تاریخ سند: 3 فروردین 1352
گزارش
متن سند:
محترما معروض میدارد: بفرموده در مجلس سوگواری که در
محوطه میدان نو تشکیل بود حاضر شده ساعت 1000 آقای شیخ حسین مسئله
گو بمنبر رفت و ضمن بیان مسائل مذهبی در مورد نماز روز جمعه اظهار داشت
نماز ظهر جمعه را آیت اله گلپایگانی1 و آیت اله آقای نجفی2 فتوی داده اند که
بخوانید ولی آیت اله عظمی که در نجف اشرف میباشند3 و مؤمنین و مسلمانان
منتظر مراجعت ایشان میباشند فتوی میدهند که اگر نخوانند اشکال ندارد و بعد
ذکر شهادت حضرت فاطمه زهرا علیها سلام را خواند بعد یکنفر اشعار مذهبی
خواند و اعلام نمود آقایان از دادن شعار خودداری نمایند و اگر کسی شعار داد
صلوات نفرستید.
سپس آقای سید عبدالکریم هاشمی نژاد منبر رفت و اظهار
داشت تعدادی نامه از طرف دوستان بمن رسیده و سئوالهائی کرده اند که من
بایستی بالا ی منبر پاسخ بدهم و من تا آنجا که برایم امکان دارد جواب میدهم
ولی به بعضی سئوالها نمی توانم جواب بدهم چون تابلوی ورود ممنوع جلوی
آنها گذاشته اند و بعد درباره حکومت اسلامی و سیستم قانون گذاری اسلام
صحبت کرد و گفت کشورهای بزرگ ثروت و منابع زیر زمینی کشورهای دیگر
را میبرند و کشورهای کوچک را استعمار گران ثروتشان را میبرند و آنوقت ما
میگوئیم دین اسلام با مادیت مغایرت دارد در صورتیکه دین اسلام دین اقتصاد
هم هست اگر مسلمان وضع مادی درست نداشته باشد گاهی کفر هم میگوید و
چند وقت پیش همین روزنامه عصر تهران دو خبر نوشتند اولین خبر این بود که
آمریکا
و یهودیهای سایر کشورها بعضی از آنها که حتی در کشورهای اسلامی هم
می باشند روزانه یک میلیون دلار باسرائیل کمک می کنند خبر دوم این بود که از
قول عرفات1 نوشتند که ما برای سربازان مجروح خود دارو و غذا نداریم علت
این است که ما فروع دین را در نظر گرفته ایم و اصول دین را رها کرده ایم مثل
هارون الرشید که مراسم حج را بجا میآورد ولیکن با حضرت موسی ابن جعفر
علیه السلام مخالفت مینمود.
در صورتیکه رفتن من به حج نکات زیادی را برای
ما روشن میکند تبعیض را از میان بر میدارد چون دین اسلام دین مساوات است
ولیکن ما رفتن به حجمان هم درجه 1 و 2 دارد درجه یکی ها را در بهترین هتل ها
منزل میدهند دیگران را در سطح پائین تر قرار میدهند و این خبرها را که میگویم
در روزنامه ها می نویسند فردا جلوی ما را نگیرید میگویند وضع بعضی مردم مثلاً
جنوب شهری ها خوب نیست یا میگویند چرا پولها را میبرند به عربها میدهند
وبمردم فقیر کمک نمی کنند: مثلاً یک روزنامه نوشته بود در مراسم حج 500
میلیون تومان پول از کشور خارج شده در صورتیکه در آن سال 30 هزار نفر به
حج رفتند و اگر حساب کنیم نصف پولیکه برای حج داشتند صرف خرید بلیط
هواپیما و گذرنامه میشود و بقیه هم در حدود 60 میلیون تومان میشود چرا 500
میلیون تومان؟ و اگر این پول هم صرف مسلمانان بشود چه عیبی دارد در مراسم
حج عللی است که نمونه آن الجزایر است که در مراسم حج که مسلمانان جهان
گرد هم جمع میشوند بدنیا اعلام نمود که فرانسه بما زور میگوید و بهمین علل هم
به فرانسه پیروز شد.
ولی چرا روزنامه ها نمی نویسند رفتن به کشورهای غربی
پول را از کشور
خارج میکنند من نمیگویم درهای مملکت رابه بندید رفتن برای بعضی کارها
مثل قراردادهای اقتصادی یا مریض هائی که بایستی بخارج بروند اینها اشکال
ندارد من برای آنها که جهت تفریح میروند میگویم مثلاً چندی قبل روزنامه ها
نوشتند یک زن یک بلیط هواپیما برای خودش گرفت و یکی هم برای سگش
چون دندان سگش درد میکرد او را بخارج برای معالجه برد چون دستگاه ماساژ
قلب سگ در اینجا نبود.
چرا روزنامه نمی نویسد چقدر پول خرج رقاصه ها و
باصطلاح هنرمندان در هتل های درجه یک و کافه ها میشود.
یا رقاصه های
خارجی که بایران میآیند چی همراه میاورند و موقعیکه میروند چه همراه میبرند.
و سپس اضافه نمود سازمانهائی برای رفاه مردم در دنیا تأسیس میشود که دردی
دوا نمیکند مثل اسرائیل که بچه سازمان ملل است و دست پرورده اوست و
خطاب بطلاب گفت آقایان دین اسلام دین انزوا و گوشه گیری نیست دین کار و
کوشش است دین اقتصاد است دین سیاست است.
اسلام از سیاست به دور نیست
دین اسلام همانطور که در صدر اسلام ترقی داشت اکنون هم در حال ترقی و
تکامل پیشرفت است و بعد ذکر شهادت حضرت امام حسین علیه السلام را
خواند و بعلماء و حوزه های علمیه و (آیت اله العظمی) دعا و باسرائیل نفرین کرد
و اضافه نمود خداوند مسجد الاقصی را مجددا به مسلمانان باز گرداند در ساعت
1220 ـ ظهر مجلس خاتمه یافت.
وجمع کثیری که از طبقات مختلف در پای
منبر بودند با آرامش متفرق شدند مراتب گزارشا عرض شد ـ امضاء ـ 3 /1 /52 ـ
رونوشت برابر با اصل است.
% ب
توضیحات سند:
1 ـ آیت الله العظمی حاج سید
محمدرضا گلپایگانی در سال
1277 ه .
ش در روستای
گوگددر شش کیلومتری
گلپایگان دیده به جهان گشود.
ایشان تحصیلات مقدماتی را
در زادگاه خود و اراک
گذراندند و سپس به دعوت
آیت الله العظمی حائری یزدی به
قم رفتند و مدارج عالی علوم
حوزوی را در این شهر کسب
کردند.
تبحّر آیت الله گلپایگانی
در علم فقه موجب شد که ایشان
هفتاد سال مدرس این علم در
حوزه علمیه قم باشند.
گذشته از
خدمات علمی و آموزشی، از
ایشان مدارس، بیمارستانها و
مراکز عام المنفعه بسیاری به
جای مانده است.
واکنشهای
سیاسی حضرت آیت اللهالعظمی
گلپایگانی نسبت به مسائل روز
ایران و جهان اسلام، رژیم
پهلوی را همواره وادار می کرد
که از موضع گیریهای ایشان
بیمناک باشد.
اعلامیه هایی که
علیه رژیم شاه در مناسبتهای
مختلف به ویژه در سالهای 56 و
57 از سوی ایشان صادر شد،
تنور مبارزه مردم را علیه رژیم
شاه گرم نگاه داشت.
مراسم
نیایشی که ایشان در سال 1352
برای پیروزی مسلمانان در
جنگ با اسرائیل برپا کردند در
آن زمان واکنش قابل توجهی به
همراه داشت.
حضرت آیت الله
العظمی گلپایگانی در آذرماه
سال 1372 به ملکوت اعلی
پیوست.
2 ـ آیت اللّه العظمی سید شهاب
الدین مرعشی نجفی در سال
1276 ه .
ش در شهر نجف به
دنیاآمد.
ایشان پس از تلمّذ در
نزد بزرگان دین به ایران آمد.
آیت اللّه مرعشی نجفی
در سنین جوانی به اجتهاد رسید
و در علوم گوناگون به ویژه علم
رجال سرآمد شد.
از خدمات بی
نظیر این عالم ربانی تأسیس
کتابخانه ای در شهر قم است که
امروزه به جهت داشتن نسخ بی
نظیر خطی آوازه ای جهانی
دارد.
آیت اللّه العظمی مرعشی
نجفی همواره از مواضع امام
خمینی (ره) در طول دوران
مبارزه حمایت کرد.
ایشان در
هفتم شهریور 1369 پس از 96
سال زندگی دار فانی را وداع
گفت.
3 ـ منظور آیت الله العظمی که در
نجف اشرف می باشند، حضرت
امام خمینی (سلام اللّه علیه) است.
1ـ یاسر عرفات رهبر سازمان
آزادیبخش فلسطین است که به
سال 1939 میلادی متولد شد و
هم اکنون در قید حیات می باشد.
بدنبال جنگ 1967 و شکستی
که دامنگیراعراب شد، «سازمان
آزادیبخش فلسطین» بیش ازهر
نهادی در جهان عرب ضرورت
ادامه مبارزه علیه اسرائیل و
تجدید نظری در ساختار خود
احساس کرد.
پس از یک باز
سازی اساسی، «احمد شقیری»
از رهبری آن کنار رفت و
مهندسی فلسطینی به نام «یاسر
عرفات» جانشین او گشت.
طی
24 سالی که عرفات رهبری این
سازمان را بر عهده داشته،
سازمان مزبور از یک گروه غیر
فعّال به صورت نیروی
رزمنده ای در آمد که در سطح
بین المللی مطرح است.
به دنبال
توطئه وسیع اسرائیل و
فالانژهای لبنانی که منجر به قتل
عام اردوگاههای «تل زعتر» و
«صبرا» و «شتیلا» شد،
فلسطینی در داخل لبنان به
مخاطره افتاد و در تابستان
1983 به علّت دو دستگی
شدیدی که میان سازمانهای
فلسطینی پدید آمده بود، در
طرابلس ـ لبنان به محاصره افتاد
ولی موفق به نجات خود و
برجستگان سازمان آزادی بخش
فلسطین گردید و از آن تاریخ
ستاد خویش را به تونس منتقل
ساخت.
بدین ترتیب ضربه
شدیدی بر وحدت و یکپارچگی
سازمان فلسطین و هدفهای
مبارزه جویانه آن وارد آمد.
گروهی از فلسطینان به رهبری
«ابوموسی» که مورد حمایت
سوریه بودند، علنا رهبری
«عرفات» و صلاحیت او را
مورد چون و چرا قرار دادند ولی
در انتخابات بعدی «شورای
فلسطین» در 1984 بار دیگر
«عرفات» نفوذ خویش از نشان
داد.
با وجود این با کمال تأسف
باید گفت که یکپارچگی
«سازمان آزادیبخش فلسطین»
دستخوش تفرقه و تشتت شود و
عوارض و عواقب بد فرجام این
واقعه در برداشتهای کشورهای
مختلف از سازمانهای مزبور و
آرمان فلسطین از هم اکنون
آشکار است.
ر.ک: سیمای نامداران،
حسام الدین امامی، ص 373
منبع:
کتاب
شهید حجتالاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد به روایت اسناد ساواک صفحه 504