرده بودند از مؤلف خواستند از چاپ کتاب صرفنظر نماید، با این وصف مؤلف اقدام به چاپ آن می نماید.
پس از انتشار کتاب شهید جاوید آیت الله گلپایگانی به اهل تحقیق یادآور شدند تا پاسخ نقطه نظرات نویسنده را مطابق مستندات مسلم حدیثی و تاریخی ارایه دهند، آیت الله آقای حاج شیخ لطف اله صافی گلپایگانی در پاسخ به رد نظریه مؤلف شهید جاوید کتاب «شهید آگاه» را نوشت، حاصل نظر ایشان این است که «امام حسین (ع) از ابتدای قیام مقدس خود هیچ گونه امیدی به پیروزی نداشته اند بلکه می دانسته اند که در کربلا شهید می شوند و به همین منظور قیام فرمودند و اهل بیت و یاران خود را به همراهی فراخواندند» همانگونه که در اسناد مختلف این مجموعه اسنادی آمده است : رژیم پهلوی و بویژه عناصر ساواک که همواره آتش بیار معرکه اختلافات و مسبب همه فتنه ها در حوزه های علمیه بود، تلاش می کرد با افشاندن بذر نفاق و شقاق در بین علماء و حوزه های علمیه از یک سو و از سوی دیگر بین دو قشر روحانی و دانشگاهی دامنه اختلافات را هر چه بیشتر افزایش دهد.
اگرچه در بدو انتشار کتاب شهید جاوید اختلافات جنبه کلامی و نظری داشت و عمدتا در مجالس علمی یا منابر مطرح می گردید، لکن فتنه گری های ساواک بر این نکته متمرکز شده بود تا دائره اختلافات را بین طلاب طرفدار امام خمینی و طرفداران آیت الله گلپایگانی وانمود نماید، این نکته زمانی اوج گرفت که مرحوم آیت الله شمس آبادی اصفهانی به قتل رسید (گفته میشد، قاتلان ادعا کرده اند از طرفداران نویسنده «کتاب شهید جاوید» هستند) پر واضح است که در آن مقطع زمانی حساس که اغلب نیروهای مبارز در قید و بندها و سلولهای ساواک گرفتار بودند، بیش از هر زمان لازم بود، وفاق و اتحاد در میان آنان حفظ شده، ولی ساواک که مترصد چنین فرصتها بود، برای شعله ور کردن آتش نزاع با تمام تدبیر و برنامه ریزی وارد میدان شده و تاحدی موفق گردید جهت مبارزه علیه رژیم پهلوی را کند نماید حضرت امام خمینی آنگاه که از اتحاد و اتفاق مسلمین سخن می گفتند، کتاب شهید جاوید را از عواملی شمرد که باعث تفرقه و اختلاف شده بود، ایشان فرمودند : «دیدیم...
چه بساطی درست کردند برای کتاب شهید جاوید...
یکی از آن طرف کشید و یکی از این طرف، یک ماه مبارک ماه محرم و سایر ایام [وقت] خودشان را صرف کردند و قوا را هدر بردند، واعلی حضرت با کمال آرامش اموال این ملت را خورد و سلطه خودش را تحکیم کرد...
» در اینجا مناسب می دانیم توجه خوانندگان محترم را به بخشی از گزارشهای ساواک در خصوص کتاب شهید جاوید و پی آمدهای آن در حوزه های علمیه جلب کنیم : از : 312 درباره بروز اختلافات میان طرفداران خمینی و آیت الله گلپایگانی در شهرستان قم محترما به استحضار می رساند همان طور که در بولتن مورخ 30 /3 /52 به استحضار رسیده اختلافاتی که در مورد کتاب شهید جاوید بین طرفداران خمینی و آیت الله گلپایگانی وجود داشت روز 29 /3 /52 سیدمهدی گلپایگانی (فرزند آیت الله گلپایگانی) از طرف چند تن از طرفداران خمینی در مدرسه خان شهرستان قم مورد اهانت قرار گرفته و هنگامی که طرفداران خمینی قصد مضروب نمودن وی را داشته اند، یکی از طلاب علوم دینی به جانبداری وی برخاسته و در نتیجه زد و خوردی بین دو نفر از طرفین به وقوع پیوسته و عمامه سیدمهدی گلپایگانی به زمین افتاده است.
اوامر ملوکانه در این مورد چنین شرفصدور یافت: «از موقعیت استفاده کنید و نوکران خمینی را تار و مار کنید».
در اجرای او امر مطاع ملوکانه مراتب به ساواک قم منعکس و اضافه گردید با مقامات انتظامی محل تماس و ترتیبی داده شود که طرفداران خمینی به جهت ایجاد نزاع و برخورد جمعی که موجب بروز اغتشاش و تشنج در منطقه شده دستگیر و تحت پیگرد واقع و یا به همین جرم از منطقه طرد گردند.
اصل در 81075 است به خیلی محرمانه تبدیل شد در پرونده 67908 بایگانی شود.
درباره: کتاب شهید جاوید تألیف شیخ نعمت اله صالحی نجف آبادی محترما به استحضار می رساند.
کتاب فوق الذکر تألیف نامبرده بالا که یکی از روحانیون مخالف دولت و طرفدار خمینی می باشد، چاپ و در شهرستانهای مذهبی ایران توزیع گردیده است.
در کتاب مزبور مؤلف سعی نموده پیش بینی های حسین ابن علی(ع) را در مورد وقایع کربلا با اقامه دلایل مستند، امری غیر منطقی قلمداد و همچنین روشن ساخته که شهادت حضرت علی(ع) بدون وقوف قبلی آن حضرت صورت گرفته است، نویسنده از مجموع دلایل خود نتیجه گیری کرده که امامان فاقد علم غیب می باشند.
انتشار این کتاب موجب گردیده که اختلافاتی در بین برخی از روحانیون به وجود آید که مراتب به عرض رسید، مقرر گردیده که «از اختلافات میان آنها بهره برداری گردد».
ضمنا در تاریخ 16 /2 /50 ساواک قم تلگرافی اعلام نموده که شدت اختلافات بین گروههای مختلف حوزه علمیه قم بر سر تحریم کتاب شهید جاوید به حدی رسیده که به ظن قوی بین دستجات طرفدار آیت الله گلپایگانی و حامیان نویسنده کتاب که از یاران خمینی است منازعاتی رخ و حتی جان نویسنده در معرض خطر می باشد و ساواک موصوف اضافه نموده بود، چون احتمال می رود که در مدرسه فیضیه قم زد و خوردی بین موافقین و مخالفین کتاب مزبور به وقوع بپیوندد، بدین لحاظ تقاضا نموده بود اقداماتی در حد استقرار نیروهای انتظامی در مدارس علمیه به منظور جلوگیری از هرگونه پیش آمد احتمالی انجام گیرد که موضوع با نظریه ای دایر بر اینکه روحیه و طرز تفکر جامعه روحانیت به نحوی نیست که منجر به وقایعی که ساواک قم پیش بینی نموده بود، گردد به استحضار رسید، مقرر شد «صحیح است».
اینک برابر اعلام ساواک اصفهان اخیرا کتابی به نام «جواب آواز شهید جاوید» در رد کتاب شهید جاوید به نگارش سیدمحمد مهدی مرتضوی چاپ و منتشر گردیده است.
نویسنده کتاب «جواب آواز شهید جاوید» با دادن پاسخ به قسمتهایی از کتاب شهید جاوید که در آن علم امامان از عالم غیب نفی گردیده مندرجات آن را تخطئه و به خواننده الغا نموده که نویسنده کتاب شهید جاوید بدون غور و بررسی کافی در مورد مطالبی که عنوان داشته موضوع را در کتاب آورده است و احادیث و روایاتی در رد نظریه نویسنده کتاب شهید جاوید اقامه نموده است.
ضمنا نویسنده کتاب «جواب آواز شهید جاوید» نتیجه گرفته که مفاد کتاب شهید جاوید موجب شبهه در اذهان عمومی و لطمه زدن به عالم تشییع شده است و نویسنده افزوده که جای بسی تأسف است که کتابی از حوزه علمیه قم که مرکز دانش و علم شیعه است نشر شده و اغلب مدارک آن کتاب از کتب سنی ها اقتباس شده باشد.
نظریه: مستدعی است در صورت تصویب، اجازه فرمایند از طریق منابع و امکانات موجود به اختلافات بین دو جناح دامن زده و بهره برداریهای لازم به عمل آید.
اصل در 47898 بایگانی است در پرونده 67908 بایگانی شود 67908 5 /5 /50 برابر پی نوشت معاونت دوم اداری برابر نظریه اقدام شود در اجرای امر اقدام گردید 3ـ آیت الله علی اکبر فیض معروف به مشکینی در سال 1300 هجری شمسی در روستایی از توابع بلوک مشکین و در میان خانواده ای متدین و اهل علم چشم به جهان گشود و در طول 86 سال زندگی پربار، منشأ برکات و خدمات شایانی به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و به ویژه حوزه های علمیه بود.
آیت الله مشکینی هنگامی که همراه با پدر در نجف اشرف مقیم بود، به مکتب خانه رفت و سپس همراه پدر به وطن بازگشت و مقداری از مقدمات علوم دینی را نزد او فرا گرفت.
با رحلت پدر، و به سفارش او، برای تحصیل علوم دینی به شهرستان اردبیل سفر کرد و مقداری از صرف و نحو را در آنجا فرا گرفت.
سپس در معیت عالم بزرگواری که از زخمیان حادثه مسجد گوهرشاد مشهد در زمان رضاخان بود، به شهر قم آمد و در آن دیار عالم خیز به تحصیل علوم دینی پرداخت.
در آن زمان سایه منحوس رژیم پهلوی بر کشور مستولی بود و تحصیل در حوزه های علمیه بسیار دشوار می نمود.
با این حال آیت الله مشکینی دروس دوره سطح را به خوبی به پایان برد و در درس خارج فقه و اصول استادان مشهور دوره خود حاضر شد.
او نزدیک به 7 ماه نیز در نجف اشرف حضور داشت و در درس های خارج استادان آن دیار، به ویژه امام خمینی (ره)، شرکت می نمود اما به دلیل هوای گرم نجف و ضعف مزاجی مجبور به بازگشت به ایران شد.
آیت الله علی اکبر مشکینی در سال های تحصیل خود، به محضر عالمان بسیاری شرفیاب شد.
او در دروس خارج فقه و اصول آیت الله العظمی بروجردی (ره) و آیت الله العظمی محقق داماد (ره) شرکت می کرد.
در نجف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب می شد و در درس خارج امام خمینی (ره) شرکت جدی داشت.
او در سال های تحصیل و پس از آن با فضلا و استادان بسیار رابطه دوستی داشت که از آن جمله می توان آیت الله جوادی آملی و آیت الله امینی را نام برد.
آیت الله مشکینی در طول سال های عمر خود فعالیت های بسیاری را به انجام رسانده بود.
بسیاری از استادان و علمای امروز از شاگردان معظم له به شمار می آیند که در درس های وی شرکت جدی داشته اند.
او کتب دوره مقدمات و سطح را بارها تدریس کرده و سال ها به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشته است.
همچنین درس تفسیر او از دروس مشهور حوزه علمیه قم بوده است.
از فعالیت های مهم آیت الله مشکینی در این عرصه، تأسیس مؤسسه الهادی است که به چاپ کتب مفید و اسلامی برای سطوح گوناگون جامعه می پردازد و مردم را با حقایق و معارف اسلامی آشنا می سازد.
از آیت الله مشکینی نزدیک به 30 جلد کتاب در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تألیف و منتشر شده است که از جمله آنها: نهج البلاغه موضوعی، تفسیر روان قرآن برای نسل جوان، تحریرالمعالم، دروس فی الاخلاق و ...
از جمله آن می باشد.
همچنین از وی مقالات بسیاری در نشریات نور علم، پاسدار اسلام و روزنامه جمهوری اسلامی و غیره به چاپ رسیده است.
زندگی آیت الله مشکینی سرشار از مبارزات و تلاش های سیاسی برای احقاق حکومت اسلامی بود.
او از نخستین افرادی بود که به نهضت امام خمینی (ره) پیوست.
آیت الله مشکینی در جلسات مخفی مبارزان شرکت می کرد از این رو حدود چهار ماه در تهران متواری شده بود و سپس ایران را به مقصد عراق ترک کرد.
با بازگشت به قم در همان روز اول دستگیر شد و ساواک از او خواسته بود تا 48 ساعت بعد از قم خارج شود.
از این رو به مشهد رفت و 15 ماه در آنجا مشغول تدریس شد و بار دیگر به حوزه علمیه قم آمد و مبارزات را پی گرفت؛ اما پس از مدتی به همراه 27 نفر از استادان و فضلای حوزه تبعید شد.
از این رو به زادگاه خود رفت ولی پس از سه ماه ساواک او را دستگیر و به ماهان کرمان و گلپایگانی تبعید کرد.
او پس از دو سال نیز به کاشمر تبعید شد.
آقای مشکینی در طول دوره تبعید نیز دست از مبارزه برنمی داشت.
این گونه بود که ساواک او را به مکان دیگری منتقل می کرد.
او از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و زیر بسیاری از اعلامیه های آن را امضا کرده است.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله مشکینی در مسئولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت که برخی از آنها به شرح زیر است: عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، مسئول گزینش و اعزام قضات با حکم امام (ره)؛ ریاست مجلس خبرگان رهبری در هر سه دوره امامت جمعه قم با حکم امام (ره) و رهبر انقلاب؛ عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ ریاست شورای بازنگری قانون اساسی.
و سرانجام در نهم مرداد ماه 86 برابر با شانزده رجب المرجب 1428 دارفانی را وداع گفت.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 588

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.