صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: اظهارات سید عباس سیدی شغل روضه‌خوان

تاریخ سند: 2 اردیبهشت 1352


موضوع: اظهارات سید عباس سیدی شغل روضه‌خوان


متن سند:

از: 9/ق تاریخ:2 /2 /1352
به: 9/ﻫ شماره: 157/ق
موضوع: اظهارات سید عباس سیدی شغل روضه‌خوان

1. ساعت 19:30 روز 28 /1 /52 در منزل شیخ عبدالله ابراهیمی‌نژاد در قوچان آقای سیدعباس سیدی یکی از روضه‌خوان‌های قوچان چنین اظهار داشت: «چندی قبل من در خارج از قوچان در اطراف تهران به دیدن یکی از بستگانم رفتم. شب جمعه بود به رادیو بغداد گوش می‌دادم. رادیو بغداد پس از اینکه گفت اینجا بغداد است بلافاصله گفت اینجا منزل آیت‌الله روح‌الله موسوی خمینی است. خمینی فرمودند: دولت ایران یک عده روحانی‌نما را به‌عنوان سپاه دین به روستاها می‌فرستد. اینها مأمورین سازمان امنیت هستند.» سید عباس سیدی از خمینی تعریف می‌کرد و می‌گفت خمینی خیلی مقلد دارد، من خودم (سیدی) از او تقلید می‌کنم. شیخ عبد‌الله ابراهیمی‌نژاد اظهار داشت: «اخیراً طبقه مقدسین از خمینی نگران شده‌اند. ضمناً رادیو بغداد هم به خمینی تهمت می‌زند. شما که او را ندیدید که صدای او را بشناسید.» سیدی در پاسخ گفت چرا او را دیده‌ام.
2. شیخ عبدالله ابراهیمی اظهار داشت «چند شب قبل خواب دیدم با شیخ حسین وحید (وی یکی از مدرسین بزرگ حوزه علمیه قم است) هستم. به دسته‌ای گرگ برخوردیم چند سگ نیز آمدند به مقابله با گرگ‌ها. ما نجات پیدا کردیم. در زمان امامان هم خلفاء بنی‌امیه و بنی‌عباس به هم افتادند. امام صادق از موقعیت استفاده کردند و ترویج دین نمودند. فعلاً یهودی‌ها بین مسلمانان اختلاف انداخته‌اند. ما باید از این موقعیت استفاده کنیم و حقیقت دین را گسترش دهیم.» شیخ عبد‌الله ابراهیمی اضافه نمود یهودی‎ها صاحب قدرت مالی زیادی شدند. نیکسون اگر با آنها همکاری نمی‌کرد رئیس‌جمهور نمی‌شد.
3. شیخ عبد‌الله اظهار داشت اخیراً آزمون سرپرست اوقاف در قم از علما خواسته که روحانیت قم زیر نظر اوقاف به عهده علما باشد. علما موافقت نکردند فقط دو نفر از آخوندهای معاودین عراقی که نام یکی وحید است پول اوقاف را قبول کرده و به طلاب موافق با نیت اوقاف بپردازد. این دو نفر که قبول کرده‌اند به خاطر دو مطلب است، یکی اینکه از بعثی‌های عراق ناراحتی داشته‌اند. دیگر اینکه به خاطر نازی است که دولت از آنها کشیده و معاودین را احترام کرده. اگر غیر از این بود آنها هم قبول نمی‌کردند.
نظریه شنبه: بهتر است مدتی سید عباس سیدی ساکن قوچان جنب دبستان بهادری مدتی تحت نظر باشد. ضمناً بهتر است اوقاف برنامه خود را مبنی بر دخالت در حوزه‌های علمیه از حوزه‌های علمیه کوچک مثل قوچان شروع نماید و با برنامه‌های صحیح و طرح‌های آموزنده از انحراف طلاب کوچک جلوگیری نماید.
نظریه یکشنبه: ضمن تأیید نظریه شنبه از منبع خواسته شد تا حدود امکان از وی (سیدی) مراقبت نماید.
نظریه 9/ق: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
8273 /9 ﻫ ـ 4 /2 /52
آقای وثوقی، علیخانی!
با توجه به نظریه شنبه بررسی و بهره‌برداری فرمایید. تصور می‎رود مفید باشد ـ 12 /2





منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 07 صفحه 382


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.