صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: ‌اجتماع در منزل دکتر على امینى

تاریخ سند: 5 بهمن 1349


موضوع: ‌اجتماع در منزل دکتر على امینى


متن سند:

گزارش خبر
به: ‌321 شماره گزارش: 26361 /20ﻫ 4
از: 20ﻫ 4 تاریخ گزارش: 5 /11 /49
موضوع: ‌اجتماع در منزل دکتر على امینى
ساعت 08:20 روز 1 /11 /49 در منزل دکتر على امینى عده‌اى در حدود 10 نفر حضور داشته و شناخته‌شدگان به شرح زیر بودند سرمست. صفرعلى کوتوال. حاج محمودى. صانعى. سروش. معممى به نام والى. محقق بازنشسته فرهنگ در این اجتماع حاج محمودى در مورد آقاى ابطحى رئیس شهردارى ناحیه 6 از اینکه دستور داده در افسریه و سلیمانیه چندین باب خانه را به علت خارج از محدوده بودن خراب نمایند مطالبى بیان نمود سپس در مورد گداهاى روحانى‌نما و راجع به آخوندها و از اینکه زمان رضاشاه کبیر روحانیون داراى جواز بوده و کسى اجازه نداشت بدون مجوز قانونى عمامه به سرش* ببندد سخنانى عنوان گردید بعداً امینى پیرامون اینکه دنیا می‌خواهد با صهیونیسم1 مبارزه کند و در نظر است اسلام و مسیح و یهود که غیر از صهیونیسم هستند جهت نجات جوانان از بى بندوبارى فعلى تقویت شوند مطالبى بیان داشت و اضافه کرد در ایران باید مرکزى جهت وعاظ درست شود و روحانیون قبل از رفتن به منبر در مورد سخنرانیشان از آن مرکز دستور بگیرند.
نظریه یکشنبه ـ تشکیل اجتماع و بیان مطالب فوق صحیح به نظر می‌رسد.
نظریه چهارشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تأیید است.ب

توضیحات سند:

* در جلسات منزل دکتر امینى در هر زمینه‌اى بحث و اظهار نظر مى‌شد، تنها مباحثى که ممنوعیت داشت، زیر سؤال بردن شاه، اقوام و اطرافیان شاه، و اربابانشان بود. به گزارش و گزارشات مشابه دیگر دقت نمایید:
گزارش خبر
به: ‌321، شماره گزارش: ‌25499 / 20ﻫ 4
از: 20ﻫ 4، تاریخ گزارش: ‌22 /9 /49
موضوع: ‌اجتماع در منزل دکتر على امینى
ساعت 8 روز 1 /9 /49 در منزل دکتر على امینى آقایان حاج محمود کرمانى. کوتوال. على‌اکبر مالک. محمد منتظر. سید معمم به نام شریفى. یوسف رنجبر. منصوریان از غله و نان. نیک‌پور از شهردارى. سیدمحمد خلیقى. جواد صاحب اختیارى. سرمست حضور داشتند. در این اجتماع دکتر امینى از خودخواهى و بی‌سوادى علماى قلابى انتقاد کرده و اظهار داشت آخوند شدن باید در چارچوب دانشگاه باشد و نباید آخوندى را به داشتن عمامه بزرگ و دانستن چند لغت عربى اختصاص داد. بروند در دانشگاه به قدر احتیاج کشور درس بخوانند. سپس نهج‌البلاغه‌ را باز کرد و گفت براى نسل جوان و آینده فرمایش‌هاى حضرت على را باید در دسترسى عموم قرار دهند. فرمایش‌هاى على، طرز حکومت على و قوانین او براى کشور ما ضرورى و لازم‌الاجراست و مسایل را باید جدى گرفت و نباید بى مورد از کسى تعریف شود. مى‌گویند فلانى خوب است ولى اطرافیان بدى دارد. شخصى اگر خوب است چرا باید در حیله و تزویر اطرافیان تحلیل شود. این اجتماع تا ساعت 10 ادامه داشت.
نظریه یکشنبه ـ تشکیل اجتماع و بیان مطالب بالا صحیح به نظر مى‌رسد.
نظریه چهارشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تأیید است.ب
1ـ صهیونیسم
تاریخچه صهیونیسم را عموماً از اولین کنفرانس و نخستین گردهمائى آشکار آنان در سال 1897 در شهر بال سوئیس شروع مى‌کنند و به طورى که در تاریخ‌نویسى صهیونیسم مرسوم است. مى‌گویند: ‌در این مجمع عده‌اى از یهودیان ثروتمند و بعضى از؟؟و علماى آنان جمع شده و به رهبرى دکتر «تئودور هرتصل» طرح و برنامه تشکیل دولت یهود را ریختند. یهودیان صهیونیست با توسل به قدرت امپراتورى بلامنازع انگلیس بتدریج اسکان یهودیان را در فلسطین به زعماى آن کشور قبولاندند و از سوى دیگر با رفت و آمدهائى با شاه عثمانى مى‌خواستند اگر بشود از خود او این امکان و اجازه را بگیرند. (در آن هنگام فلسطین جزو قلمرو عثمانى بود) اما به هر حال خریدن زمین‌هاى فلسطینیان که از مدتى قبل شروع شده بود، به صورت یک برنامه دقیق و ادامه دار دنبال گردید تا جائى که فلسطینى‌ها دریافتند که انگار داستان دیگرى در کار است و احساس خطرى نمود. از فروش زمینهاى خویش ابا کردند.
جنگ جهانى اول بسیارى از مسایل را تغییر داد چرا که در درجه اول دولت عثمانى نابود و تجزیه و به کشورهاى کوچک و سرزمین‌هاى مجزا (اردن، سوریه، لبنان و فلسطین) تبدیل گردید.
منطقه فلسطین در اختیار قواى انگلیس قرار گرفت و به دنبال اعلامیه بالفور در 1917 هم انگلستان و هم جامعه ملل پذیرفتند که آن کشور یعنى، انگلستان قیمومیت کانون ملى یهودیان در فلسطین را به عهده بگیرند و هر سال عده قلیلى از یهودیان اجازه مهاجرت به آن جا را داشته باشند.
اما این عده قلیل به سرعت کثیر شده و کار به زد و خورد و جنگ و درگیرى کشید و روز به روز مناطق اشغال شده توسط یهودیان افزایش یافت تا آن جا که پس از جنگ جهانى دوم، صهیونیست‌هاى ساکن فلسطین اشغالى، اعلام استقلال کرده و تولد دولت اسرائیل را به آگاهى جهان رساندند. بلافاصله آمریکا و کشورهاى دیگرى ازهمان قماش آن را به رسمیت شناختند و مسأله در سازمان ملل متحد هم به تصویب رسید و از آن پس صهیونیست‌ها به عنوان «یک دولت رسمى و عضو سازمان ملل متحد» و با پشتیبانى بى‌دریغ آمریکا، انگلیس، فرانسه، و دیگران به طور مداوم با کشورهاى عربى و فلسطینیان مشغول جنگ و زد و خورد است. و در طى نیم قرن اخیر اسرائیل به صورت یک پادگان و پایگاه نظامى امریکا در منطقه درآمده است.
ر.ک: ‌جهان زیر سلطه صهیونیسم ‌ـ انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامى

منبع:

کتاب علی امینی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 66

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.