تاریخ سند: 23 خرداد 1349
موضوع: اظهارات شیخ علیاصغر مروارید
متن سند:
به: 316 شماره: 15295 /20 ﻫ3
از: 20 ﻫ 3
نامبرده بالا در تاریخ 18 /3 /49 از ساعت 2045 در مجلس ختمی که از طرف جامعه وعاظ و گویندگان مذهبی تهران در مسجد جامع بازار منعقد گردیده بود به منبر رفته و اظهار داشت:
در این روزها پس از درگذشت آیتالله حکیم مردم در این فکر میباشند که چه کسی جانشین ایشان میباشد و از طرفی هم باید دید یک عالم مجتهد دارای چه شرایطی باید باشد.
مجتهد نایب امام زمان است و باید برنامه امام زمان را انجام بدهد.
امام زمان هم برنامه حضرت محمد را اجرا میکند و حضرت محمد هم برنامه قرآن را اجرا میکرد.
یک رهبر باید دارای علم و تقوی و عدالت باشد.
دین عدالت اجتماعی را در اجتماع برقرار مینماید تا مردم در آسایش زندگی کنند و یکی از گرسنگی نمیرد و آن دیگری از فرط پرخوری و ما باید پیرو مجتهدی باشیم که مبارز باشد و از وضع کنونی جهان نیز با اطلاع، زیرا دیگر برای ما عالمی که فقط در محراب بنشیند و نماز بخواند کافی نیست.
حضرت علی میفرماید در زمان من مردم به دور من جمع نمیشدند تا از عدالتم بهره ببرند بلکه به دور معاویه حلقه زده بودند تا جیب خود را پر نمایند.
دین فقط برای از بین بردن نجاست از لباس نیامده بلکه دین در هر امور اجتماعی مردم میتواند دخالت کند.
مجتهد شخصی است که بر کرسی عدالت بنشیند و این بار سنگین را به دوش بکشد اگر شما در یک اجتماع یک گناه کنید اثری بر جا نخواهد گذاشت ولی شخصی که رهبر ما میباشد اگر اشتباهی کند با سرنوشت یک ملت بازی میکند.
بسیار آگاه باشید و شخصی را انتخاب نمایید که از وضع کنونی دنیا آگاه باشد.
حضرت آیتالله حکیم در جواب این سؤال که اگر کسی نماز نخواند و روزه نگیرد ولی در جنگ با اسرائیل شهید شود آیا از شهیدان خواهد بود یا خیر؟ در اعلامیهای که موجود است جواب دادهاند اگر هدف این شخص پیشبرد اسلام باشد و در جنگ کشته شود از شهدا خواهد بود.
از آقای حکیم سؤال شده که اگر مسلمانان در حال جنگ باشند و مسلمانان دیگر از ثروت کافی بهرهمند اگر کمکی نکنند گناهکارند.
آقای حکیم جواب داد اگر مسلمان بداند که مسلمانان دیگر از جهت دین مقدس اسلام میجنگند و به آنها کمکی نکند از گناهکاران است.
ولی بعد از این مسایل که گفتم چه کسی میتواند یک نفر مجتهد را انتخاب بکند؟ جواب آن است که نه طبقه وعاظ، نه محرابیها، نه بازاریها، نه آن که صاحب قدرت است.
بلکه فقط و فقط توده مردم این حق [را] دارند.
مردم باید از افراد عالم بپرسند.
امروز مسلمانان در وضعی قرار دارند که یک کشور دو میلیونی اسرائیل 100 میلیون مسلمان را شکست داده است.
پس باید در این موقع مجتهد کسی باشد که دین اسلام را نگهدارد تا هر روز جوانان مسلمان زیر بمبهای آتشزای اسرائیل نسوزند.
تلگرافهای زیادی از قم مخابره شده که فتوکپی چند عدد آن در نزد من است و به عرض شما میرسانم و بعد متن تلگرافی را خواند و افزود این افرادی که نام بردم از طبقات مختلف میباشند که به خدا قسم هیچ نظری ندارند و فقط نظریهشان را در مورد شخصی که باید مجتهد باشد گفتهاند که ایشان هم حضرت آیتالله خمینی است که دارای تمام شرایط رهبریت میباشند.
وی در ساعت 2145 دقیقه به اظهارات خود خاتمه داده و سپس تلگرافاتی را که از جیبش درآورده بود به شخصی که در کنار منبر ایستاده بود داد و گفت اینها را بیرون به من بدهید.
نظریه منبع: منبع نظری ندارد.
نظریه رهبر عملیات: رهبر عملیات نظری ندارد.
آسمانی
نظریه 20 ﻫ 3: 20 ﻫ 3 نظری ندارد
توضیحات سند:
* به: 316 ـ از: 20 ﻫ 3 ـ شماره: 15247 /20 ﻫ 3ـ تاریخ: 19 /3 /49
موضوع: سخنرانی شیخ علیاصغر مروارید در شب هفت آیتالله حکیم
نامبرده بالا در ساعت 2045 روز 18 /3 /49 در مجلس شب هفت آیتالله حکیم که از طرف طبقه وعاظ و گویندگان مذهبی در چهلستون مسجد جامع تشکیل شده بود به منبر رفت و بعد از بیان مقدمه خطاب به حضار گفت اگر پس از رحلت آیتالله حکیم دنبال مسئلهگو میگردید، مسئلهگو زیاد است یک نفر را پیدا کنید برایتان مسئله بگوید ولی آیتالله حکیم فقط به مسائل فقهی اکتفا نکرده است.
ناطق آنگاه مسئلهای را که شخصی از آیت الله حکیم پرسیده بود به شرح زیر بیان داشت:
سئوال، اگر کسی در جبهههای جنگ اعراب و اسرائیل کشته شود و ما ندانیم مسلمان بوده یا نه آیا جزء شهدا محسوب میشود یا خیر؟
جواب، اگر شک دارید که نماز هم میخواند یا نه ولی هدفش پیروزی اسلام باشد جزء شهدای اسلام به حساب میآید.
مسئله دیگر این که اگر مسلمان ثروتمندی بداند ثروتش باعث پیروزی مسلمانها میشود و ثروتش را در این راه خرج نکند جزء دشمنان اسلام به شمار میرود.
آیتاله حکیم مرجعی بود که در مقابل کمونیسم ـ امریکا ـ اسرائیل ـ شوروی ـ صهیونیسم و فلسطین فتوا داده است بنابراین فقط نباید دنبال این مسئله بود که اگر کسی در حال احرام پشهای را بکشد حج او باطل است بلکه باید دنبال این مسئله بود که چرا قدرتمندان سر انسانها را گوش تا گوش میبرند؟ و یا مثلاً موقعی که دانشجویی هنگام درس خواندن به وسیله بمب اسرائیلیها نابود میشود در این جا وظیفه مسلمانها چیست باید راهحلی پیدا کرد که چرا چند صد میلیون مسلمان در مقابل دو میلیون یهودی شکست میخورند.
نتیجه عرایضم اعلامیهای است که از طرف مدرسین حوزه علمیه قم که من به عقاید آنها ایمان دارم و میدانم بدون تظاهر میباشند تلگرام کردهاند.
واعظ موصوف آنگاه اسامی امضاءکنندگان و سپس متن تلگرام را که خطاب به خمینی نوشته شده بود و طی آن پیروزی و موفقیت مسلمین جهان و دوام بقاء او را خواستار شده بودند قرائت کرد و به محض ذکر کلمه خمینی حضار یک صدا صلوات فرستادند.
مروارید در پایان اظهار داشت اعلامیهای هم از طرف محصلین و کرمانیها و کاشانیها تهیه شده است و آنگاه برای عظمت اسلام و نابودی افرادی که برعلیه دین و مسلمانها فعالیت میکنند دعا کرد.
جلسه در ساعت 2200 ختم شد تعداد شرکتکنندگان حدود چهار هزار نفر میشد.
توضیح منبع: یک نسخه اعلامیه که از طرف بانیان این مجلس جهت دعوت مردم تهیه و توزیع شده است به پیوست تقدیم میگردد.
نظریه رهبر عملیات: رهبر عملیات نظری ندارد.
آمال
نظریه 20 ﻫ 3 : 20 ﻫ 3 نظری ندارد.
اداره کل سوم 19 /3 /49
پهلوان 19 /3 /49
* به : 316 ـ از : 20 ﻫ 3 شماره : 15301 /20 ه3 ـ تاریخ : 23 /3 /49 ـ موضوع : شیخ علی اصغر مروارید
نامبرده بالا در ساعت 2100 روز 18 /3 /49 در مسجد جامع تهران منبر رفت و درباره مرجعیت صحبت کرد و گفت مرجع باید در همه امور فتوا داشته باشد و معنی ندارد که مرجع حکم سر بریدن مرغ را بیان کند و حکم کشتن افراد را نادیده بگیرد و صدها مسلمان به دست غیر مسلمان کشته شود.
مشارالیه چند فتوا از آیتالله حکیم نقل کرد که ایشان مبارزه مسلمین را با یهودیان و کمک مالی به مبارزین را لازم دانستهاند.
سپس اعلامیه تسلیتی را که به عنوان خمینی عدهای از روحانیون قم از جمله ربانی شیرازی و حسینعلی منتظری در رأس آن امضاء نموده بودند قرائت کرد که با آوردن اسم خمینی مردم صلوات فرستادند.
مروارید ادامه داد اگر شما و افراد بیغرض کسی را بهتر از ایشان در نظر دارید من دست او را میبوسم.
من غرضی ندارم و تعیین مرجع نمیکنم و هرکس هم در هر مقامی که باشد نمیتواند مرجع را تعیین کند جز اهل خبره، زیرا اگر قدرتی مرجع تقلید را تعیین کرد نمیتواند بینظر باشد.
پس از پایان جلسه همه افراد میگفتند منظور مروارید خمینی بوده در این جلسه علاوه بر افرادی که اعلامیه را امضاء کرده بودند سید محمد باقر طباطبائی قمی برادر سید حسن قمی، علوی بروجردی داماد مرحوم آیتالله بروجردی، سید علی اکبر برقعی قمی، سید عبدالرضا حجازی، ربانی گیلانی، سید غلامرضا کنی و عده زیادی از امامان جماعت و آقایان اهل منبر حضور داشتند.
نظریه منبع: در موقعیت فعلی عدهای مشغول فعالیت به نفع خمینی، عدهای به نفع خوئی و عدهای به نفع شریعتمداری هستند و خودشان به جان هم افتادهاند و چنانچه با این وضع دولت عکسالعملی در برابر طرفداران خمینی و خوئی انجام دهد به مصلحت نمیباشد و به ضرر شریعتمداری تمام خواهد شد.
نظریه رهبر عملیات: رهبر عملیات نظری ندارد.
آسای
نظریه 20 ه3 : 20ه 3 نظری ندارد.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 257