صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اظهارات محمد سبحانی

تاریخ سند: 28 مهر 1347


موضوع : اظهارات محمد سبحانی


متن سند:

از : 21 به : 316 شماره : 3544 /21 روز 26 /8 /47 محمد سبحانی که اخیرا از عتبات به قم مراجعت نموده ضمن بحث درباره خمینی اظهار داشت که میزان شهریه پرداختی خمینی به هریک از طلاب 2 الی 3 دینار می باشد و به خانواده های بزرگ روحانی نیز پول زیادی می پردازد1 و خمینی برخلاف ایران در نجف خود را وسیله پرداخت پول بین مردم وارد کرده2 و میزان وجه پرداختی وی کمتر از آیه اللّه حکیم3 نیست ضمنا ملاقات با مردم پس از اتمام نماز مغرب و عشا در منزلش صورت می گیرد و مصطفی خمینی نیز اغلب در غیاب وی به امور مربوطه رسیدگی می نماید4 سبحانی افزوده سیدمرتضی مبرقع معروف به حاج داداش فقیه پیشکار آیه اللّه نجفی که اخیرا به نجف عزیمت نموده اغلب با مصطفی خمینی ارتباط نزدیک داشته و در همه جا همراه مصطفی بود.
سبحانی اضافه نمود که مراجع حوزه نجف به خمینی متذکر گردیده اند که اوضاع حساس نجف را در نظر گرفته و کوچکترین اقدام سیاسی ننماید و بدین جهت خمینی و فرزندش مصطفی نسبت به آیه اللّه حکیم خیلی تواضع دارند5 حتی مصطفی در جلسه درس آقای حکیم شرکت می نماید و از وی شهریه دریافت می دارد و با اوضاع و شرایط فعلی حوزه نجف مقام آیه اللّه حکیم به مراتب بالاتر از سایر مراجع می باشد و به نظر می رسد که خمینی و پسرش کمی عاقل شده اند.
6 نظریه منبع : نظری ندارد نظریه رهبر عملیات ـ مفاد فوق صحیح به نظر می رسد و اصلح است ضمن تهیه مشخصات بیشتر محمد سبحانی اعمال و رفتار وی تحت کنترل قرار گیرد.
مرشد نظریه امنیت داخلی ـ مفاد گزارش صحیح است موضوع عزیمت مبرقع به نجف نیز مورد تأیید است مبرقع قبل از عزیمت مراتب مسافرت خود را و همچنین وارد گشتن به منزل مصطفی را عنوان نموده است حاج داداش که همان مبرقع باشد از نزدیکان نجفی مرعشی و از روحانیون شوخ طبع است و جامعه روحانیت وی را به بذله گویی می شناسد در مراجعت بهره برداری های لازم به عمل خواهد آمد.
روحانی رونوشت برابر اصل و اصل در پرونده روح اله خمینی است این رونوشت در پرونده مصطفی خمینی بایگانی شود.
یثربی

توضیحات سند:

1ـ این یکی از شایعاتی است که مخالفان حضرت امام (ره) برای لطمه زدن به ایشان ساخته و پرداخته بودند.
2ـ ذهنیت توهم آمیز ساواک و مخالفان حضرت امام (ره) و باند شریعتمداری، محبوبیت روزافزون امام درنجف را به مسائل مالی منتسب می ساخت در حالی که امکانات پولی و شهریه های پرداختی سایر مراجع به مراتب از امام بیشتر بود.
تا آبان ماه 1347، در نجف شهریه رسمی از طرف حضرت امام (ره) پرداخت نمی شدو یک سال قبل هر دو ماه یک بار و سرانجام به طور ماهانه و رسمی پرداخت شهریه امام آغاز شد.
(نهضت امام خمینی، جلد 2، ص 183) درواقع اظهارات این سند زمانی ابراز شده که تازه در همان ماه پرداخت ماهیانه شهریه حضرت امام خمینی (ره) به طلاب شروع گشته است.
3ـ آیه اللّه العظمی سید محسن حکیم در سال 1264 هجری شمسی در لبنان متولد شد.
پدرش مرحوم سید مهدی حکیم از مراجع زمان خود بود.
آیه اللّه حکیم از نه سالگی به تحصیل علوم اسلامی پرداخت.
محضر مراجع و مدرسان بزرگی همچون آقا ضیاءالدین عراقی، حاج شیخ علی باقری جواهری را درک کرد و در درس مرحوم میرزامحمدحسین نائینی حضور یافت و تلمذ در محضر مرحوم سید محمدسعید حبوبی را غنیمت می شمرد.
پس از رحلت آیه اللّه بروجردی در مقام مرجعیت شیعه سراسر عمر خود را صرف تبلیغ دین نمود.
از نهضت امام خمینی (ره) دفاع می کرد و نامه های اعتراض آمیز به شاه نوشت.
مرحوم آیه اللّه حکیم همواره مورد اذیت و آزار بعثیان عراق و کمونیست های بغداد قرار می گرفت و سرانجام پس از 84 سال زندگی پر ثمر در سال 1348 هجری شمسی دنیا را وداع گفت و در جوار رحمت حق آرمید.
برخی از آثار قلمی آیه اللّه حکیم بدین قرار است : 1ـ حاشیه ریاض المسائل 2ـ حقائق الاصول در دو جلد 3ـ مستمسک عروه الوثقی در چهارده جلد.
4ـ شهید آیت الله حاج سید مصطفی خمینی در نجف «گرچه به ظاهر در امور (دفتر) دخالت مباشر و مستقیم نمی کرد ولی در باطن، امور اجتماعی و سیاسی حضرت امام رامدیریت می نمود.
»(فصلنامه جضور، ش 17، پاییز 75، ص 57) 5ـ تواضع و احترام حضرت امام خمینی (ره) و شهید آیت الله مصطفی خمینی نسبت به آیت الله العظمی سیدمحسن حکیم، به دلیل شخصیت بزرگوار ایشان و اعتقاد عمیق امام به حفظ حرمت مرجعیت و تحکیم الفت و اتحاد بین مراجع بوده است نه به جهت دیگری.
ضمنا مخالفین حضرت امام (ره) و ساواک با اقدامات توطئه گرانه ای درصدد ایجاد اختلاف بین حضرت امام (ره) و آیت الله حکیم بودند که درایت و کیاست امام مانع موفقیت آنان شد.
ساواک در گزارش در این باره چنین اعتراف می کند: «روش آیت الله خمینی در نجف اشرف و برخورد مشارالیه با آیت الله حکیم بسیار صمیمانه بوده و نهایت خضوع و احترام را نسبت به آیت الله حکیم به کار برده و موجب گردیده بین دونفر فوق و طرفداران آنها صمیمیت و اتحاد به خصوصی ایجاد گردیده و درنظر دارند حتی اعلامیه های مشترکی صادر نمایند و مبارزات خود را مجددا شروع کنند...
» (نهضت امام خمینی، جلد 2، ص 146) 6ـ فرد اظهارکننده که از ذهنیت منفی نسبت به حضرت امام (ره) و شهید آیت الله مصطفی خمینی برخوردار است، رفتار داهیانه و بزرگوارانه ایشان را که همانند رفتارشان در حوزه علمیه قم بوده است، نوعی تغییر تصور کرده و تعبیر خود را درباره آن بیان نموده است.
ضمنا درک پیچیدگی ها و ظرافت های تاکتیک های مبارزاتی حضرت امام (ره) در نجف توسط هرکس امکان پذیر نمی بود و موجب سوء برداشت هایی در افراد سطحی نیز می گردید.
البته در زمان ابراز این اظهارات (آبان 47) ابعاد بسیاری ازمبارزات حضرت امام (ره) درقالب پیام ها، سخنرانی ها و اعلامیه های قاطع و روشنگر آشکار گردیده بود و برخلاف آن چه که در سند ادعا شده، روز به روز بر حجم و گستردگی فعالیت های مبارزاتی ایشان از پایگاه نجف افزوده می گردید.
(ر.ک: نهضت امام خمینی، جلد دوم)

منبع:

کتاب شهید آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی به روایت اسناد ساواک صفحه 244


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.