صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی سیدحبیب معروف به سیدعبدالکریم هاشمی‌زاده

تاریخ سند: 8 مرداد 1349


موضوع: سخنرانی سیدحبیب معروف به سیدعبدالکریم هاشمی‌زاده


متن سند:

از: 2/ﻫ تاریخ:8 /5 /1349
به: 316 شماره: 2496/ﻫ
موضوع: سخنرانی سیدحبیب معروف به سیدعبدالکریم هاشمی‌زاده
پیرو: 2455/ﻫ-7 /5 /49

ساعت 20:30 روز 3 /5 /49 جلسه سخنرانی مذهبی نامبرده بالا در مسجد نصیرخان شهرستان بهشهر، شرکت شیخ‌محمد مهدوی، اشرف، شیخ‌محمود فاضلی، شیخ‌ محسن سلطان، شیخ‌سراله سیفی و عده‌ای قریب به 300نفر از اهالی محل تشکیل شد ابتدا آقای حسن شریعتی آیاتی چند از کلام‌اله مجید قرائت نمود سپس سیدحبیب هاشمی‌نژاد به سئوالات زیر پاسخ داد:
سئوال 1 با توجه به اینکه کارخانه آدامس خروس نشان متعلق به شخصی یهودی است آیا خریدن آدامس خروس‌نشان جایز است؟
ج. این سئوال از نظر ظاهر سئوالی است بسیار ساده، ولی به نظر بنده سئوال مهمی است ببینید از شرق و غرب دنیا به اسلام حمله آورده‌اند و می‌خواهند اسلام را منکوب نمایند. مردم مسلمان به چهار دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول اشخاصی هستند که فقط بازبان و قلب و دست یعنی قدرت نهی‌‌ازمنکر می‌نمایند. علی‌بن‌ابیطالب می‌فرماید این دسته مردم حداکثر خیر را درک نموده‌اند. دسته دوم اشخاصی هستند که فقط بازبان و قلب نهی‌از منکر می‌کنند. این دسته از مردم حدوسط خیر را درک کرده‌اند دسته سوم اشخاصی هستند که فقط با زبان نهی‌ازمنکر می‌کنند این دسته جزئی از خیر را درک نموده‌اند. دسته چهارم اشخاصی هستند که با زبان و دست و قلب کار ندارند. این دسته از مردم خیر را درک نکرده‌اند. زمانی بود که گاندی1 اعلام کرد که نباید از انگلستان متاعی خریداری نمود زیرا پول هندوستان می‌رود و در عوض گلوله یا بمب اتم می‌شود که برفرق جوانان ما وارد می‌گردد و در رساله مجتهدین خرید آدامس خروس‌نشان جایز نیست.
سئوال 2. آیا محیط و اجتماع در روح انسان تاثیر دارد؟
جواب. بلی است که محیط فاسد محیطی که جنایت باشد. فحشاء باشد، در روح انسان اثر می‌گذارد. مثلاً ببینید یکدسته از جوانان و عزیزان همین آب و خاک می‌باشند که چنان تحت‌تاثیر محیط قرار گرفته‌اند که وقتی می‌خواهند راه‌ بروند ننگ دارند. آقای غرب‌زده خانم غرب‌زده تو از کجا آمدی و مینی‌ژوپ را از کجا آورده‌ای. با خانمی در تهران آشنا بودم دیدم خانم از حجاب ایران قبل از اسلام صحبت می‌کند . می‌گفت قبل از اسلام در ایران حجاب اهمیت بیشتری داشت و بنا کرد از تاریخ قبل از اسلام صحبت کردن باو گفتم خانم غرب‌زده تو این وضع را از کجا آورده‌ای تو که داری از جماعت قبل از اسلام صحبت می‌کنی پس خودت از کجا آمده‌ای.
این جلسه ساعت 21:30 همانروز خاتمه یافت.
نظریه شنبه: سیدحبیب هاشمی‌نژاد که در تاریخ 31 /4 /49 از مشهد به بهشهر آمده و در منزل برادرش به نام سیدمحمد هاشمی‌نژاد واقع در فراش محله اقامت نموده به دعوت انجمن جوانان مسلمان به مدت پنج شب سخنرانی خواهد نمود و یک برگ اعلامیه انجمن مزبور در این زمینه به پیوست می‌باشد ضمناً اظهارات مشارالیه درباره غرب‌زدگی جوانان به مصلحت نبوده است.
نظریه یکشنبه: نظریه شنبه مورد تائید است ضمناً یادشده از روحانیون است که بایستی با تعهد به منبر برود و با توجه به اینکه توسط شهربانی بهشهر از وی تعهد اخذ شده که در منبر مطالبی خلاف مصالح کشور عنوان ننماید معذا مشارالیه بدون توجه به این دستور (تعهد) مطالب فوق را اظهار نموده است. تابش

توضیحات سند:

1. موهنداس کرمچند گاندی، پیشوا و بانی استقلال هند در سال 1869 میلادی تولد یافت‌. او وکیل دعاوی بود و از همان ابتدای جوانی چنان از فجایع استعمار انگلیس در وطنش متأثر شد که زندگی خویش را وقف مبارزه و ریشه کنی استعمار انگلیس از هند کرد. او که تجارب فراوانی از شکست مبارزات ضد استعماری مبارزان قبلی داشت‌، بجای قیام مسلحانه که در شرایط آن روز به شکست منتهی می‌شد، حربۀ برنده‌تری به نام «مقاومت منفی‌» را انتخاب کرد؛ یعنی هر چیزی و هر کاری را که اندک نفعی یا کمکی به دشمن می‌رساند، از او دریغ داریم و سیستم اداری و مملکتی استعمار را بدون توسل به روز مختل کنیم‌. در سال 1920 گاندی برای میلیونها هموطن خود که از استعمار انگلیس به جان آمده بودند، به صورت یک قهرمان در آمده بود و او را «مهاتما» (روح بزرگ‌) لقب دادند. انگلیسی‌ها بارها او را به زندان افکندند، ولی هر بار که گاندی به زندان می‌رفت بر کثرت طرفدارانش افزوده می‌شد. او در زندان هم به حربۀ مقاومت منفی متوسل شده و دست به روزه‌های طولانی 40 ـ 30 روزه که در تاریخ زندان بی سابقه بود، می‌زد و بدین ترتیب انگلیس‌ها مجبور به آزاد کردن او می‌شدند. سرانجام پس از مبارزات طولانی در سال 1947 شبه قارۀ هند به استقلال رسید. از جمله خصوصیات برجستۀ «گاندی‌» این بود که در کشوری که ده‌ها فرقۀ مختلف مذهبی و نژادی وجود داشت‌، پیوسته برای دوستی و برادری میان پیروان آنها تبلیغ و تلاش می‌کرد و می‌کوشید تا تعصب مذهبی و نژادی مایه تفرقه و جدایی ملّت بزرگ هند نشود. در ژانویۀ سال 1948 یک متعصب مذهبی‌، رهبر بزرگ هند را ترور کرد. در استقلال کشورهایی چون اندونزی‌، هندوچین و سراسر قارۀ آفریقا کم و بیش از مبارزات استقلال‌طلبانۀ «گاندی‌» الهام گرفته شده است‌.
ر. ک‌: سیمای نامداران‌، حسام الدین امامی‌، صص 296 ـ 295

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 01 صفحه 104


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.