صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی

تاریخ سند: 14 آذر 1345


جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی


متن سند:

شماره : 21296 /20 ه 2 ساعت 1800 روز جمعه 11 /9 /45 جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر با حضور عده ای از عناصر وابسته به احزاب و دستجات مختلف از جمله حاج احمد صادق ـ محمدرضا مهدوی معروف به کنی ـ خلیل شالچی ـ محمدمهدی اندوهی ـ شیرازی ـ علی عمرانی ـ امین اله خالوئی نژاد تشکیل گردید.
در ساعت 1815 پس از ختم نماز جماعت توسط آقای مهدوی و صرف چای افراد به داخل کتابخانه وارد شدند.
ابتدا حاج احمد صادق آیاتی از قرآن تلاوت و ترجمه نمود سپس مهدوی بحث خود را به دنبال گفتار هفته قبل تحت عنوان نبوت شروع نمود.
نامبرده ضمن اشاره به زندگی پیامبران و سنخیت آنان و امتیازاتی که با سایر مردم از نظر وحی داشتند گفت هر یک از پیامبران با توجه به اینکه از خود مردم بودند خداوند آنها را برگزیده تا به راهنمایی و ارشاد مردم و دعوت به خداپرستی و روشن نمودن به اصول و عقاید دین آشنا سازند.
وی ضمن حمله و انتقاد از مسیحیت گفت: دنیای مسیحیت با تمام علومی که مدعی هستند دارند هنوز در این عصر نمی خواهند بفهمند چطور خدائی که خالق آنها است اولاً کشته یا مرده می شود و یا فلان پیغمبری که خود را به مردم قالب و سرانجام از حماقت عده ای سوء استفاده و با دریافت پول از جاهای دیگر و جمع نمودن عده ای سورچران بدور خود سرانجام ادعای خدائی نمود و با آیه ساختگی رسما به رسوا و مسخرگی خود پرداخته و چنین گفته که من خدای بزرگ در این جهان بزرگ در زندانی بزرگ زندانی شده ام؟ آیا متابعانش نمی فهمند و یا نمی دانند که اگر این خدا هست و خدا هم باید به تمام عالم تسلط داشته باشد آن وقت چطور باید اسیر مردم در زندانی بزرگ باشد؟ پس این آقایان مسیحیت با تمام ادعاهایشان که دم از پیشرفت علم و دانش می زنند هنوز نمی خواهند بدانند عیسی چطور به دار آویخته شد در حالی که بندگان او زنده اند.
علل این افتضاحات فقط گمراه کردن ملت ها است تا از روش صحیح دور باشند.
سپس ناطق به زندگی و شرح حال حضرت پیغمبر (ص) اشاره نمود و اصول حق و صحیح دین اسلام را تشریح نمود و مسیحیت را با پاپ و کشیش ها که مجری برنامه های استعماری زمامداران می باشند منکوب نمود و اظهار داشت روی تمام مسایل امروزی که بشر به آن احتیاج دارد اسلام و قرآن آن را پیش بینی نموده است و از نا بجا بودن ادیان اعم از مسیحیت و یهود و بودا و غیره انتقاد نمود.
مهدوی افزود چون ایام ماه مبارک رمضان نزدیک است از حالا در صدد تهیه دو واعظ هستیم و ناراحت آن می باشم که چطور واعظی انتخاب کنیم که باب میل همه باشد.
پس از پایان سخنان مهدوی یک نفر راجع به موسیقی و نقاشی و مسابقات شطرنج ـ بوکس و فوتبال سئوال کرد آیا اینها در اسلام حرام است و چرا اسلام چیزهائی که مورد علاقه مردم است حرام نموده است؟ ابتدا از طرف خلیل شالچی و حاج احمد صادق و شخص دیگری پاسخ داده شد و سپس مهدوی به ترتیب پاسخ این سئوالات را داد و موسیقی را اصولاً تحریم و آنرا مضر روح و اعصاب دانست و اظهار داشت سازندگان موسیقی یا دست به خودکشی زده اند و یا مبادرت به اعترافاتی که نشان دهنده این مضرات است نموده اند.
وی افزود نقاشی که منشعب از عکاسی به وسیله دستگاه ها و رادیوگرافی ها که برای علم طب و سلامت بشر و احتیاج های ضروری مردم می باشد جایز دانسته و نوع های دیگر آن را که به نام تصویر کشیدن، مجسمه سازی و کوبیسم ها1 و غیره که به صورت رویا کشیده می شود و اثرات مضر در بدن و اعصاب آنان می گذارد حرام دانسته و اظهار نمود البته اسلام هدفش سلامتی انسان و دوری کردن از عواملی که چون سوهان روح انسان را می خورد می باشد.
و در مورد بازی شطرنج اظهار داشت جز اتلاف وقت و بیچارگی فکر و عقل و خرد کردن اعصاب در موقع بازی و وقتی که در این بازی گرفته می شود فایده ای ندارد و حرام می باشد و در مورد فوتبال نیز گفت در کلیات اگر فکر کنیم دین اسلام به تمام جهات نظر داده ورزش را برای هر کس واجب دانسته است و اما هر کاری را در دنیا از صورت و شکل خود خارج و برای استعمار کردن مردم به هر نوع و شکلی گردانندگان امور از هر وسیله ای بهره برداری می نمایند مثلاً بازی فوتبال اندازه ای دارد ولی می بینیم در دنیا امروز بیشتر وقت جوانان مصروف مسابقات فوتبال شده عده ای بازی کن و چند هزار تماشاچی این مسابقه که برای جا گرفتن آن از چند ساعت قبل می روند و در نتیجه مدت چند ساعت را که بایستی به فرا گرفتن علم و دانش بپردازند و برای نسل آینده دانشمندان و زمامداران با تجربه ای باشند متأسفانه استعمار کردن اولیای امور هر مملکت به عنوان های شطرنج و بکس و فوتبال و تهیه مسابقات و کشاندن مردم و جوانان به دیدن آنها معلوم نیست آنان چه موقع درک علم و دانش می نمایند؟ در امجدیه بازی مسابقات فوتبال بحمداللّه همه روزه و یا در هفته دو سه بار وجود دارد جوانان ما از چند ساعت قبل چندین هزار نفر جلو امجدیه به انتظار شروع مسابقات معطل شده اند هر کاری از افراط و تفریط خارج شد نتیجه بد می دهد فوتبال خوبست نه به این شوری.
در مورد مسابقات بکس هم که حرفی نیست جز کشته شدن و مجروح شدن یکدیگر و هزاران نفر ناظر مشاهده این صحنه زد و خورد باشند و اسلام آن را حرام دانسته است.
این جلسه در ساعت 2045 پایان یافت.

توضیحات سند:

1ـ حجم گرایی یا کوبیسم یکی از سبک های هنری است.
واژه کوبیسم از ریشه Cubeیعنی مکعب اخذ شده است.
این واژه را نخستین بار و کسل منتقد هنری به کار برد.
کوبیسمها کوشش می کنند تا کلیت یک پدیده (وجوه مختلف یک شیِ ء) را در آن واحد در یک سطح دو بعدی عرضه کنند.
آنها همچنین در تلاش بودند تا ذهنیت خود را از اشیاء و موجودات به صورت اشکال هندسی بیان کنند.
از این رو آنچه را که در واقعیت است به گونه ای که در چشمان ما قابل رؤیت است نمی بینیم.
کوبیسم تحلیلی، از نقاشی های سالهای 1909 تا 1911 پیکاسو و ژرژ براک نشأت گرفته است که موضوعات آن معمولاً اشیای درون آتلیه بودند.
گیتار و آکاردئون براک اولین نقاشی از این سبک به شمار می آید.
کوبیسم را معمولاً به سه دوره تقسیم می کنند.
مرحله اول که آن را پیشاکوبیسم یا کوبیسم نخستین می نامند، با تجربه های مبتنی برآثار متأخر سزان و مجسمه های آفریقایی مشخص می شود.
مرحله دوم (2191 ـ 1910) که آن را کوبیسم تحلیلی می نامند که اصول زیبایی شناسی کوبیسم کاملتر شد.
مرحله سوم (1914 ـ 2191) با عنوان کوبیسم ترکیبی که آثاری منتج از فرایند معکوس انتزاع به واقعیت پدیدار شد.
در عکاسی کوبیسم با همزمان کردن نقاط دید مختلف، یکپارچگی قیافه اشیاء را به هم می زند و به جای آن شکل تجریدی را ارائه می کند.
(رک: هنر مدرن، لینتون، نوربرت، ترجمه علی رامین، نشر نی، سال 1382 و پیکاسو، دیوید هاکنی، ترجمه لیلی گلستان نشر پژوهش فروزان روز، سال 1381)

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 79


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.