صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جلسه هفتگی بحث و تفسیر مسجد جلیلی

تاریخ سند: 16 آبان 1345


موضوع: جلسه هفتگی بحث و تفسیر مسجد جلیلی


متن سند:

به: 312 از: 20 ه / 2 شماره: 18089 /20 ه / 2 ساعت 1930 روز جمعه 13 /8 /45 جلسه هفتگی بحث و تفسیر مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر با حضور طبقات مختلف مردم و عده ای از عناصر طرفدار نهضت آزادی تشکیل گردید.
افراد شناخته شده عبارتند از محمدمهدی اندوهی ـ محمدرضا مهدوی معروف به کنی ـ خلیل شالچی ـ زمردی ـ امین اله خالویی نژاد ـ کیانی ـ حاج احمد صادق.
ابتدا آیاتی چند از قران مجید توسط حاج احمدصادق قرائت و ترجمه گردید سپس محمدرضا مهدوی شروع به صحبت نمود و اظهار داشت کسانی که قانون وضع می کنند چون خودشان ایمان به قانون ندارند و عمل نمی کنند نمی توانند قانون وضع نمایند مثلاً در یکی از محل های تهران چندی قبل می خواستند جنب یک مسجد سینما بسازند عده ای از ساکنین محل مخالفت کردند که بنا به دستور اسلام نباید جنب مسجد سینما ساخته شود.
مأمورین دولت گفتند دو فقره طومار از اهالی محل تهیه کنید تا اینکه هرکدام اکثریت داشت ما عمل می کنیم.
پس از اینکه طومار تهیه شد دیدند همان کسانی که با ساختن سینما مخالفت کرده بودند همان افراد هم در طومار با ساختن سینما موافق بودند در نتیجه مأموران دولت اظهار کردند چون اکثریت مردم با ساختن سینما موافق هستند باید ساخته شود.
شاید شما از من بهتر اطلاع داشته باشید به تازگی می خواهند یک قانون به نفع زنان ایران وضع کنند گویا این قانون در مجلس سنا رفته و شانزده نفر از نمایندگان مجلس سنا هم با این قانون موافقت کردند البته یک ماده این قانون می گوید زن حق دارد که یک اتاق شخصی غیر از منزل شوهرش برای خود داشته باشد و چند ساعتی در اتاق شخصی خود هر کاری می خواهد انجام دهد.
دیگر اینکه زن می تواند یک فرزند قانونی و یک فرزند طبیعی داشته باشد البته می دانید منظور از فرزند طبیعی بچه زنازاده است که پدر ندارد این قانون را من در روزنامه پیغام امروز خواندم.
شما را به خدا ببینید در مملکت اسلام چه کارهای برخلاف انسانیت و شئون اسلام انجام می دهند.
این کارها به صورت زنگ خطر برای مردم مسلمان ایران و نابودی مردم و از بین بردن قانون مقدس اسلام است.
پس از سخنان محمدرضا مهدوی حاج احمد صادق شروع به صحبت کرد و درباره تعدد زوجات از نظر اسلام صحبت کرد و اظهار داشت شما بدانید که مسیحی ها و کلیمی ها چون دین آنان اجازه طلاق دادن زن را نمی دهد بنابراین آنها که می خواهند زن خود را طلاق بدهند می آیند مسلمان می شوند.
بنده تعدادی روزنامه دارم که در آن خبر مسلمان شدن یک مسیحی و یک کلیمی را به خاطر طلاق دادن زن خود نوشته است.
شما را به خدا به بینید اسلام چقدر راجع به زن گرفتن و شوهر کردن و طلاق دادن دستور عالی داده است.
اسلام می گوید اگر می توانید عدالت را درباره زن عمل کنید حق چهار زن را دارید و باز اگر متوجه شدید که حتی با یک زن هم نمی توانید زندگی کنید طبق قراری که با او از روز اول به نام مهریه گذاشته اید حق و حقوق او را بدهید و او را آزاد نمایید.
چندی قبل یک زن بهایی که مقام حساسی هم در مشاغل دولتی دارد گفته بود که چه مانعی دارد اگر زن هم مثل مردها چندین شوهر داشته باشد البته این پیشنهاد خانم به گوش عده ای از روحانیون و مردم رسید و بلافاصله مردم و روحانیون نامه های زیادی به شاه نوشتند البته چون اعلیحضرت دیدند صدای مردم در این خصوص بلند شده به آن زن گفتند فضولی موقوف.
ناطق اضافه نمود چندی قبل من با خانم دولتشاهی1 و شوهر او در راه کرمانشاه هم سفر بودیم در بین راه من خیلی با خانم صحبت کردم واقعا این زن یک نوع جنون و هرزگی دارد که حتی شوهرش به من گفت این زن دیوانه است.
شما به بینید در امریکا طبق آماری که دولت در سال گذشته داده یک میلیون زن در آنجا کورتاژ کردند و بچه سقط نمودند.
مدت دو سال است که می خواهند یک قانون وضع کنند که برای بچه های بدون پدر شناسنامه صادر شود اما هنوز موفق نشدند.
دوستان محترم تقاضا می کنم به دوستان خودتان توصیه کنید که هر کدام یک نامه شکایت آمیز به مراجع مختلف از شاه گرفته تا مجلس و دولت بنویسند و بدانید خیلی اثر دارد.
حاج احمد صادق به حاضرین توصیه نمود چون در این جلسه وقت کافی نیست در خارج با او تماس بگیرند و هر نظری دارند به او بدهند و اضافه کرد که اسناد و مدارکی از خارج و داخل بخصوص روزنامه دارد و حاضر است در اختیار آن قرار دهد.
پس از خاتمه جلسه تعدادی اوراق چاپی توسط حاج احمد صادق بین حاضرین توزیع گردید.
ضمنا دو نسخه از اوراق مورد بحث قبلاً به آن اداره کل ایفاد گردیده است.

توضیحات سند:

1ـ مهرانگیز دولتشاهی فرزند محمدعلی دولتشاهی (مشکوه الدوله) در سال 1296 ش متولد شد.
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران و تحصیلات عالی را در اروپا گذرانید.
پس از بازگشت به ایران در تشکیلات و سازمان زنان وارد شد و فعالیتی همه جانبه آغاز کرد.
در عین حال به استخدام در سازمان همکاری عمران در آمد.
وی بعد از کودتای 28 مرداد 1332 فعالیت های سیاسی خود را برای حقوق زنان افزایش داد و جمعیتی به نام راه نو بنیاد نهاد و خود را کاندیدای نمایندگی مجلس نمود.
در انتخابات دوره بیست و یکم که زنان حق شرکت در انتخابات یافتند نامبرده از کرمانشاه به نمایندگی مجلس انتخاب شد و در ادوار بیست و دوم و بیست و سوم نیز همچنان وکیل کرمانشاه بود.
پس از خاتمه دوره بیست و سوم وی به سمت سفیرکبیری ایران در کشور دانمارک انتخاب گردید.
نامبرده تا سقوط رژیم پهلوی در آن سمت مشغول بود.
(شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، دکتر باقر عاقلی، نشر گفتار، تهران 1380، جلد دوم ص 684)

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 63


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.