صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: علی خیاط

تاریخ سند: 11 بهمن 1354


موضوع: علی خیاط


متن سند:

از: 26 ﻫ تاریخ: 11 /11 /1354
به: 312 شماره: 1554 /26 ﻫ
موضوع: علی خیاط

شخصی به نام علی خیاط که سابقاً در یزد به شغل خیاطی اشتغال داشته از چندی قبل به قریه مجومرد1 واقع در20 کیلومتری یزد رفته و در آنجا مغازه خیاطی دایر نموده و با خواهرش در محلی نزدیک مغازه خود زندگی می‌‌نماید. نامبرده که ظاهراً فردی مذهبی به نظر می‌‌رسد مبادرت به ایجاد کتابخانه‌ای در مجومرد نموده و شخصی به نام سیدکاظم رضوی2 که روحانی و ساکن قم می‌‌باشد کتاب‌های مختلفی جهت نامبرده ارسال می‌‌دارد و یا شخصاً کتاب‌ها را به مجومرد می‌‌برد و به علی خیاط تحویل می‌‌نماید. خیاط مورد بحث بیشتر با جوانان معاشرت نموده و آنها را به خواندن کتاب تشویق می‌‌نماید. سه نفر از جوانانی که با وی در ارتباط می‌‌باشند عبارتند از:
1. سیدجلیل‌هاشمی‌دانشجوی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران
2. سیدجواد حاتمی‌دانشجوی رشته مهندسی دانشگاه تبریز
3. سیداحمد رضوی دانشجو ( دریکی از دانشگاه‌ها و یا مدارس عالی تهران مشغول تحصیل می‌‌باشد)
سه نفر دانشجوی مزبور که اهل مجومرد می‌‌باشند در فواصل مختلف به مجومرد می‌‌آیند و با علی خیاط تماس می‌‌گیرند. گفته می‌‌شود که سیداحمد رضوی مقادیری کتب در یکی از نقاط مجومرد پنهان نموده است.
نظریه شنبه: 1. شایع است که از ناحیه اشخاص ناشناسی کمک‌های مالی به علی خیاط داده می‌‌شود. 2. پسر سیدکاظم رضوی که دانشجو بوده به علت فعالیت‌های ضدامنیتی مدتی قبل دستگیر گردیده و هم‌اکنون در تهران در بازداشت به سر می‌‌برد.
نظریه یکشنبه:1. وضعیت علی خیاط و تأسیس کتابخانه وی و نیز زندگی مشارالیه با خواهرش در مجومرد مشکوک به نظر می‌‌رسد.2. به منابع و همکاران آموزش‌های لازم در زمینه مراقبت از علی خیاط و افراد مرتبط با وی داده شده است که نتایج حاصله به موقع به استحضار خواهدرسید.(روان)





نظریه 26 ﻫ : نظریه یکشنبه مورد تایید است.
آقای خوانساری. سابقه افراد مذکور بررسی شود و پرونده انفرادی برای علی خیاط تشکیل شود که تحقیق شود چه کسانی به وی کمک مالی می‌‌کنند... نامبردگان چیست؟ آیا موضوع پنهان کردن کتاب صحت دارد یا خیر؟ و در بین کتاب‌هائی وی جمع آوری کرده و در کتابخانه نگهداری می‌‌شود کتب مضره دیده می‌‌شود یا نه؟ بعلاوه پیرامون فعالیت‌های علی خیاط و همفکرانش تحقیق دقیق به عمل آید و انگیزه او از اقامت در روستای مذکور روشن و دقیقاً از وی و همفکرانش مراقبت به عمل آید و تا روشن شدن ماهیت وضعیت آنان تحت مراقبت قرار داشته باشند. 18 /11 /54

توضیحات سند:

1. مجومرد (رضوان‌شهر): در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر یزد و 30 کیلومتری شهر میبد واقع شده است. این روستا تا سال ۱۳۰۷ش مرکز دهستان رستاق بود ومعمولاً دهدار و مأمور مالیه از اهالی مجومرد انتخاب می‌شد. در شرایط اجتماعی سال ۱۳۴۲ش در جریان تشکیل شهرداری اشکذر، جزئی از شهر اشکذر شد. در سال 1367ش به رضوان‌شهر تغییر نام یافت و در سال ۱۳۷۶ش، با تشکیل شهرستان صدوق، جزئی از این شهرستان شد.
2. حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم رضوی مجومردی: فرزند سیدعلی، (پدرش روحانی و امام جماعت بوده است) در سال 1309ش در حسین‌آباد یزد در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. از سن 11 سالگی در حوزه‌های علمیه‌‌ی یزد و قم تحصیل نمود و از محضر علمای بزرگی چون آیات عظام: بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) بهره برد. او که از سن 18 سالگی در سنگر وعظ و خطابه مشغول به خدمت بود و سال‌ها در شهر قم سکنی داشت، در جریان نهضت امام خمینی(ره) یکی از همراهان ایشان بود و به همین دلیل در فروردین ماه سال 1344ش به اتهام تبلیغ امام و پخش اعلامیه و جمع‌آوری وجه برای ایشان به ساواک احضار گردید. در همین ایام بود که از سوی آیت‌الله گلپایگانی(ره) برای اقامه جماعت به مسجد حضرت علی اکبر(ع) خیابان‌هاشمی، به تهران آمد و تا سال 1356 که به یزد بازگشت، این مسجد را به یکی از کانون‌های مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی تبدیل کرد و به فعالیت‌های تبلیغی و انقلابی مشغول بود. در سال 1355ش به دنبال یک دوره مریضی، قصد سفر به امریکا برای درمان را داشت که ساواک با این سفر مخالفت نمود و ایشان نیز در بیمارستان پارس تهران مورد عمل جراحی قرار گرفت. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان امام جمعه اشکذر منصوب شد. ایجاد مجتمع علمی، فرهنگی صاحب‌الزمان حجت‌آباد، یکی از فعالیت‌های وی در این دوران است. ایشان در سال 1367ش از دنیا رفت و در سرداب مسجد صاحب‌الزمان(عج) حجت‌آباد به خاک سپرده شد. (اسناد ساواک ـ پرونده انفرادی) و دانشنامه مشاهیر یزد، ج 1، ص 642.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان یزد، کتاب 1 صفحه 410

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.