صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تشکیل جلسه بحث و تفسیر هفتگی در مسجد جلیلی و اظهارات محمدرضا مهدوی تحت عنوان بعثت حضرت محمد (ص)

تاریخ سند: 17 آبان 1346


تشکیل جلسه بحث و تفسیر هفتگی در مسجد جلیلی و اظهارات محمدرضا مهدوی تحت عنوان بعثت حضرت محمد (ص)


متن سند:

شماره : 25153 /20 ه 2 روز 12 /8 /46 از ساعت 1800 جلسه هفتگی بحث و تفسیر در مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر تشکیل گردید.
در این جلسه در حدود 70 نفر از افراد مختلف شرکت داشتند.
افراد شناخته شده عبارت بودند از محمدرضا مهدوی پیشنماز و سخنران جلسه ـ مهندس عباس فر، مهندس محمدعلی گل افشانی، اسماعیل دیانت زاده، حاج احمد صادق، خلیل شالچی، مصطفی صادقی، محمد مهدی اندوهی، رضا تقدسی، حسن توانایان فرد ـ محمدرضا توانا، احمد رضایی، فتوت، حسن افتخاری اردبیلی.
پس از پایان نماز جماعت جلسه در محل کتابخانه مسجد تشکیل گردید.
ابتدا تلاوت و ترجمه و تفسیر آیاتی از قرآن وسیله مهندس عباس فر خوانده شد و سپس حاج احمد صادق تحت عنوان نجات نسل جوان و راه حل هدایت جوانان صحبت و ضمن اشاره به عوامل فساد اخلاقی و گمراهی و وسایل لهو و لعب گفت در اثر آزمایشات گذشته و تجارب مردم و مدارک موجود تنها راه نجات نسل جوان و هدایت آنان فقط پیروی از فرامین و دستورات قرآن و احکام دین مبین اسلام است و تا زمانی که راهنمایان جوانان بدین روش عمل نکنند امکان بهبود نسل جوان میسر نخواهد بود و جز تباهی و بیچارگی آنان گامی به جلو برداشته نخواهد شد.
پس از اظهارات مشارالیه محمدرضا مهدوی سخنرانی خود را تحت عنوان بعثت حضرت محمد(ص) شروع و ضمن تشریح کلمه عربی بعث یا بعثت در فارسی گفت این کلمه چنانچه به فارسی ترجمه شود معنای انقلاب می دهد و مفهوم آن یعنی انقلاب مذهبی.
روزی که از جانب خدا پیغمبر اکرم مأمور انقلاب در اجتماع مرده آن عصر شد ابتدا فرمان انقلاب را که همانا مبعوث شدن به سمت پیغمبری بود دریافت نمود و بلافاصله دست به انقلابی زد که تمام شئون اجتماعی مردم را دگرگون و به آنها نشان داد که راه راست و دعوت به سوی خدا را قبول نمایند.
ناطق سپس اضافه کرد آیا انقلاب یا بعثت پیغمبر اسلام که با انجام آن نظام مرده و خموده یک ملت برانگیخته شد و باعث بیداری آنان از جهالت و زنده کردن روح دینداری و انسانیت در آنها بود و فرمان آن را از طرف خدا دریافت نموده بود درست بود یا انقلاباتی که توسط رجال و زمامداران هر عصر انجام می پذیرد.
انقلاب پیامبران با انقلاب رجال و زمامداران فرق زیاد دارد منظور از بعثت پیامبران و زنده کردن یک اجتماع تنها این نبود که آن ملت فقط خوردن و آشامیدن و خوابیدن را بیاموزند و فقط به فکر این سه چیز زندگی کنند اگر چنین بود احتیاج به هدایت آنان نبود منظور و هدف از مبعوث شدن پیامبران دعوت مردم به خدا پرستی و تذکیه [تزکیه ]روح آنان با روح قرآن و احکام دین مبین اسلام و اجتناب از قتل و غارت و دخترکشی و بت پرستی و اعمال بد مردم در آن زمان بود و این منطق پیامبران بود تا روح حیات و انسانیت و آزادی را به آنها بیاموزد.
در جهان کنونی نیز در جستجوی این مسئله هستند و مترصد پیدا کردن راه حل آن می باشند که بشر چطور بهتر و آقاتر و انسان آزادتری زندگی کند ولی تنها راه آن استفاده از قوانین قرآن است تا هرگونه تبعیضات نژادی، حق کشی ها و زورگویی ها از صفحات زندگی بشر محو شود.
در چهارده قرن پیش پیغمبر اسلام برنامه مترقی خود را برای متساوی زندگی کردن مردم و برابری آنها و احترام به حقوق یکدیگر را طی فرمانی به جهان بشر صادر کرد حال چرا نگذاشتند این برنامه مسیر خود را طی کند باید به کلیسا و جهود و غیره رجوع کرد تا درک نمود اینها چه سنگ هایی سر راه پیشرفت بشر انداختند و چه کارشکنی ها که نکردند.
این بحث در ساعت 2030 خاتمه یافت.
محمدرضا مهدوی در بین اظهارات خود اشاره ای نیز به انقلاب رجال و زمامداران که مدعی سعادت بشر و نجات آنها هستند نمود و گفت طبق مدارک موجود هیچگاه این انقلابات که توسط این رجال و زمام داران انجام می گیرد قادر به تأمین نجات بشر و رفاه حال آنها نخواهد شد و اکثرا با شکست مواجه می گردد و یا اینکه جانشین آنان آنها را لغو و آن را زیان آور محسوب می نمایند.
تنها نجات بشر با انقلاب قوانین قرآن انجام می شود نه با انقلاب بشر.
جاجرود

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 137


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.