صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : مجلس ترحیم در منزل آقای کفعمی عطف: 4954/312 ـ 2/8/36

تاریخ سند: 9 آبان 1356


موضوع : مجلس ترحیم در منزل آقای کفعمی عطف: 4954/312 ـ 2/8/36


متن سند:

از : 11 ه به : 312 شماره : 10420 /11 ه در ساعت 1200 روز 8 /8 /36 بنا به دعوت قبلی اکثر روحانیون زاهدان جهت صرف ناهار در منزل آقای [شیخ محمد] کفعمی پیشنماز مسجد جامع زاهدان جمع شده بودند بعد از صرف ناهار سید عبداله حسینی که به تازگی پیشنماز گردیده اظهار داشت پسر آیه اللّه خمینی در نجف فوت نموده و فاتحه ای برای شادی روح ایشان بخوانید بعد از خواندن فاتحه صحبت از گرفتن مجلس ترحیم شد.
آقای کفعمی گفت اگر همه حاضرین در مجلس امضا کنند کسی را نخواهند گرفت داماد وی به نام حاجی مزاری پیشنهاد نمود که شفاهی دعوت به عمل آید در همین موقع شیخ محمود صمصام پاسخ داد همین فاتحه ای که خوانده ایم برای هفت جد ما کافی است چه رسد به گرفتن مجلس ترحیم آقای کفعمی1 اظهار داشت در مشهد افسران شهربانی مانع شرکت مردم در جلسه ترحیم شده اند در حالی که اعلامیه ای که چاپ شده بود از طرف آقای شیرازی پخش شده بود به همین جهت یکی از روحانیون به افسران مذکور که مانع از ورود مردم به مسجد میشدند گفت شما از حسن البکر بدتر هستید زیرا حسن البکر با آقای حکیم بد بوده اما وقتی آقا فوت کرد خود حسن البکر زیر تابوت آقا رفت و تشییع جنازه نمود چرا مانع شرکت مردم در مجلس ترحیم می شوید.
پس آقای صمصام اگر هم بگیرند همه ما را خواهند گرفت.
و یک اتوبوس پر خواهد شد و سیدعلی بابا حسینی پاسخ داد همان موقع هم آدمهای ضعیف گرفتار می شوند و به بزرگ ترها کاری ندارند.
آن گاه یکی از روحانیون به نام ذاکر خطاب به سید عبداله حسینی اظهار داشت مسجد شما در جای خلوتی است خوبست همان جا مجلس ترحیم بگیرید و با پیشنهاد او مخالفت گردید و تا پایان مجلس تصمیم لازم اخذ نشد.
نظریه شنبه : ضیافت ناهار روز 8 /8 /36 در منزل آقای کفعمی به منظور ذکر فاتحه برای پسر آیه اللّه خمینی بود و در پایان مجلس وقتی آقای کفعمی خداحافظی نموده دیگر مطلبی در مورد برگزاری مجلس ترحیم [بیان ]ننموده است.
نظریه یکشنبه : در مرخصی است.
نظریه سه شنبه : آقای کفعمی یکی از روحانیون طراز اول زاهدان بوده و داماد او حاجی مزاری و پسرانش به نام صادق و رحیم از کسانی هستند که علاقه مند به خمینی می باشند ولی به علت نامناسب بودن منطقه و محیط تاکنون فعالیت حادی از جانب آنان مشاهده نشده به جز مواردی که به موقع به عرض رسیده است ـ قابوس نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه مورد تأیید می باشد آقای کنونی ـ تکثیر و به پرونده های مربوطه ضمیمه و اقدام شود در ساعت 1300 روز 12 /8 سال 36 به بخش 312 واصل گردید.
در ساعت 10 روز 12 /8 سال 36 به بخش 312 واصل گردید.

توضیحات سند:

1ـ آیه اللّه محمد کفعمی خراسانی در سال 1289 ه.
ش در محله عیدگاه مشهد متولد شد.
دروس مقدماتی را نزد اساتیدی چون ادیب نیشابوری، ادیب ثانی، حاج محمد قوچانی و درس های دوره سطح را در نزد عالمانی مانند آیه اللّه حاج شیخ کاظم دامغانی و آیه اللّه میرزا احمد مدرس یزدی تلمذ کرد.
ایشان در سال 1309 به نجف رفت و در هشت سال اقامت خود در این شهر مراتب عالی علوم دینی را طی کرد.
در سال 1317 به ایران بازگشت و در موطن خود اقامت گزید.
آیه اللّه کفعمی در سال 1319 راهی زابل شد و چندی بعد به اصرار مردم زاهدان در این شهر ماندگار گردید و از آن پس منشأ خدمات فراوان علمی و عمرانی در این منطقه گشت: ساخت مدرسه علمیه زاهدان، مسجد جامع، کتابخانه عمومی این مسجد، مسجد کفعمی، تأسیس خوابگاه، تعمیر 18 مسجد در زابل، ساخت حمام و...
از این قبیل است.
آیه اللّه کفعمی منادی وحدت بین تشیع و تسنن در این منطقه بود.
ایشان ملجأ مبارزانی بود که به این ناحیه تبعید می شدند و یا می گریختند.
کمک های ایشان در سال 47 و 48 هنگام خشکسالی سیستان و بلوچستان که شخصا به روستاها رسیدگی می کرد، از یاد نرفته است.
پس از انقلاب اسلامی نیز آیه اللّه کفعمی در همین ناحیه ماندگار شد و مسائل انقلاب را پی گیری می کرد.
به هنگام جنگ عراق علیه ایران در جمع آوری کمک های مردمی و ارسال آن به جبهه ها تلاش فراوانی کرد.
آیه اللّه کفعمی در سال 1362 پس از ابتلا به بیماری صعب العلاجی دعوت حق را لبیک گفت و در صحن مرقد حضرت رضا (ع) به خاک سپرده شد.

منبع:

کتاب شهید آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی به روایت اسناد ساواک صفحه 417


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.