صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : بحث و انتقاد در مسجد جلیلی

تاریخ سند: 9 اردیبهشت 1347


موضوع : بحث و انتقاد در مسجد جلیلی


متن سند:

شماره : 5102 /20 ه 3 در ساعت 2000 روز 6 /2 /47 جلسه بحث و انتقاد در مسجد جلیلی تشکیل گردید در این جلسه مهندس عباس فر آیاتی از قرآن مجید تلاوت نمود بعد درباره روز قیامت صحبت کرد سپس محمدرضا مهدوی از جزوات اقتصادی که یک نسخه آن به پیوست می باشد از صفحه 65 الی 75 قرائت نمود بعد اظهار داشت امرسون1 آمریکائی می گوید تمام مردم زحمت می کشند فقط چهار نفر در نهایت رفاه و آسایش زندگی می کنند من جواب می دهم اگر تمام ثروت عالم را به آن چهار نفر بدهند باز هم در رفاه نخواهند بود اما قرآن ما وعده داده هر چقدر نفوس زیاد شود روزی آنها داده خواهد شد ولی باید مردم فعالیت نمایند نه اینکه بیکار بمانند و منتظر رحمت الهی باشند، گفتار مشارالیه در ساعت 2100 خاتمه یافت عده شرکت کننده در حدود 14 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از محمدرضا مهدوی.
مهندس عباس فر.
مهندس گل افشانی.

توضیحات سند:

1ـ رالف والدو امرسون، فیلسوف، شاعر و نویسنده آمریکایی در روز 25 مه 1803 م (1182 هجری شمسی) در بوستن ماسوچوست آمریکا زاده شد و در 27 آوریل 1882 م (1261 هجری شمسی) در کنکورد ماساجوست درگذشت.
امرسون به سعدی علاقه زیادی داشت تا جایی که نوشته های وی را با انجیل مقایسه می نمود.
امرسون در مدح حافظ شیرازی نیز مقالاتی نوشته است.
پدرش کشیش بود و هنگامی که او ده ساله بود درگذشت.
با درگذشت پدرش عمه روشنفکر او خانم مری مودی امرسون به تعلیم و تربیت وی همت گماشت.
در سال 1825 از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل و در سال 1826 موفق به دریافت مجوز کشیشی برای فرقه یونیتاری شد.
او در آغاز یک شخصیت روحانی مسیحی بود و در سال 1829 به عنوان کشیش در بوستن به کارهای معنوی خویش پرداخت.
در زمینه روح به مطالعات فراوانی پرداخته و به این نتیجه رسید که هر انسانی وجودی یکتا است که از لحاظ ماهیت و منشاء با دیگر انسانها پیوند دارد.
او در سال 1832 (1211 هجری شمسی) کار خود را رها کرد و به عنوان یک نویسنده و سخنران مستقل آغاز به کار نمود.
وی در برابر پرسشهای دینی و معنوی با نگرش تازه ای برخورد می کرد و همین باعث جلب بسیاری از مردمان شد.
امرسون در کتاب طبیعت (Nature) که در سال 1836 (1215 هجری شمسی) منتشر شد فرضیه آرمان گرایی را تشریح کرده و ادعا می کند که طبیعت خود منشاء معنوی دارد.
باتوجه به اینکه خرد انسانی و طبیعت با یکدیگر منشاء یکسانی دارند و از قوانین مشابه پیروی می نمایند، کتاب الهی در واقع همین نگارگر دنیای طبیعی است.
نگرش به طبیعت به عنوان یک منبع وحی و حقیقت معنوی، متولیان دین مسیحیت را ناخوشایند آمد.
تدریس رسالات «دانشمند امریکایی» در سال 1837 و «خطاب به کالج الهیات» در سال 1838 به اخراج وی از دانشگاه هاروارد انجامید...
امرسون به مبارزه با بردهداری در آمریکا نیز پرداخته است و سخنرانی هایی بر ضد استثمارنموده که نمونه ای از آن با عنوان «قانون شوم برده داری» است.
برخی از جملات حکیمانه وی بدین قرار است: «آزادی هیچ وقت انتظار ما را ندارد، ما باید در طلبش از دل و جان دریغ نکنیم، چه در هیچ جایی از زوایای تاریخ سراغ نداریم که آزادی سهل و ساده تحصیل شده باشد.
» «آن چه هستید شما را بهتر معرفی می کند تا آن چه می گویید.
» «تمدن، نتیجه نفوذ زنان پارسا است.
» «زیبایی در زن بدون وقار مانند تور ماهیگری فرسوده، سوراخ سوراخ است.
» «صاحبان اخلاق روح جامعه خود هستند.
» (ر.ک: دایره ها، رالف والدو امرسون، برگردان حسین ریاضی)

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 160

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.