تاریخ سند: 3 مرداد 1357
تقوی از تهران با آیتالله شیرازی مذاکره و اظهار نموده
متن سند:
از: [مشهد] تاریخ: 3 /5 /2537[1357]
به: 312 شماره: 6789/ﻫ 1
تلگراف رمز
پیرو شماره 115/ﻫ 1- 2 /5 /37
تقوی از تهران با آیتالله شیرازی مذاکره و اظهار نموده آقای سبط و لنکرانی در مورد مهدیه کافی تصمیم به برگزاری نماز گرفته، ولی شریعتی گفته ما باید مهدیه را فتح نمائیم. قرار است با آیتالله خوانساری مذاکره و ترتیبی داده شود تا آیتالله شیرازی از پدر خانم کافی (شاهرودی) خواهش نماید شیخ محمود تولائی معروف به حلبی1 را برای مهدیه در نظر بگیرند. شیخان
گیرنده . قیدر
گوینده . خانی
ساعت . 1100
توضیحات سند:
1. حجتالاسلام شیخ محمود ذاکرزاده (تولایى) معروف به حلبى، فرزند غلامرضا در سال 1281 ش در مشهد مقدس متولد شد. پس از طى تحصیلات مقدماتى وارد حوزه علمیه مشهد شد و تحصیلات علوم دینى را تا فقه و اصول ادامه داد.
وى از بنیانگذاران انجمن حجتیه بود که با استفاده از گرایش عمومى مردم به ویژه جوانان به سمت اندیشههاى اسلامى پس از کودتاى امریکایی ـ انگلیسی 28 مرداد 1332 با تأسیس تشکیلات گسترده به جذب نیروهاى ساده مذهبى پرداخت. وی در قیام پانزده خرداد 1342 به رهبرى امام خمینى(ره)، ایده جدایى دین از سیاست را علنا ابراز کرد و لذا در تقابل و تعارض با نهضت بود. شیوه عضوگیری و جلسات مخفی انجمن جاذبههایی داشت تا نیروهای مذهبی بدان بپیوندند. فعالیتهای انجمن، خواسته یا ناخواسته مطلوب ساواک بود. مسلماً اسناد موجود در ساواک و عملکرد رهبران انجمن، باید بیانگر همسویی و توافقهای پنهانی باشد؛ چه در انجمن، انرژی و قدرت فعال جوانان و تحصیل کردگانی که میتوانستند بخش قابل توجهی از بار مبارزه را بر دوش بکشند، صرف آموزش نقاط ضعف مبانی فکری فرقه ضاله بهائیت و آثار و نوشتههای بهائیان میشد! مسلماً در این روند، معلول، جای خود را به علت و انحراف از روش و منش اسلامیت میداد، به خصوص آنکه بهائیت، ابزاری در دست استعمار و استبداد برای کوبیدن دین و تضعیف ایمان مردم بود. خطر بهائیت از آنجا ناشی میشد که صهیونیسم و امپریالیسم اسرائیل و آمریکا در پشت قضیه و ایادی این فرقه در ارگان حکومت پهلوی رسوخ و نفوذ و بعضاً سلطه پیدا کرده بودند. در برنامه عملی و اعلامی انجمن هم جایی برای مبارزه سیاسی علیه «استبداد» و «استعمار» وجود نداشت و به همین دلیل این تشکیلات در طول فعالیتش از تعرض ساواک مصون ماند. برخلاف آنچه انجمن بعد از انقلاب در نفوذ در دستگاههای سیاسی عمل نموده، در ماده 9 اساسنامه انجمن آمده است: «انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت.»
در دوران انقلاب اسلامی نیز انجمن حجتیه حرکتهای متضاد و متعارضی داشته و همواره به مسائل فرعی میپرداخت یا سعی میکرد که مسائل اصلی را، مسائلی حاشیهای و فرعی جلوه دهد. که حضرت امام چند بار صراحتاً به انحراف انجمن اشاره فرموده بودند. شیخ محمود حلبی در 26 دی ماه 1376 درگذشت.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 13 صفحه 214