صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

بولتن درباره : حسینیه ارشاد

تاریخ سند: 22 آبان 1351


بولتن درباره : حسینیه ارشاد


متن سند:

شماره : 9483 /912 1ـ چگونگی تأسیس، هدف و منابع مالی : حسینیه ارشاد که در جاده قدیم شمیران ایستگاه چالهرز واقع است و مساحت آن قریب 4200 متر مربع می باشد، شامل دو مسجد زمستانی و تابستانی، سالن سخنرانی، کتابخانه، سالن غذاخوری، کلاسهای درس و آبدارخانه است و مجهز به دستگاههای تهویه مطبوع و تلویزیون مداربسته می باشد، در سال 44 با همکاری دکتر عبدالحسین علی آبادی دادستان سابق دیوانعالی کشور، ناصر میناچی مقدم وکیل دادگستری و محمد همایون مدیرعامل کارخانه قند قزوین و عده ای از بازاریان تهران با هزینه اولیه معادل 45میلیون ریال احداث که جمع هزینه کلی حسینیه مزبور بالغ بر 80 میلیون ریال برآورد گردیده لکن هنوز تکمیل و به اتمام نرسیده است.
از لحاظ قانونی حسینیه مورد بحث به صورت یک مؤسسه دینی به وجود آمده و در بدو امر پس از بررسی صلاحیت گردانندگان آن توسط مراجع مسئول اجازه تأسیس آن داده شده و دارای هیچگونه وابستگی به سازمان ملی یا دولتی مشخص نمی باشد و از سازمان اوقاف یا سایر سازمانهای دولتی کمک مالی دریافت نمی نماید.
حسینیه مذکور که در اساسنامه مربوطه «مؤسسه خیریه تعلیماتی و تحقیقاتی علمی و دینی حسینیه ارشاد» نامگذاری شده هدفش بر طبق اساسنامه آن ایجاد مراکز دینی، ایراد خطابه های مذهبی، علمی و اخلاقی، تشریح و ترویج اهداف عالیه دین مبین اسلام، مساعدت و همکاری با سایر مؤسسات مذهبی، چاپ و پخش نشریات دینی و احداث مراکز تحقیقاتی علمی و تربیتی اسلامی بدون دخالت در امور سیاسی می باشد.
طبق اساسنامه این حسینیه اعضاء هیأت مؤسس آن سه نفر فوق الذکر بوده و هیأت مدیره آن که مرکب از سه یا پنج نفر می باشند از طرف هیأت مؤسس انتخاب می شوند و یک یا دو نفر نیز به عنوان عضو علی البدل که از بین مؤسسین یا اشخاص واجد صلاحیت تعیین می گردند برای مدت چهار سال انتخاب می شوند.
هزینه اداره حسینیه ارشاد که ماهیانه نزدیک به 200 هزار ریال می باشد توسط مؤسسین، اعضاء هیأت مدیره و اعضاء علی البدل و برخی از بازرگانان بازار تهران تأمین می گردد به علاوه وجوه به دست آمده از طریق انتشار کتب و نشریات دینی نیز به مصرف قسمتی از مخارج این حسینیه می رسد.
2ـ نوع فعالیتهای مذهبی و سخنرانیهای معموله : سخنران اصلی جلسات مذهبی حسینیه ارشاد دکتر علی شریعتی مزینانی می باشد که در سنوات گذشته مطالبی که جنبه مضره و خلاف مصالح مملکتی داشته باشد عنوان ننموده لکن بعضا در لفافه مطالبی دایر بر مقایسه سوسیالیزم و قوانین اسلامی عنوان کرده است و از طرفی در سخنرانیهایی پیرامون تاریخ اسلام که در آنها نقش سه خلیفه اول در نضج و نشر دین مبین اسلام تأکید و تصریح گردیده بود عده ای از متعصبین مذهبی و روحانیون وی را سنی قلمداد و از در مخالفت با مشارالیه و حسینیه مذکور درآمده و با مراجعه به آیات طراز اول مانند آیت الله شریعتمداری، آیت الله خوانساری و آیت الله میلانی خواسته اند علیه فعالیتهایی که در این حسینیه صورت می گیرد فتوائیه ای صادر نمایند که تاکنون مخالفت آشکاری از جانب آیات مذکور صورت نگرفته ولی برخی از روحانیون در منابر به نامبرده و حسینیه مورد بحث حمله و اعلامیه هایی علیه آن منتشر ساخته اند و این مرکز مذهبی را به عنوان پایگاهی که از جانب کشورهای سنی مذهب تقویت می گردد قلمداد و مردم را به فعالیت علیه آن دعوت نموده اند ضمنا به جهت وجود برخی تسهیلات برای بانوان، حسینیه ارشاد از همان ابتدای تشکیل مرکز شرکت بانوان در آن بوده و یکی از زنان روشنفکر برای بانوان مطالب دینی را تشریح می نموده که پس از بروز اختلافات مذکور مشارالیها نیز به همین جهت از شرکت و سخنرانی در این حسینیه خودداری نموده است، معهذا در جلسات متشکله بانوان این حسینیه بعضا اعلامیه هایی مربوط به عناصر متواری سازمان به اصطلاح آزادیبخش ایران توزیع شده است.
3ـ نفوذ گروههای افراطی مذهبی در حسینیه ارشاد : از بدو تشکیل حسینیه مورد بحث و شروع فعالیتهای مذهبی در آن عده ای از متعصبین مذهبی و افراد منحرف در جلسات مذهبی متشکله در آن شرکت و به تدریج سعی نمودند مسیر فعالیتهای این کانون مذهبی را در جهت خواسته های خود قرار دهند، هرچند در بدو امر این فعالیتهای بطئی و غیرمحسوس بود ولی با مرور زمان شکل واقعی فعالیتهای آنان مجسم گردید و همزمان با شروع دادگاه متهمین سازمان آزادیبخش ایران وابسته به جمعیت به اصطلاح نهضت آزادی، فعل و انفعالاتی در این حسینیه به وقوع پیوست که نشان دهنده رخنه عوامل منحرف در آن بود.
مقارن با پیدا شدن نشانه های فعالیتهای مضره در این حسینیه و نفوذ عوامل منحرف در آن، اعلامیه هایی در تمجید و ستایش از معدومین و محکومین سازمان مذکور در آن توزیع و در واقع این کانون مذهبی به صورت پایگاهی برای تجمع عناصر ناراحت و آماده کردن جوانان متعصب برای شرکت در فعالیتهای خرابکارانه درآمد و دو نمایشنامه تحت عناوین «ابوذر و نهضت شیعی سربداران» در سالن آن به روی صحنه آمد که در پوشش ارائه مطالب مذهبی مردم دعوت و ترغیب به مبارزات طبقاتی شده بودند که در همان موقع به منظور محدود کردن و خنثی نمودن فعالیتهای خلافی که در آن در شرف وقوع بود، ضمن جلوگیری از ادامه نمایش نمایشنامه های مذکور به مسئولین و گردانندگان حسینیه موصوف تذکر لازم برای ممانعت از فعالیتهایی که در حسینیه مذکور صورت می گرفت داده شد.
4ـ نظریه : اگر چه مدارک مستندی وجود ندارد که حکایت از وجود رابطه مستقیم بین گردانندگان این مرکز با عناصر خرابکار و افراطی مذهبی بنماید، معهذا به علت ضعف مدیریت گردانندگان حسینیه مذکور و رخنه برخی عناصر ناصالح در آن و به طور کلی جو مساعدی که در کانون مورد بحث به منظور برخورد افکار و عقاید مذهبی به وجود آمده، زمینه بسیار مساعدی را فراهم ساخته تا عناصر فرصت طلب از اجتماعات متشکله در این محل برای نشر و تبلیغ افکار و عقاید انحرافی خود در مواقع مقتضی بهره برداری نموده و در واقع به تدریج مرکز مورد بحث را به صورت محلی جهت برقراری ارتباطات مشکوک و پخش نشریات مضره و جلب جوانان ساده لوح در جهت گام گذاری در فعالیتهای مضره و خرابکارانه درآورند و بدین ترتیب حسینیه را از سیر به سمت هدف اصلی بازداشته و شرایطی به وجود آورده اند که شبها با ایجاد خاموشی موقت مبادرت به پخش اعلامیه مضره و تحریک آمیز می نمایند و بعضا با طرح مسائل به ظاهر مذهبی عقاید انحرافی و مسموم را به حاضرین تزریق می کنند.
قبلاً چندین بار به گردانندگان اصلی این حسینیه تذکرات و توجهات لازم داده شده معهذا به نظر می رسد که آنان نیز قادر به جلوگیری از وقوع حوادث نامطلوب مذکور نبوده و نمی توانند به ترتیب مطلوبی حسینیه را اداره نمایند که به این ترتیب اصلح است هر چه زودتر به نحو مقتضی اقدامات اساسی در جهت تصفیه عناصر ناصالح و برقراری سیستم مدیریت مقتدر و عاری از جنبه های خلاف مملکتی در این حسینیه صورت گیرد.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، حسینیه ارشاد به روایت اسناد ساواک صفحه 283






صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.