صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

مکالمات سوژه از ساعت 0715 چهارشنبه 7/4/37 تا ساعت 1700 همان روز

تاریخ سند: 7 تیر 1357


مکالمات سوژه از ساعت 0715 چهارشنبه 7/4/37 تا ساعت 1700 همان روز


متن سند:


مکالمات سوژه از ساعت 0715 چهارشنبه 7 /4 /37 تا ساعت 1700 همان روز
سوژه از قم با رجبعلی مستخدم منزل تماس گرفت و بعد از احوالپرسی گفت: چه خبر؟
رجبعلی: خبری نیست. 0407
صدوقی: قرار شده چیزی بنویسند که مراجع سوم و بیست و هفتم شعبان که پانزدهم را حذف کنند.
رجبعلی: یعنی هم سوم و هم پانزدهم جشن نباشه؟
صدوقی: نه، یعنی فقط پانزدهم باشه1.
رجبعلی: پس یعنی سوم و بیست و هفتم شعبان خبری و جشنی نباشه.(در این اثنا مکالمه قطع شد.)
*****
سوژه دوباره با منزل با رجبعلی تماس گرفت و گفت: مطلب در خاطرت باشه.
رجبعلی: تذکر بدیم؟
صدوقی: این موضوع حتماً تذکر داده شود که جشن پانزدهم صددرصد باید باشه.
رجبعلی: بیست و هفتم و سوم نباشه؟
صدوقی: حالا می‌خوان بنویسن، می‌خوان ننویسن، آن اشکال نداره؛ ولی 15 شعبان حتماً باید باشه.

توضیحات سند:

ـ
1. مکالمه‌ی آیت‌الله صدوقی در خصوص برگزاری جشن نیمه شعبان، مربوط به قبل از پیام امام خمینی(ره) است، همانگونه که در مکالمات روز 4 /4 /1357 خواهید دید، حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی، در این روز، ضمن تماس با ایشان، از اعلامیه امام در این رابطه، سخن گفته است: « حاجی آقا یه چیزی مرقوم فرمودند که ممکن است به ایران برسد، که سوم و پانزدهم عید گرفته نشود.» و پس از آن، اعلامیه‌ای از ایشان در سطح شهر پخش گردید که در بخشی از آن آمده است: « ... طبق دستور مراجع عظیم الشأن بالاخص مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی خمینی (در این ایام جشن نداریم) اگر این هیئت حاکمه تازه مسلمان یا مسلمان نوظهور، از اسلام دم می‌زند پس چرا ساعت را آن چنان کرده که بالعیان مشاهده می‌کنیم لطمۀ شدید آن به فریضۀ نماز جماعت و استماع مواعظ(که هدف همین بوده) در ماه مبارک رمضان دارد ... اگر این مسلمان نوظهور دم از اسلام می‌زند پس قوانین ضد اسلام و بدعت آمیز از کدام هیئت حاکمه می‌باشد و چرا؟... » انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک . استان یزد . ج 3. بخش ضمائم
***

منبع:

کتاب گفت و شنود، جلد اول - شنود مکالمات شهید آیت‌الله محمد صدوقی صفحه 99
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.