صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جلسه قرائت قرآن برازجان

تاریخ سند: 8 اسفند 1345


موضوع: جلسه قرائت قرآن برازجان


متن سند:

از: 16ﻫ 1 تاریخ: 8 /12 /1345
به: 321 شماره: 7170/ﻫ 1
موضوع: جلسه قرائت قرآن برازجان

در ساعت 21.20 مورخه 4 /12 /45 جلسه انجمن قرائت قرآن برازجان با حضور 1ـ شیخ محمد جواد اعتصامى 2- سید اسماعیل ساجدى 3- ابراهیم ماحوزى 4ـ محمد حسن عبداله زاده 5- محمد رضا فخرائى 6- محمد طاهرى 7- باقر جمهورى 8- جوهر جمهورى 9- علیرضا دادور(منشى شرکت تعاونى روستائى قریه مزارعى) 10ـ اکبر خرد11- شیخ عباس اثنى عشرى 12- حسین مهاجرى 13 ـ عبدالصمد اسدى 14ـ سید نعمت‌اله زاهدى در منزل باقر جمهورى تشکیل و پس از قرائت دعاى کمیل و قرآن ماحوزى در مورد موضوع شعرا که کدامیک با ذوق‌تر بوده‌اند صحبت کرد من جمله درباره اشعار عشقى1 توصیفاتى نمود بعد اعتصامى قطعه شعرى را که نیم بیت آن نوشته می‌شود و عبارتست از(پدر ملت بیچاره ایران اگر این بى‌پدر است...) و بقیه شعر را ماحوزى خواندند تا تمام شد و با خنده حضار روبرو گردید سپس ماحوزى اظهار داشت و گفت یک سفرى در تهران در محفلى عده‌اى از رجال که جمعاً وزرا بودند حاضر بودم حقیقتاً تمام آنها لباسى که شایسته یک جوان ژیگولوست به تن داشتند و به یکدیگر صحبت‌هاى رکیکى می‌زدند که واقعاً مناسب با مقام آنها نبود اینها می‌خواهند گرداننده این اجتماع باشند.
بعد اعتصامى گفت از اینها غیر از این هم نبایست انتظار داشت سپس ساجدى گفت بمبى اتمى روى کاخ‌هاى وزراء فرود می‌آمد که یکى از آنها باقى نمی‌ماند خوب بود بعد راجع به تبعید شدگان حوزه فرماندارى برازجان صحبت شد سپس‌جلسه در ساعت22 پایان یافت و بنا شد جلسه آینده در منزل حسین مهاجرى تشکیل گردد.
ملاحظات. نظریه منبع‌ـ به طوری که استنباط می‌گردد اینها از دستگاه دل پرخونى دارند زیرا به محض اینکه حرفى پیش کشیده می‌شود فوراً دنباله آن را گرفته صحبت‌هایى نموده وبدگویى می‌کنند.
نظریه رهبر عملیات ـ به طوری که در جلسات قبلى هم مشاهده شده اعتصامى و ساجدى به محض پیش کشیده شده شدن مطلبى فوراً دنباله آن را گرفته و از موقعیت استفاده نموده افکار پلید خودشان را آشکار می‌سازند و معلوم نیست ماحوزى در کدامیک از محافل وزراء شرکت داشته و صحیح به نظر نمی‌رسد که یک کارمند جزء دادگاه بخش برازجان در چنین محافلى شرکت نمایند و همان طوری که از اظهارات اعتصامى و ساجدى استنباط می‌گردد نظریه منبع تایید می‌شود و ضمناً معلوم نیست که اعتصامى چون با مسافرتش به مکه معظمه مخالفت شده اخیراً چنین صحبت‌هایى می‌کند یا اینکه هنوز از این موضوع با اطلاع نیست. صدف
نظریه رئیس بلاواسطه- با توجه به اینکه شیخ محمد جواد اعتصامى داراى عقیده ثابتى به رژیم سلطنتى نیست و برنامه‌هاى عمرانى را از روزنه مرام جبهه ملى نظاره می‌کند بایستى بیشتر به اعمال و رفتارش توجه نمود چون طالب پول است و علاقمند به شهرت است ولى با عقیده‌ای‌که دارد مردم مخالفند به همین جهت زیاد به او توجه نمی‌کنند و ناچار است که به نحوى انتقادات را پیش بکشد و تسکین دل کند و اما اعمالش تحت نظر است.
به بخش 312 منعکس شود. 13 /12

توضیحات سند:

1. میرزاده عشقی، (سید محمدرضا کردستانی)، فرزند حاج سید ابوالقاسم کردستانی در 20 آذر ماه 1272 در همدان به دنیا آمد. تحصیلاتش را در آموزشگاه‌های الفت و آلیانس گذراند. وی در سال 1293 ﻫ. ش روزنامه عشقی را در همدان منتشر کرد. عشقی از مخالفان جدی رضاخان بود، به همین دلیل نیز در 22 تیر 1303 در 29 سالگی به وسیله عوامل رضاخان به قتل رسید.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان بوشهر، کتاب 1 صفحه 52


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.