صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

جلسه هفتگی بحث و تفسیر مسجد جلیلی

تاریخ سند: 29 آبان 1345


جلسه هفتگی بحث و تفسیر مسجد جلیلی


متن سند:

شماره : 19392 /20 ه /2 ساعت 1830 روز جمعه 27 /8 /45 جلسه هفتگی بحث و تفسیر مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر با حضور عده ای از طبقات مختلف مردم تشکیل گردید.
افراد شناخته شده عبارتند از خلیل شالچی ـ محمدمهدی اندوهی ـ امین اله خالوئی نژاد ـ رضا تقدسی ـ کیانی ـ زمردی.
پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید حاج احمد صادق اظهار داشت امشب محمدرضا مهدوی به قم مسافرت کرده اند و چون عده ای از دوستان طبق معمول تشریف آورده اند برای اینکه فیضی برده باشند من با اجازه قدری درباره تأکید قرآن و اسلام درباره علم و سواد مردم صحبت می کنم به طوری که در قرآن پیش بینی شده اسلام علم و دانش را از هر چیز حتی عبادت هم بالاتر می داند و به طور کلی علم و دانش را در سرلوحه خود می داند من نظر تمام دانشمندان را به خصوص دانشمندان و علمای مسیحی را در کتاب خود یادداشت کردم و این طور نتیجه گرفتم که هر چه دانشمندان غرب و مسیحیان درباره ارزش علم برای بشر نوشته اند از اسلام گرفته اند و امروز متأسفانه ما می بینیم که به خصوص جوانان مملکت ما بدون اینکه از قرآن و اسلام اطلاعی درباره ارزش علم و دانش داشته باشند، بدون کوچکترین اراده ای گفته های دانشمندان غرب را تصدیق می نمایند شما قدری فکر کنید ببینید چطور مسیحیان غرب به وسیله دولت خود گفته های قرآن و دستورات اسلام ما را درباره علم و دانش از ما گرفته اند و بشکل های مختلف به خود ما بر می گردانند به طور مثال می گویم همین سازمان یونسکو1 که در حال حاضر چه جار و جنجالی در این مملکت درباره ارزش دانش و سواد به راه انداخته و مردم فکر می کنند تنها غربی ها هستند که می دانند ارزش سواد و علم چقدر اهمیت دارد در صورتی که اگر مردم مملکت ما به جای پیروی کردن کورکورانه از خارجی ها قدری مطالعه درباره قرآن و اسلام بکنند آن وقت می دانند که قرآن چقدر درباره علم و دانش صحبت کرده این سازمان یونسکو نه تنها چیزی به ارمغان برای مردم ایران نیاورده بلکه چیزی هم از ما گرفته و آن اینست که به نام سواد در مملکت ما جوانان را از زبان فارسی به زبان انگلیسی منحرف می کنند.
شما اگر آمار سال گذشته سازمان ملل متحد را خوانده باشید می بینید که دو سوم مردم جهان به زبان انگلیسی آشنا شده اند و با اینکه مردم مسلمان جهان که در حدود هشتصد میلیون نفر هستند اگر چنانچه مثل غربی ها آزادی داشتند حالا خوب بود ملت مسلمان جهان به تمام مردم جهان حکومت کنند و قدرت اسلام و قرآن به تمام جهان مسلط شده بود البته من دیگر در این باره زیاد صحبت نمی کنم چون اگر بخواهم از پیدایش شروع استعمار غرب صحبت کنم بحث زیادی دارد و البته به طوری که آقایان می دانند در جلسه هفته قبل راجع به زن و شوهر و طلاق در اسلام صحبت شد که من لازم می دانم اشاره ای به نوشته روزنامه اطلاعات2 روز دوشنبه گذشته بکنم.
بنده این نوشته را یادداشت کردم.
در روزنامه اطلاعات روز دوشنبه گذشته نوشته شده که در فرانسه یک میتینگ عظیم از طرف مردم بوجود آمده که در آن زن ها و شوهرها با بچه هایشان شرکت کردند و از دولت می خواستند که قانون اجازه طلاق را به زن ها و شوهرها بدهد.
شما را به خدا فکر کنید ببینید در دین مسیحی چقدر مسخره است که نه زن ها و نه مردها اجازه طلاق ندارند3 در ایران من چندین نفر مسیحی را دیدم که به خاطر طلاق دادن زن های خود مجبور شدند که مسلمان شوند البته من درباره این موضوع با حسن صدر به طور تلفنی مدت نیم ساعت صحبت کردم و قرار است روز یکشنبه آینده با ایشان ملاقات کنم و در این باره صحبت کنیم.
پس از پایان صحبت های حاج احمد صادق یک نفر که گویا دکتر بود از صادقی سئوال کرد که این سازمان یونسکو درباره برنامه مبارزه با بی سوادی که دارد خوب است؟ صادقی در پاسخ اظهار داشت البته خیلی خوب است اگر عمل کنند اما در ایران می خواهد اول کلاس های مسیحی به زبان خارجی بوجود بیاورد و این طور به مردم بفهماند که تنها دین مسیح و از طرف غرب است که به فکر با سواد کردن مردم افتاده و خلاصه مردم را منحرف از زبان فارسی و راه اسلام و به طور کلی استثمار نماید.
این جلسه در حدود ساعت 2000 به پایان رسید.

توضیحات سند:

1ـ این سازمان یکی از مؤسسه های تخصصی سازمان ملل متحد است که 4 نوامبر 1946 تأسیس شده و مقر آن در پاریس می باشد.
هدف از تأسیس این سازمان همان گونه که ماده اول اساسنامه آن مقرر می دارد کمک به حفظ صلح و امنیت جهانی با تقویت همکاری میان ملت ها از طریق توسعه آموزش، علم و فرهنگ است تا از این رهگذر گسترش عدالت در سطح جهان، گسترش حکومت قانون، رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همه، بدون تمایزنژادی، زبانی یا مذهبی تضمین شود.
برنامه های مهم یونسکو را در زمانی که در آن بسر می بریم می توان به شرح زیر خلاصه کرد: 1ـ آموزش برای همه در تمام طول عمر: مجموعه ای از فعالیت های این برنامه به طرح های ملی به منظور ترمیم و بازسازی نظام های آموزشی و توسعه راهبردهای آموزشی جایگزین کمک می کند تا آموزش دائمی را برای همه میسر سازد.
2ـ علم در خدمت توسعه: فعالیت های این برنامه به کشورهای عضو در زمینه های آموزش عالی و تحقیق در عرصه علوم طبیعی و اجتماعی و همچنین در زمینه کاربرد این علوم در امر توسعه کمک می کند.
3ـ توسعه فرهنگی: به طور خلاصه، فعالیت های یونسکو در این زمینه برانجام تحقیق به منظور یافتن نقطه پیوندی میان فرهنگ و توسعه و حفظ میراث فرهنگی جهانی استوار است.
4ـ ارتباط، اطلاع رسانی و انفورماتیک: فعالیت های این برنامه بر رشد و ترقی گردش آزاد اطلاعات، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، استقلال رسانه ها و کثرت گرایی متمرکز است.
به این برنامه ها باید تلاش یونسکو برای دستیابی به نوعی فرهنگ صلح را افزود.
یونسکو دارای یک شورای اجرایی مرکب از 24 عضو و یک دبیرخانه کل است که مقر آن در کاخ یونسکو در پاریس قرار دارد.
در حال حاضر بیش از 120 کشور در یونسکو عضویت دارند.
این سازمان دارای یک کنفرانس عمومی است که هر دو سال یک بار برای تصویب برنامه دو ساله تدوین شده کشورها و همچنین برنامه های میان مدت برگزار می شود.
یونسکو بیش از هر چیز همت خود را صرف مبارزه با بیسوادی، ترغیب و تشویق آموزش اجباری و رایگان، مبارزه با نژادپرستی، تحقیقات علمی و حفاظت از آثار فرهنگی و باستانی می نماید.
هدایت این سازمان را یک مدیرکل که برای مدت شش سال انتخاب می شود برعهده دارد.
هم اکنون «کوئیچیرو ماتسورا» از ژاپن مدیرکلی سازمان جهانی یونسکو را برعهده دارد و تا سال 2009 این موقعیت را حفظ خواهد کرد.
یونسکو در ضمن فعالیت های متنوع خود، مجالی هم برای معرفی و تحقیق درباره شخصیت های بزرگ فرهنگی کشورهای عضو به وجود آورده است.
هر ساله کنفرانس ها و سمینارها و میزگردهای مختلفی به منظور بزرگداشت نویسندگان و متفکران و هنرمندان کشورهای مختلف در محل یونسکو در پاریس برگزار می شود.
معمولاً در این مجالس از سخنرانان و محققان کشورهای متعدد دعوت می شود تا تحقیقات خود را عرضه نمایند و افکار و آثار بزرگان مورد نظر را به جهان و جهانیان معرفی کنند و بدین وسیله میراث علمی و فرهنگی تمدن های مختلف را در معرض استفاده همگان قرار دهند.
این برنامه ها خود انگیزه ای است برای کشورهای عضو تا هر چه بیشتر سعی کنند که بزرگان خود را در سطح جهانی مطرح کنند و بدین وسیله هویت فرهنگی و علمی و سابقه و تاریخ خود را در جهان تثبیت و مستحکم سازند.
از این رو، این قبیل فعالیت ها صرفا جنبه فرهنگی ندارد، بلکه تا حدود زیادی جنبه سیاسی دارد.
چه هویت هر کشوری در جهان امروز، به عوامل مختلف سیاسی، جغرافیایی و نظامی، به ویژه علمی و فرهنگی بستگی دارد.
یونسکو در 6 نوامبر 1945 با همکاری 34 ملت به منظور حمایت از آزادی بشری و توسعه فرهنگ و بسط و تعمیم آن در جهان تشکیل شد و نخستین کنفرانس عمومی آن دو هفته پس از آن در سوربن تشکیل گردید و فعالیت خود را آغاز کرد.
ایران در 30 اردیبهشت 1325 اساسنامه یونسکو را پذیرفت و از 15 تیر ماه 1327 رسما به عضویت آن درآمد.
2ـ روزنامه اطلاعات به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی عباس مسعودی در تهران تأسیس گردید و شماره اول آن روز یکشنبه 19 تیر ماه 1305 مطابق با 30 ذیحجه 1344 روی یک ورق بزرگ چاپ و منتشر شد.
این روزنامه از قدیمترین روزنامه های کثیرالانتشار ایران است که از بدو انتشار تاکنون به استثناء توقیف 43 روز در 1321 ش، بدون وقفه و تعطیلی منتشر شده است.
در آغاز تأسیس محل روزنامه اطلاعات خیابان لاله زار کوچه وثوق بود و پس از توسعه به خیابان خیام (جلیل آباد سابق) منتقل گردید.
مؤسس و مدیر مسئول این روزنامه یکی از شخصیتهای سیاسی وابسته به رژیم پهلوی بود، که در دوره رضاخان 6 دوره (از دوره 10 تا 15) نماینده تهران در مجلس شورای ملی بود و پس از آن در دوران سلطنت محمدرضا شاه نیز 6 دوره نماینده مجلس سنا شد و در زمان مرگ در 1353 ش علاوه بر مدیر مسئولی روزنامه اطلاعات سناتور نیز بود.
او مدتها نایب رئیس مجلس سنا بود همچنین مدیر مجله عربی الاخاء ارگان باشگاه فراماسونری لاینز ایران بود.
پس از مرگ او اداره روزنامه اطلاعات به پسرش فرهاد مسعودی که او نیز سناتور بود واگذار شد و در زمان مدیر مسئولی او بود که مقاله توهین آمیز این روزنامه روز 17 دی 1356 چاپ شد.
(ر.ک : بزم اهریمن، ج 3، مرکز بررسی اسناد تاریخی، صفحه 132.
تاریخ جراید ایران، محمد صدر هاشمی، انتشارات کمال اصفهان، چاپ دوم، سال 1363، صفحه 202، 203 و 208) 3ـ ادیان بزرگ توحیدی یعنی یهود و مسیحیت و اسلام درباره مسئله طلاق مقررات یکسانی ندارند.
در آیین یهود، طلاق، دست کم به صورت طلاق از جانب شوهر، مجاز شناخته شده است اما پیامبران بنی اسرائیل از لحاظ معنوی و اخلاقی آن را مکروه و ناپسند دانسته اند، یکی از پیامبران یهود می گوید: من از طلاق نفرت دارم هیچ کس نباید نسبت به زن دوران جوانی خود بی وفایی و خیانت کند به دیگر سخن از نظر ایشان مرد نباید از اختیار طلاق سوءاستفاده کند.
از جمله نباید این وسیله را برای جدایی از زن روزگار جوانی که اینک پیر شده است به کار برد.
در مسیحیت مطلب به گونه ای دیگر است نخست این نکته شایسته توجه است که در انجیل روی هم رفته طلاق محکوم شده است با این تفاوت که گاه محکومیت جنبه مطلق دارد همانند آنچه در انجیل لوقا و مرقس آمده است و گاه به طور ضمنی در صورت زنا، طلاق مجاز شمرده شده است (انجیل متی) این تفاوت سبب شده است که مسیحیان مشرق زمین طلاق را یکسره محکوم نکنند و به انجیل متی استناد نمایند و کاتولیک های وابسته به کلیسای رم به طور کلی طلاق را نادرست دانسته و ازدواج را غیرقابل انحلال اعلام کنند.
در اسلام طلاق از جانب شوهر مجاز دانسته شده است اما روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) است که طلاق را مکروه و ناپسند می شمارد از جمله روایتی که مولوی در شعر خود منعکس نموده است.
تاتوانی پا منه اندر فراق ابغض الاشیاء عندی الطلاق این روایت که با عبارت دیگر هم نقل شده می رساند که طلاق هر چند مجاز است اما مورد نفرت خدا و پیامبر است علاوه برآن آیات قرآنی و روایات دیگری هم در تشوبق به سازگاری و جلوگیری از طلاق وجود دارد.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 70


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.