صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش

تاریخ سند: 12 اردیبهشت 1341


گزارش


متن سند:

‌[تاریخ: 12 /2 /1341]
گزارش
13410212
محترماً با بررسی‌های لازم در اطراف چگونگی کار تلویزیون خلاصه انتقادات و ایراداتی که مورد نظر است به شرح زیر به عرض می‌رسد:
1 . در مورد بعضی برنامه‌ها که اجراکنندگان آن بدون تمرین و آمادگی کامل در مقابل دوربین ظاهر شده و بینندگان را از حرکات تصنعی و غیرطبیعی خود کسل و خسته می‌کنند.
2 . عدم وجود نتایج مفید اجتماعی بعضی از برنامه‌ها به ویژه برای نسل جوان کشور (مثلاً لزومی ندارد که یک جوان محصل ایرانی به مغزش فشار آورد تا برای اخذ یک جایزه کوچک که جنبه آگهی دارد دقیقاً بگوید نام فلان صفحه خارجی چیست و یا بریژیت باردو1 در فلان سال در چند فیلم بازی کرد یا اکنون با شوهر چندمش به سر می‌برد.)
3 . فیلم‌های سینمائی اغلب فوق‌العاده کهنه و فرسوده است به طوری که در خلال نمایش چندین بار پاره شده و خستگی بینندگان در نتیجه پارگی فیلم و اجرای پی در پی آگهی‌های تجارتی صد چندان می‌شود و به نظر می‌رسد گاهی اوقات هم این پارگی از نقص دستگاه فیلم باشد که این امر برای فیلم‌های خبری که مربوط به موضوعات حساس مملکتی است فوق‌العاده زیان بخش و مضر است.
4 . اخبار تلویزیون گرچه از رادیو گرفته می‌شود ولی باید علاوه بر خلاصه اخبار، کمی هم در اطراف اقدامات مفید و اصلاحات کشور از تفسیرات رادیو استفاده شود.
5 . اغلب رقص‌ها و برنامه‌هائی که برای کودکان و جوانان در نظر گرفته می‌شود، چه از حیث لباس و چه از نظر اشعار و موضوعاتی که بیان می‌گردد متناسب با سن و وضعیتشان نیست؛ زیرا اغلب با لباس‌های نیمه برهنه در مقابل دوربین ظاهر شده و دیده می‌شود که فلان دوشیزه ده دوازده ساله یا کمی بزرگتر صحبت از عشق و وصال و می‌کند.
6 . اغلب در خلاصه برنامه‌ها نام فیلم یا برنامه‌ای اعلام می‌شود ولی بعد در ساعت معینه اصولاً از چنین برنامه‌ای خبری نیست یا مدتی بعد به نحوی دیگر اجرا می‌گردد.
7 . چون برنامه‌های تلویزیون برعکس رادیو بیشتر به نحو زنده به موقع اجرا گذارده می‌شود، لذا کنترل دقیق بر چگونگی اجرای آن فوق‌العاده حائز اهمیت است. بنابراین همکاری‌های نزدیک مدیران این مؤسسه باید با نمایندگان مراجع مربوطه به طور دائم برقرار باشد تا چرخ‌های تلویزیون بر وفق مصالح عالیه کشور و مطابق با ذوق و سلیقه مردم به گردش خود ادامه دهد.2
بخش 330
اداره دوم . در این مورد با آقای ثابت مذاکره و قرار شد معایبی که در برنامه‌های تلویزیون مشاهده می‌شود به طور یادداشت به خود ایشان داده شود تا دستور رفع عیب را صادر کنند، علیهذا پیشنهاداتی که در رابطه با بهبود وضع برنامه‌های تلویزیون به نظر آن اداره می‌رسد یادداشت و به وسیله نماینده ساواک به خود آقای ثابت بدهید و مراقبت نمائید و ببینید پیشنهادات عملی شده و معایب رفع گردیده یا نه؟ 12 /2 /41
اطاعت می‌شود.
به پرونده تلویزیون ایران ضمیمه شود. 13 /2 /41

توضیحات سند:

1. بریژیت باردو، بازیگر، مدل و خواننده پیشین فرانسوی است که در سال 1934م در خانواده‌ای مرفه در پاریس به دنیا آمد. فعالیت‌های خود را با رقص باله شروع کرد و در سال 1952م به بازیگری روی آورد و پس از چندی، به یکی از هنرپیشگان مبتذل فیلم‌های فرانسوی تبدیل گردید.
2. در بخشی از گزارش دو برگی دیگری که در خردادماه سال 1341ش در خصوص چگونگی کنترل برنامه‌های تلویزیون از بدو تأسیس تنظیم گردیده، آمده است: «‌با عرض اینکه نماینده انتخابی اداره نمایش وزارت کشور (آقای جلال غنی زاده) طبق محتویات پرونده ع- ن – 29 دارای سوابق مضره و از افراد فعال حزب منحله توده بوده که پس از قیام ملی 28 مرداد 32 دستگیر و به اتهام اهانت به مقامات عالیه کشور مدت شش ماه زندانی شد و همچنین خانم وی از مهاجرین شوروی می‌باشد در انجام کارهای مضره با او شریک بوده است... حضور نماینده وزارت کشور یا هر دستگاه دولتی دیگر (با حضور نماینده تبلیغات . هنرهای زیبا و ساواک) به هر نحوی از انحاء در ایستگاه تلویزیون با توجه به مقتضیات و چگونگی کار باعث خواهد شد که با بروز اختلاف نظرها در یک امر بخصوص به اشکالات افزوده شود و در نتیجه امور مربوطه از سیر طبیعی و عادی خارج و حقیقت امر بر گردانندگان مؤسسه که در پی چنین فرصت‌هائی برای اعمال نظرهای خاص خود هستند، مشتبه شود؛ کما اینکه این جریان در روزهای اول شروع کار تلویزیون در نتیجه حضور نمایندگان مختلف از دستگاه‌ها در محل ایستگاه تلویزیون به وقوع پیوسته و نتایج نامطلوبی به بار آورده بود...» بخش ضمائم

منبع:

کتاب حبیب‌ ثابت پاسال به روایت اسناد ساواک صفحه 136

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.