صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : روابط محمد امامی امام جمعه بیجار با سید احمد سادات خراسانی فرزند محمد واعظ تبعیدی به بیجار

تاریخ سند: 14 فروردین 1357


موضوع : روابط محمد امامی امام جمعه بیجار با سید احمد سادات خراسانی فرزند محمد واعظ تبعیدی به بیجار


متن سند:

گزارش خبر مورخه فوق سه نفر از دوستان امام جمعه برای دیدار عید نوروز به دیدن وی رفته اند، با مشاهده آنها چند نفری که دور هم جمع بوده اند از جمله سید احمد سادات خراسانی، محمدرضا ولایتی موضوع گزارش خبر شماره 16478 /12 ه ـ 21 /3 /36 محمد علی الماسی کارمند بانک ملی بیجار، ناصر عبداله پور کارمند آموزش و پرورش هریک به گوشه ای رفته و ساکت نشسته اند، خراسانی مرتبا به سید علی اکبر خضری سرایدار مدرسه علمیه که در آنجا حضور داشت میگفته متوجه در باش اجنبی در پشت در نباشد، در ضمن یک طرف پسته روی میز بود که سادات خراسانی اظهار میداشته آقایان میل کنید این پسته رفسنجان است امسال ما بواسطه کشته شدگان بیگناه قم عید نداریم .
نظریه شنبه: اگر سید احمد سادات خراسانی چند روز دیگر در بیجار بماند تمام جوانهای بیجار را از نظر فکری مسموم میکند و بهتر است که بجای دیگری منتقل شود.
نظریه یکشنبه: 1 ـ شهرستان بیجار تا بحال از نظر امنیتی محیط نسبتا آرامی بوده تبعید افرادی نظیر خراسانی با توجه به انحراف فکری او باعث منحرف نمودن اهالی با توجه باینکه اکثرا شیعه هستند میگردد بعدها پس از خاتمه مدت محکومیت آنان دست پروردگانشان به مرور این رویه را دنبال خواهند کرد لذا اصلح است ترتیبی اتخاذ گردد که اینقبیل افراد بشهرستانهای دیگر این استان (سقز ـ بانه ـ مریوان و یا سنندج) فرستاده شوند که اولاً اکثرا اهل تسنن میباشند ثانیا کنترل و مراقبت بیشتری از آنان بعمل میآید 2 ـ محمدرضا ولایتی برای تعطیلات عید دو روز قبل از عید به بیجار آمده است.
آبان نظریه سه شنبه: خبر فوق صحیح بنظر میرسد.
نظریه چهارشنبه: با توجه باینکه قرار بود آخوندهای تبعیدی را بمناطق سنی نشین اعزام دارند مصلحت در اینست که نامبرده بالا به مریوان تبعید شود زیرا شهرستانهای قروه و بیجار که منطقه استان کردستان است اکثریت قریب به اتفاق سکنه آنها شیعه هستند.

توضیحات سند:

* امروز (1 /1 /57) نخست وزیر شاه، جمشید آموزگار، به مناسبت ورود به سال نو پیامی داد.
در بخشی از این پیام وی عقیده سیاسی خود را چنین بیان داشت: «ملت ایران اکنون در حالی سالی دگر را آغاز می کند که در پرتو روشنایی دوران آریامهری کارنامه شکوهمندی از افتخارات و سرافرازی ها برای خود فراهم ساخته است.
فرماندهی داهیانه شاهنشاه آریامهر و همدلی و مشارکت مردم میهن پرست و کوشا جامعه ایران را در جریان چنان تحولی قرارداده است که پیشرفت و پیروزی فزاینده آن پرهیزناپذیر است.
» (بولتن خبرگزاری پارس / ش 1 / صص 5 تا 7) آموزگار در این پیام حزب رستاخیز را «ملی ترین تشکیلات تاریخ ایران» نامید و گفت که ایران به آستانه تمدن بزرگ رسیده است.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 04 صفحه 10

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.