تاریخ سند: 1 شهریور 1350
موضوع: اظهارات آقای شرافت
متن سند:
از: 20/ﻫ/م
به: 20/ﻫ /12 شماره: 612 /20/ﻫ/م
در ساعت 18 روز 29 /5 /50 جلسه تفسیر و قرائت قرآن با شرکت آقای شرافت در دماوند محله فرامه باغ حاجی توسلی تشکیل گردید.
آقای شرافت در تفسیر و تعبیر آیه (آیت الکرسی) متعاقب بحث هفته قبل پیرامون حیات پروردگار عالم و توحید و قیامت توضیحاتی داد و در زمینه آیه ذکر شده مفصلاً صحبت نمود.
سپس درخصوص خواب چنین گفت: یک نوع خواب برای زندگی موجود زنده ضروری است ولی انواع خواب های دیگر داریم ازقبیل خواب غفلت ـ خواب شهوت و غیره که لالایی این خوابها را استعمار میخواند و آنچنان میخواباند که فقط باید وسیله نهضت و انقلاب بیدار شد و عوامل این خوابها عبارتند از تلویزیون ـ رادیو ـ روزنامه ها و چیزهای دیگر که این مردم را آنچنان به خواب فرو برده که بیدار شدن آنها از این خواب خیلی مشکل است.
آقای شرافت بحثی درخصوص انتقاد از مطالب روزنامه اطلاعات نمود و گفت خوابهای غفلت و استعماری بدین صورت ما را میخواباند که روزنامه اطلاعات و به قولی رکن پنجم مشروطیت این مملکت در تاریخ 23 /5 /50 بحث اجتماعی خود را تحت عنوان شرابخواری و میگساری درج نموده که خلاصه آن اینست: در تهران بیش از دوهزار محل اعم از میکدهها ـ مشروب فروشی ها ـ اغذیه فروشیها ـ بارها ـ کابارهها ـ هتلها هستند که جواز فروش مشروبات الکلی دارند و بیش از یکصد و هشتاد هزار نفر از مردم تهران الکلیست میباشند و روزانه بیش از پانصد هزار تومان مردم تهران پول مشروبات الکلی میدهند که با این مبلغ میتوان چند مدرسه ساخت و یا یک کارخانه بنا نمود که در آن 20 نفر مشغول به کار شوند.
به طورکلی تهران با سه میلیون نفر جمعیت بالاترین رقم مصرف الکل در ایران را دارد واقعاً که افتخار به تهران و مردم تهران و پایتخت کشور مسلمان ایران، ظاهر امر را نگاه کنیم میبینیم که آقای اطلاعات دلسوز به حال جامعه شده و بحث دلسوزانهای کرده ما در اسلام از نظر تحریم الکل مگرشک و تردید داریم ـ مگر ازنظر پزشکی در مضرات الکل تردید داریم که آقای اطلاعات اینطور دلسوز شده، این بحث اجتماعی اطلاعات ندای استعمار است که میبینیم.
در سال 1340 تعداد کارخانجات مشروبسازی در ایران 22 کارخانه بوده و حالا پس از ده سال به 32 کارخانه رسیده و وقتی به این دلسوزی اجتماعی آقای اطلاعات شک میکنیم که چند شب بعد از این بحث در صفحه اول خود باخط درشت تبلیغ آبجو بینالمللی میکند و در صفحات بعد از فوائد آبجو تعریف میکند آیا این اعمال روزنامه اطلاعات که راهبر فکر جوانان است خواب استعمار نیست.
نامبرده اضافه نمود این مطالب که دیگر به سیاست و دولت مربوط نیست که بگویند این حرفها را نزن، در سیاست داخل نشو، این مطالب مربوط به دین و مذهب و اجتماع مسلمانان است باید این حرفها را بزنیم، باید جلوی این آقای اطلاعات را با نامه، تلفن و غیره بگیریم تو که با یک ریال دو ریال مملکت کاخ ساختهای ـ ترقی کردهای رکن پنجم مشروطه شدهای ـ سناتور1 شدهای چرا به مملکت مسلمان شیعه و در روزنامه کثیرالانتشار آگهی تبلیغ آبجو بینالمللی میکنی مگر قانون اساسی مملکت نگفته هرنوع مطلبی در مطبوعات که با دین و مذهب مخالف باشد چاپ شود جرم است چرا آقای اطلاعات مبادرت به چنین کاری کرده.
آقای شرافت در دنباله سخنان خود به روزنامه کیهان2 حمله میکند و میگوید هم پالکی اطلاعات یعنی کیهان بحث آزادی سقط جنین را عنوان کرده و از قول فلان دکتر یا پروفسور میگوید چون جنین تا چهار ماهگی حیات ندارد سقط آن بلامانع است واضافه میکند این مطالب باید گفته شود در این طور مسائل بیدار شوید همه کارها را که نباید منتظر امام زمان بود تا بیاید اصلاح کند، کار دین مربوط به امام زمان، کارهای دیگر مربوط به امام زمان ولی کارهای ناموس اجتماع هم مربوط به امام زمان؟ چرا باید روزنامه چنین بحثی را عنوان کند اگر مردم از خود عکسالعمل نشان ندهند چند وقت دیگر سقط جنین به عنوان لایحه در مجلسین تصویب میشود، آزادی سقط جنین یعنی آزادی فحشاء ـ نشر فحشاء و عمل زنا ـ تجاوز به ناموس مردم با تجویز، چه بلاها به سر ما آوردهاند و میآورند متوجه نیستیم در خواب غفلت هستیم، این مطالب مربوط به سیاست و دولت نیست باید جلوی نشر این قبیل مطالب را بگیریم.
ما در اسلام آیه صریح داریم که وقتی نطفه در رحم جای گرفت موجود زنده است و سقط آن از نظر قوانین اسلام و قرآن قتل نفس و جرم است و جالب این که روزنامه کیهان با حال مسخرهای می نویسد مردم جنوب شهر با سقط جنین مخالفند ولی مردم شمال شهر - تحصیل کردهها ـ اروپا رفتهها ـروشنفکران با سقط جنین و عمل نامشروع زنا و فحشای دختران و زنان موافقند ،بیائید بخاطر حفظ ناموس خود به اینگونه مطالب اعتراض کنیم، آیا این مسائل نشانه هائی از ندای استعمار نیست که روزنامههای کثیرالانتشار مملکت با مزدوری مبلغ آن شده اند و تحت عنوان بحث اجتماعی آن را بیان میکنند حال میشود گفت این روزنامهها بجای رکن پنجم مشروطیت رکن پنجم و ستون پنجم استعمار میباشند.
سپس آقای شرافت بیان داشت از مراجع مذهبی بخواهید که جلوی نشر اینگونه مطالب را در روزنامهها بگیرند و اگر روحانیون خاموش مینشینند شما خودتان پاسخگوئی کنید و خاموش ننشینید.
3 درخاتمه برای حفظ نوامیس اجتماع و استقلال کشور و حفظ مراجع مجاهد در راه حق دعا نمود.
در این مجلس اصغر نوروزی ـ هادی رهنما ـ شریعتمداری ـ صفری ـ ندیمی ـ نجاری ـ محمدیان ـ اقبالی کوچک ـ درویشی ـ محمد مقتدائی ـ محمدابراهیم نمازی ـ ناصر گودرزی ـ و عدهای از جوانان ییلاقی و دانش آموز دبیرستانی و افراد محلی که جمعاً حدود 60 نفر بودند حضور داشتند.
این جلسه در ساعت 19 پایان یافت.
نظریه یکشنبه: مفاد گزارش خبر بنظر صحیح می رسد.
بنفشه
نظریه 20/ﻫ/م: نظریه یکشنبه موردتائید است
درمورد محمدجواد شرافت قبلاً اقدام شده و اطلاعیه جهت شهربانی ارسال و به ساواک تهران اعلام گردید که تحت مراقبت و دقیق باشد.
در پرونده محمدجواد شرافت بایگانی شود
12130
توضیحات سند:
1 .
منظور عباس مسعودی است.
عباس مسعودی، فرزند حاج محمدعلی، در سال 1280 هش در تهران به دنیا آمد.
پس از خاتمهی تحصیلات مقدماتی و متوسطه در تهران، چون قادر به ادامه تحصیل نبود و از جهت زندگی و معاش در زحمت بود، ابتدا به شغل حروفچینی و کارگر سادهی مطبعه در مطابع تهران روی آورد و پس از 4 سال به تدریج مصحح روزنامهی «اقدام» و «شفق» و خبرنگار روزنامه های «ایران» و «کوشش» شد.
در سال 1300 ش ابتدا مرکز کوچکی که فقط یک اتاق داشت در تهران دایر کرد که مرکز اطلاعات نامیده می شد و اخبار خبرگزاریهای «رویتر» و «هاواس» را از دوایر مطبوعاتی این دو سفارتخانه می گرفت و با دادن مبلغ مختصری اجازهی ترجمه و نشر آن را در تهران گرفت.
مسعودی در تیرماه 1304 امتیاز روزنامهی اطلاعات و در واقع امتیاز روزنامهای را که متعلق به فردی به نام علی اکبر سلیمی بود با نیرنگ و فشار پلیس وقت اخذ کرد.
بعدها اطلاعات دارای مؤسسات فنی و نشریات دیگری مانند : اطلاعات کودکان، مجله اطلاعات هفتگی، مجله اطلاعات ماهانه، مجله بانوان، جوانان، تهران ژورنال و اطلاعات هوایی شد.
مشاغل دولتی مسعودی از سال 1314 شروع شد و در آن حال به وکالت دورهی دهم مجلس شورای ملی از حوزهی انتخابیهی تهران رسید و تا پایان دورهی پانزدهم، شش دوره متوالی همچنان وکیل بود.
او در سال 1328 به سمت سناتوری تهران انتخاب شد و تا سال 1351 در این سمت باقی ماند.
وی به زبان انگلیسی و فرانسه آشنا بود.
ساواک در سند بیوگرافی او آورده است: «او فردی متخصص در فن، اهل زدوبند، خوش مشرب، محافظه کار، حقه باز، هنرهای هزار رنگ، جاسوس صفت، علاقه مند به افزایش ثروت، غیرقابل اعتماد و مورد تنفر عامه مردم می باشد.
»
نامبرده با تمام حوادث بعد از دههی 20 سازش داشته، نوکر رضاشاه بود و با مخالفین او نیز نزدیک بود.
در سال 1320 پس از حادثهی سوم شهریور سلسله مقالاتی علیه رضاشاه نوشت.
در سال 1321 در ماجرای 17 آذر علیه قوام السلطنه شرکت کرد و پس از 17 سال برای اولین بار روزنامهی او توقیف شد و به زندان افتاد.
از اواسط سال 1320 روزنامهی او طرفدار مصدق شد و در 25 مرداد سال 1332، شدیدترین حملات علیه شاه و حکومت را انجام داد.
با حزب توده، حزب اراده ملی و هر سیاست و گروهی نزدیک بود و سازش می کرد.
بعد از وارد شدن به امور روزنامه نگاری به سیاست انگلستان نزدیک شد و به عامیون نزدیک شد و ترقی کرد.
مسعودی عضو جمعیت فراماسونری لژ ایران و از افراد مؤثر در تشکیل کلوپ روتاری و عضو کلوپ تهران بود.
بنیانگذار و مدیر مؤسسهی اطلاعات سرانجام در سن 73 سالگی در دفتر کار خود درگذشت.
ر.ک: رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، مسعودیها، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1392
2.
روزنامه کیهان انترناشنال: به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی فروغ اعظم اتحادیه (مصباح زاده) و سردبیری کاظم زرنگار به صورت روزانه در سال 1322 در تهران منتشر میشد.
فهرست روزنامههای موجود در کتابخانهی سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، شمارهی اول آبان، 67 ، صفحهی 113
3.
در این زمان که فرهنگ فساد و بیبند و باری دامنگیر جامعه بود و روزنامهها و مجلات و رادیو و تلویزیون به صورت کاملاً هماهنگ به ترویج بی دینی مشغول بودند ، یکی از دغدغه های سخنرانان مذهبی، پرداختن به این مسأله بود.
حجت الاسلام و المسلمین فلسفی (ره) نیز در مرداد ماه 1350 در مسجد ارگ به منبر رفت و گفت: «همین روحانیون هستند که باید مردم را به راه راست هدایت کرده و آنها را از شهوترانیها و بدبختیها نجات بدهند ...
.
چند روز پیش راجع به سقط جنین و کورتاژ مطالبی را در روزنامه نوشته بودند که واقعاً شرم آور است در مملکت اسلامی چنین حرفهائی زده شود.
کورتاژ یعنی قتل و آدم کشی ...
میدانید چه کسانی این برنامهها را تهیه کردهاند؟ آنهایی که مشغول لهو و لعب هستند و برای اینکه با این برنامه خودشان را نجات دهند و همه را به طرفشان بکشانند، عجله دارند که هرچه زودتر این برنامه را به مجلس برده و به مرحله قانون برسانند و آزاد باشند ...
.
تبلیغ درباره کوروش دیگر بس است.
مگر کوروش برای این مملکت چه کرد جز اینکه شراب خواری و بت پرستی را رواج داد ...
.
»
یاران امام به روایت اسناد ساواک، حجتالاسلام محمدتقی فلسفی، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1378، ص 420
منبع:
کتاب
شهید سید محمد جواد شرافت به روایت اسناد ساواک صفحه 161