صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: حسن صداقت

تاریخ سند: 7 دی 1356


موضوع: حسن صداقت


متن سند:

از: 16/ ﻫ تاریخ: 7 /10 /2536[1356] 13561007
به: 324 شماره: 5908/ ﻫ 1
موضوع: حسن صداقت
پیرو: 4543/ ﻫ ـ 17 /1 /36

حسن صداقت ضمن یک ملاقات خصوصى درباره مارکسیسم صحبت کرده نامبرده پس از تشریح اقتصاد و سیاست مارکسیستى آنرا مردود دانست و ضمن اشاره به کتاب درس‌هایى درباره مارکسیسم نوشته جلال الدین فارسى1 اظهار داشت جلال الدین فارسى که از رهبران بزرگ مارکسیستى بود به اتفاق چهار نفر دیگر قرآن را مورد مطالعه قرار دادند تا دلائلى براى رد آن بدست بیاورند ولى نه تنها دلایلى بدست نیاوردند بلکه به آن معتقد شدند و اکنون جلال الدین فارسى درباره اسلام کتاب‌هایى تهیه کرده است. حسن صداقت سپس کتابى آورد که نویسنده آن از کتاب اسلام‌شناسى على شریعتى انتقاد کرده بود البته صداقت مطالب آن کتاب را قبول نداشت بعد کتاب دیگرى از دکتر بازرگان آورد که درباره مارکسیست بحث کرده بود سپس اشاره به اعتصاب و تظاهرات دانشجویان کرد و اظهار داشت زمینه این موارد پس از فوت على شریعتى فراهم آمد و از آن پس دانشجویان به تظاهرات دست زدند نامبرده گفت کدام مارکسیست توانسته است به این صورت و با این جرأت علیه دولت و مملکت تظاهر کند درحالی که این تظاهر کنندگان همه اسلامى و پیرو مکتب علی می‌باشند. سپس درباره تاریخچه جنگ اعراب و اسرائیل2 به بحث پرداخت و گفت یهودی‌ها با کمک کشورهایى مثل آمریکا ایران خصوصاً سازمان سیا به سرزمین فلسطینى‌ها رفتند و خانه‌هاى آنها را خریدارى کردند و اغلب زمین‌ها را اشغال نمودند حتى در خود ایران در آن موقع مبلغى به اسرائیل کمک شد و یهودیان ایرانى به آنجا رفتند یادشده بعد درباره انقلابیون اریتره3 و نقش سیاست‌هاى آمریکا و شوروى در جنگهاى چریکى اریتره پرداخت و به کمک‌هاى ایران در این مورد اشاره نمود و سیاست سرمایه‌دارى آمریکا و کشورهاى سرمایه‌دارى با کشورهاى کمونیستى را مورد مقایسه قرار داد و کشورهاى سرمایه‌دارى را بهتر و آزادانه‌تر خواند و به کشور سوئد و شکست حزب کمونیست و کمک دولت باین کشور اشاره کرد و گفت جبر تاریخى که اعتقاد مارکس و مارکسیستى را مشمول می‌شود کاملاً بى‌اساس است مثلاً مارکس می‌گوید کشورها از فئودالى به سرمایه‌دارى و سپس به یک کشور کامل کمونیستى مبدل خواهند شد ولى مى‌بینیم این نظریه غلط از آب در آمده چون ما دیده‌ایم که کشورهاى چین و شوروى بدون طى کردن نظام سرمایه‌دارى از فئودالى به کمونیسم نائل شده‌اند.
نظریه یکشنبه ـ اظهارات شنبه تایید می‌گردد و حسن صداقت چنین مطالبى را عنوان نموده است علیهذا به شنبه آموزش داده شد مادامی که مشارالیه در بوشهر اقامت دارد از اعمال و رفتار وى مراقبت‌هاى لازم معمول و نتیجه را گزارش نماید. دریائى
نظریه چهارشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تایید است. شاهین
نظریه 16/ ﻫ ـ تایید می‌شود.

توضیحات سند:

1. جلال‌الدین فارسی در سال 1312 ﻫ ش در مشهد به دنیا آمد. در کلاس اول دبیرستان با دکتر علی شریعتی آشنا شد. دوره دبیرستان وی مصادف بود با اوج مبارزات نهضت ملی ایران و دوره 2 ساله حکومت دکتر مصدق. جلال الدین فارسی در سال‌جهت آشنایی با انقلاب 14 ژوئیه عبدالکریم قاسم در عراق و آشنایی با تأثیرات انقلاب عبدالناصر مخفیانه به عراق رفت و در عراق توسط مامورین این کشور بازداشت و پس از آزادی به سوریه رفت. در بازگشت به ایران دستگیر و در قزل‌قلعه زندانی و در مهرماه 1341 آزاد شد. وی در سال‌های 1348ـ1344 با همکاری دکتر محمدجواد باهنر، محمدعلی رجایی و آیت‌الله دکتر بهشتی در راه متشکل کردن و رشد سیاسی نهضت امام خمینی کوشش فراوان کرد و در سال‌های 1342 تا 1349 آثار انقلابی پرارزشی مانند: رساله انقلاب تکاملی اسلام را منتشر کرد. وی در سال‌های اختناق، سخنرانی‌های بسیار در کانون هدایت جوانان‌ و دانشگاه تبریز انجام داد که ساواک این کانون را به خاطر سخنرانی وی تعطیل کرد. در سال 1349 مخفیانه به لبنان سفر کرد و تا 22 بهمن 57 توانست افرادی را برای مبارزه مسلحانه آماده سازد و به ایران بفرستد. امام خمینی(ره) او را نماینده خود در سازمان الفتح فلسطین برای همکاری معرفی کردند. بعد از پیروزی انقلاب جلال‌الدین فارسی با یاسر عرفات وارد ایران شد و با تشکیل حزب جمهوری اسلامی، به عضویت آن درآمد. نمایندگی مجلس خبرگان، بررسی قانون اساسی‌، نامزدی نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری‌ و نمایندگی مجلس شورای اسلامی از جمله فعالیت‌های او پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. از آثار وی می‌توان به: ترجمه شهدای فضیلت‌، پیامبر و جنگ‌، پیامبر و حکومت‌، پیامبر و جهاد، خاطرات سیاسی‌، ترجمه الغدیر، حقوق بین‌الملل اسلامی و نهضت‌های انبیا اشاره کرد.
2. میان اعراب و اسرائیل در مجموع به طور رسمی 4 بار در سال‌های 1948، 1956، 1967 و 1973 جنگ در گرفت.
3. جنبش اسلامی اریتره در سال 1978 م با به هم‌پیوستن جریان‌های فکری اسلامی مختلف که در انقلاب اریتره بر ضد اشغالگران اتیوپی فعالیت می‌کردند، شکل گرفت.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان بوشهر، کتاب 1 صفحه 383


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.