صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش اطلاعات داخلی موضوع: فعالیت روحانیون در ماه محرم

تاریخ سند: 28 اردیبهشت 1342


گزارش اطلاعات داخلی موضوع: فعالیت روحانیون در ماه محرم


متن سند:

چون ماه مبارک محرم و ایام سوگواری در پیش است از هم اکنون روحانیون درصدد برآمده اند بوسیله دستجات وعاظ بشهرستانها مقاصد زیر را بوسیله وعظ و خطابه بهره برداری نمایند: 1ـ حمایت از مالکین و عدم تقسیم اراضی 2ـ توجیه آیت الله خمینی بمرجع تقلید 3ـ گسیل داشتن سهم امام و خمس مسلمانان بحوزه علمیه قم 4ـ توزیع عکس آیت الله خمینی بین روستاها و چند موضوع دیگر لذا برای اجرای این برنامه قرار است طلاب تهران و قم بمنازل روحانیون زیر رفته و ضمن اخذ دستور بشهرستانها بروند 1ـ مشهد.
حاج آقا حسن قمی 2ـ رشت.
آیت الله ضیابری 3ـ کرمان.
آیت الله صالحی 4ـ بروجرد.
آیت الله حاج شیخ علی محمدبروجردی 5ـ همدان.
آیت الله آخوند ملا علی می باشد.
هدف بیشتر روحانیون منطقه رشت و گیلان است که جزء نفوذ آیت الله ضیابری بوده و نامبرده مدتی زندانی و با مالکین آن منطقه مربوط است و قرار است طلاب علوم دینی با عکسهای خمینی از آنجا بدهات مورد نظر فرستاده شوند و برای نامبرده تبلیغ نمایند همچنین ارسال پول بحوزه علمیه قم را بروستاها و مالکین تذکر دهند.
تعداد نسخه: گیرندگان: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت استان یکم (رشت) جهت اطلاع و مراقبتهای 20 /2 /1342

توضیحات سند:

* امروز (28 /2 /42) اعلامیه آیت الله العظمی خمینی در رابطه با ایام محرم، خطاب به وعاظ و خطبا انتشار یافت.
ایشان بطور جداگانه پیکهایی توسط اشخاص برای علمای بلاد فرستاد.
علی الخصوص نامه جداگانه ایشان برای حجت الاسلام فلسفی، واعظ مشهور، ویژگی خاصی داشت.
(7000روز/ج1/ص144) * شاه هنگام افتتاح کنگره سالانه لاینز گفت.
قوانین انقلاب ایران با قدرت اجرا می شود آنها که با اصلاحات مخالفت می کنند، حقیقتا نابینا هستند.
تمام مواد انقلاب ملی ایران عملی خواهد شد.
من از تمام قدرتم برای تأمین ایده آلهای بشری و ملی در مملکت استفاده می کنم.
(7000 روز / ج1 / ص 145) * شاه به دستیاری امریکا و رضایت شوروی و انگلیس یکه تاز میدان سیاست ایران است حتی مجلس شورای دست نشانده ای هم وجود ندارد عملاً شاه وسیله اسدالله علم قانون وضع می کند محکوم به اجرای چنین قوانینی هستند و برای اینکه به دستورات و نظرات خود جنبه مردمی بدهند و در انظار جهان حکومتی آزاد جلوه کنند به رفراندوم روی آورده اندو چون رفراندوم سابقه خوبی در ایران نداشت نام آنرا تصویب ملی گذاشتند و برای اینکه نام انقلاب را به لجن بکشند و اذهان را از هر انقلابی مأیوس سازند نام عملیات خود را انقلاب گذاشتند و چون طرف انقلاب هم خودشان بودند و از انقلاب زنده در می آمدند صفت سفید را هم دنبال انقلاب گذاشتند تا با انقلاب سرخ اشتباه نشود این اقدامات مزورانه در عین حال با پشتیبانی همان سیاست استعماری جنبه تهاجم به معتقدات و دین و مذهب ملت مسلمان ایران هم داشت و درصدد بودند قیود دست و پا گیر و کهنه و بزعم خود خرافی که مزاحمت بسیار برایشان فراهم می نماید از بین بردارند در مقابل این جریان شخصیتی از جامعه روحانیت که در تمام طول سلطنت پنجاه ساله پهلوی مسیر سیاست را تحت نظر گرفته بود به موقعیتی رسید که از سنگ نفوذناپذیر و مستحکم مرجعیت مانند کوهی استوار با اتکاء به مکتب اسلام ظاهرگردید او در همه جا پیشقدم شد و پیشنهاد داد و بمورد اجرا گذاشت.
(تاریخ سیاسی معاصر / ج 2/ ص 9)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان گیلان، کتاب 1 صفحه 10

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.