صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

پراکندگی و تفرقه فی مابین رجال روحانی

تاریخ سند: 23 بهمن 1356


پراکندگی و تفرقه فی مابین رجال روحانی


متن سند:

از: 2ﻫ ب تاریخ: 23 /11 /36 13561123
به: 2ﻫ 1و 312 شماره: 2540 /2ﻫ ب

پراکندگی و تفرقه فی مابین رجال روحانی و دارودسته بازی‌ها و زدوبند‌های مادی و کشمکش‌های داخلی و عدم یکپارچگی و هماهنگی و.... دیگر جایی برای پرورش افکار انقلابی و مخالفت با سیاست‌های دولت نمی‌گذارد. در نتیجه سازمان امنیت می‌تواند در عملیاتی زیرزمینی بذر نفاق و چنددستگی را در بین زمین‌های بادخیز حوزه‌های علمیّه بپاشد و هر روز شکافی عمیق‌تر ایجاد کند. با این صورت شورش‌ها و هیاهو‌هایی از نوع چند ماه اخیر داشت پیشنهاد می‌کنم نویسندگان خودی در جراید کشور دست به ترک‌تازیها و زیاده‌روی‌ها و نفی مقدّس‌ترین اساس مذهب یعنی سنت نزنند. زیرا با سنن نمی‌توان رویاروی جنگید و انگیزه‌ی اصلی شورش قم هم این بوده است. وضع منطقه‌ی استحفاظی ما نیز متأثر از چنین اوضاع آشفته درهم و برهمی است و با آگاهی اندکی که من از جو فکری روحانیت دارم می‌توانم به یقین بگویم که: اسنان‌های عمیقی می‌بینم که ریشه‌هایشان در خاک‌های هرزگی مستور است و آنقدر دلبستگی‌ها و وابستگی‌های مادی در ایشان سراغ دارم که بعید است خانه و کاشانه و محفل گرم دوستان را به هلفدونی بفروشند.
نظریه‌ی شنبه: پیشنهاد می‌کنم برای بازهم هرچه بیشتر اخته کردنشان واعظین جمله‌پردازی را که سخنانشان در حد سخن هست و در فصول خاصی به حوزه‌ی ما می‌آیند در نشست روانشناسانه دمشان را چید. خطبائی را که معرفی می‌کنم هم اکنون در بورس قرار دارند. روحانی،1 ناطقی،2 و توحیدی.3
نظریه‌ی یکشنبه: نظریه‌ی شنبه موردتأیید است تذکر به نامبردگان ضروری به نظر می‌رسد. بدیع
نظریه‌ی دوشنبه: نظریه‌ی یکشنبه مورد تأیید است تاکنون روحانی و ناطقی در منبر فعالیّت‌های عادی داشتند احضار و مصاحبه با آنان ضروری است.
نظریه‌ی 2ﻫ ب: مفاد گزارش خبر قابل بررسی و تعمق است شنبه یکی از انگیزه‌های حوادث اخیر قم را منبعث از رویارویی با سنن دانسته و متعاقب آن برخی از چهره‌های روحانی بابل را معرفی نموده که فاقد مزایای معنوی و روحانی می‌باشند و معتقد است باید آنان را اخته کرد و در مجموع این استنباط پیش می‌آید که وی طرفدار آن دسته از روحانیون است که زمینه‌های فکری مساعدی با شنبه دارند.
آقای هودی‌: به عرض برسد در صورت تصویب ارسال شود. 24 /11 /36
ارسال شود. بیگدلی 24 /11 /36

توضیحات سند:

1ـ منظور از روحانی آیت‌الله هادی روحانی می‌باشد.
2ـ محمّدتقی احمد ناطق، فرزند احمد، و مشهور به «احمد ناطقی» در سال 1323 ﻫ ش در کامکلای بندپی بابل به دنیا آمد. وی تحصیلات علوم دینی را از 1338 ش آغاز کرد. دروس مقدّماتی را در مدرسۀ علمیّۀ مسجد جامع آمل و حوزۀ علمیّۀ کوهستان نزد آیت‌الله شیخ محمّد کوهستانی فراگرفت. در 1340 ش به قم رفت و در حوزۀ علمیۀ این شهر سطح مقدّماتی و عالی را در محضر حضرات آیات:جلیلی، مصطفی اعتمادی‌، علوی‌، محمّد فاضل لنکرانی‌، جعفرسبحانی و حسین نوری همدانی به پایان برد. سپس سالیانی از دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات: میرزا هاشم آملی و حسین وحید خراسانی استفاده کرد. او در حوزۀ علمیّۀ امام جعفر صادق (ع) و دانشگاه پیام نور تالش به تدریس اشتغال داشت و در حوزۀ علمیّۀ امام جعفر صادق (ع) در اندیمشک و دانشگاه اصول دین دزفول به تدریس پرداخته‌است.
وی مقاله‌هایی را به واحد فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمۀ جمعه ارائه داده‌است. کتاب‌های: عوامل رشد معنوی؛ در پرتو ولایت؛ نقش دین در مبارزه با ناهنجاری‌ها؛ ره‌توشۀ دو جهانی، تفسیر خطبۀ شعبانیّه؛ پایه‌های روابط اجتماعی در اسلام و آن‌سوی مرزها (معاد) تألیف اوست.
احمد ناطق از 1341 ش به فعالیّت‌های سیاسی روی آورد و به پخش اعلامیّه و بیان نظرات امام خمینی (ره) و سخنرانی علیه رژیم پهلوی پرداخت. پس از چندی از سوی ساواک از منبر و سخنرانی منع شد. وی به سبب فعالیّت‌هایش دستگیر و زندانی گردید و در آستانه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی رهایی یافت. او در دوران دفاع مقدّس به تبلیغ برای کمک و اعزام نیرو به جبهه‌ها پرداخت و خود نیز بارها در جبهه حضور یافت.
احمد ناطق در 1360 ش به امامت جمعۀ شهرستان تالش گیلان منصوب شد. از خدمات اجتماعی او در این دوران است: تشکیل جامعۀ روحانیّت تشیّع و تسنّن؛ تلاش در جهت وحدت میان شیعه و سنّی؛ احیای اقامۀ نماز جماعت در مساجد شهر و حومه؛ اعزام مبلّغ در ماه رمضان و محرّم؛ احداث حوزۀ علمیّه‌ی امام صادق (ع)، دانشگاه پیام نور، مساجد، بخش سی.سی.یو و دیالیز در بیمارستان تالش و همکاری در احداث بانک خون.
وی در 17 اسفند 1375 ش امامت جمعۀ اندیمشک را برعهده گرفت. از دیگر فعالیّت‌های او این موارد را می‌توان نام برد: تأسیس دانشگاه پیام نور، دارالقرآن؛ تقویت حوزۀ علمیّه و جذب طلّاب؛ احداث و تقویت کانون‌های فرهنگی برای جوانان و اندیشمندان؛ احیای نماز جماعت در بیشتر مساجد شهر و حومه و جذب روحانیون از قم برای تدریس در حوزه.
احمد ناطق در همایش سراسری ائمۀ جمعۀ در تهران «امام جمعۀ نمونه» معرفی شد. منابع: اسناد شورای سیاستگذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور، محمّدتقی ناطقی، زندگینامۀ شخصی، مورخ 12 اسفند 1382 ش، بنیاد ریحانه، س 332 /1002.
دانشنامه ائمه جمعه کشور، به اهتمام سیدمحمّدکاظم مدرّسی و میرزا محمّد کاظمینی، (یزد: انتشارات برگ رضوان، چاپ اول، جلد اول، 1384)، ص 41و42.
3ـ حجت‌الاسلام و المسلمین شهید حجت‌الله توحیدی، در روستای درزیکلا شیخ بابل به دنیا آمد.در پنج سالگی به مکتب‌خانه رفت و خواندن قرآن را فراگرفت. پس از فراگیری مقدّمات علوم اسلامی در بابل، به حوزه‌ی علمیّه‌ی قم رفت و تحصیلات را ادامه داد و در چهارده سالگی ملبّس به لباس روحانیت شد. پس از آن عازم مشهد مقدس گردید و پس از شش سال مجدداً به قم بازگشت. در طول مبارزات حضوری فعال داشت و بارها نوارهاو اعلامیّه‌های امام را به مازندران برد و توزیع کرد پس از پیروزی از هیچ اقدامی در استحکام پایه‌های انقلاب فروگذار نکرد و با روشنگری‌های خود، خطوط انحرافی منافقین را برملا می‌کرد. منافقین که زبان گویای او را سدّی برای رسیدن اهداف خود می‌دانستند، در تاریخ 23 /5 /1360 در نزدیکی دانشکده‌ی فنی بابل وی را با ضرب گلوله به شهادت رساندند.
خاطرات حجت‌الاسلام حاج شیخ محمّدفاضل استرآبادی، تدوین: محمّدرضا احمدی( تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی 1387)، ص 255.

منبع:

کتاب آیت‌الله حاج شیخ هادی روحانی به روایت اسناد ساواک صفحه 105


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.